Terug naar de Motorpagina


Een nieuwe achterband


Op het wensenlijstje voor mijn "Rode Rakker" stond onder andere een nieuwe achterband. Ik had al eens geprobeert te achterhalen uit wel jaar de huidige band was, en kwam uit op 1999. Of was het toch 1989 ? Het productie merk vermelde een soort van vierkantje met daarachter 219. Dat zou eigenlijk wijzen op een band van de 21ste week van 1989. Voor een band van de 21ste week van 1999 zou er (volgens mijn naspeuringen op internet) een driehoekje voor het productie nummer moeten staan. Maar bij de aankoop, bijna een jaar geleden, had ik een factuur gezien uit 1999 voor een set banden voor deze CX. Wat was juist ? Maar ook deze onzekerheid was een reden voor de bandenwissel.....


... productie merk ...

In beide gevallen was de band aan vervanging toe. Rubber blijft maar een beperkt aantal jaren veerkrachtig en flexibel. Bovendien, een Bridgestone band behoort tot de top van de CX banden, en de Chinese of Koreaanse band die er nu omlag was zeker geen top-merk. Na controleren van de bankrekening, en een bezoekje aan THV voor informatie, was het moment daar.

Op donderdag 12 juli parkeerde ik de CX bij het bedrijf van Teus Heufkens, THV motoren in Veenendaal. Ik had wel wat zenuwen, want nu werd het achterwiel eruit gehaalt, en je weet maar nooit wat voor rampen aan roest en versleten lagers en missende tanden in een overbrenging zich zouden openbaren. Was de achteras nog betrouwbaar ? Was de achterrem niet helemaal 'op'? En de achtervork ? Hoe zou het daarmee zijn ? Vandaag zou ik dat allemaal te weten komen.

Vlot werd de CX op de brug gereden. Vlot werd de borgpen verwijdert, en de moer op de achteras losgehaald. Heel wat minder vlot werd de achteras eruitgehaald. Het koste heel wat moeite, en een splijt-tooltje bij de asklamp om de as van zijn plaats te krijgen. Duidelijk werd in elk geval dat dit al een hele lange tijd zo zat, en dat het erg lang niet los was geweest.


... het koste heel wat moeite ...

Toen de as eruit was, was het de beurt aan het wiel. Opzij, en dan naar achteren, zo staat het in het Grote Boek. En ja hoor, dat paste... bijna. Misschien wat draaien, eerst plat en dan.... Maar de oprijplaat werd onder het achterwiel weggehaald, en nu konden we zonder moeilijk te draaien of lang te proberen eenvoudig en snel het wiel laten zakken. Terwijl Teus de band van de velg losmaakte, wat een hele klus bleek te zijn, bekeek ik de remvoeringen van het achterwiel.


... remvoeringen ...

De remvoeringen moeten volgens het Grote Boek minimaal 2 millimeter zijn. Ik geef toe dat ik dat niet opgemeten heb, maar naar mijn schatting waren de remvoeringen minimaal 3 millimeter, maar waarschijnlijk nog wel een paar tienden dikker. Ik elk geval was er geen reden tot ongerustheid. Schoonmaken, monteren, en over een jaartje nog eens nakijken.

Nu het achterwiel eruit lag kon ik ook eens kijken naar de staat van de tanden in het achterwiel, de meenemer, en in het cardanhuis. Maar ook hier niets te zien van ernstige slijtage. Geen spoor te zien van overmatig gebruik, te ruwe krachten die het hele 'delicate' evenwicht van de CX-cardan zouden kunnen verstoren. Geen braampjes, niets. Weer een zorg minder.

meenemer
... meenemer ...

cardan
... cardanhuis ...

Nu eens even de rest van binnen bekijken. De achtervork is, hoe kan het ook anders, een beetje vies. Droog vuil, verder niets. Nu ik er goed bij kan klop ik met een hamer zachtjes op verschillende plekken van de achtervork. Nergens een 'vreemd' geluid, alles metaal wat er zit. Ook de achtervork kan ik vertrouwen.


... achtervork ...

Dan de andere kant. Hier zie ik wat vreemds. De binnenkant van het achterspatbord is ernstig afgesleten. Ik heb geen idee hoe dat komt, totdat ik aan mijn oude achterband denk. Ook daar vreemde sporen. Dat heeft met elkaar te maken. Maar hoe ?
Het heeft er alle schijn van dat de motor zo ver is doorgezakt, dat het achterspatbord de band heeft geraakt. Maar zou ik dat niet gemerkt hebben ? Dan zou mijn achtervering erg slap zijn. Of gebeurt het alleen bij zware belasting ? Maar zo zwaar belast ik mijn CX toch niet ? Ik zit er altijd alleen op.
Dan snap ik het. Zo zou het gebeurt kunnen zijn. Er is één keer geweest dat er twee volwassenen opzaten. Tja, als er twee volwassenen opzitten, met een groot deel van hun bagage, tja, dan kun je er op wachten. Maar geen probleem, geen ernstige schade, en och, er komt nu toch een nieuwe band om. Maar misschien toch de vering wat minder zacht zetten, zal zeker helpen als het nog eens voor mocht komen.


... afgesleten ...

Terwijl Teus hard bezig is om de oude band van de velg af, en de nieuwe om de velg te krijgen kijk ik even naar m'n CX-je. Toch een raar gezicht hoor, zo je motor op één wiel te zien staan. Het oogt erg incompleet. Maar goed dat het tijdelijk is.


... incompleet ...

Teus heeft er wat moeite mee om de nieuwe band te plaatsen, maar uiteindelijk geeft de nieuwe Bridgestone BT45 zich gewonnen, en worden de losse velg en de losse band één geheel, een compleet achterwiel. Vol met lucht, en met vers vet staat het wiel klaar. Nu eerst de achteras opknappen. De as wordt zorgvuldig van roest ontdaan, en geïnspecteerd. helemaal glad is de as niet meer, vooral aan het einde waar de as in het frame geklemd wordt zijn vrij veel puntjes ontstaan. De rest ziet er redelijk goed uit, voor een leeftijd van 28 jaar. Ook de as is goedgekeurd.


... vrij veel puntjes ...

Dan wordt alles weer in elkaar gezet. Wiel in de motor, as in het wiel, en moer op de as. Dat laatste geeft wat problemen, want de moer wil niet helemaal makkelijk over de schroefdraad van de as. Het lijkt erop dat de draad van de moer beschadigd is. Ik noteer in gedachten op mijn wensenlijstje: 1 moer of achteras compleet.
Dan zit alles weer op de juiste plaats. Maar Teus is nog niet tevreden. De kentekenplaat zit scheef, en er mist nog wat. En even later zit de plaat netjes recht, nu binnen een frame-pje met 'www.thvmotoren.nl'. Ook aan de voorkant komt een sticker. Nu weet iedereen waar deze motor een onderhoudsbeurt heeft gehad.


... www.thvmotoren.nl ...

En zo staat de "rode Rakker" helemaal klaar om de volgende paar duizend kilometers veilig af te leggen. Nieuwe achterband, kentekenplaat recht, en reclame erop. Net echt !



Terug naar de Motorpagina