Terug naar de Motorpagina


Kleppen Stellen


En toen was het genoeg. Kloppen, bonzen, lawaai in het motorblok. Genoeg! Kleppen stellen en wel nu. En op een mooie dag sta ik dan achter het huis, in de ene hand een steeksleutel 17 en een set voelermaatjes, in de andere hand het handboek. Binnen, op het scherm van de PC staat de pagina met klepstel-tips open. Daar gaat ‘ie dan.

Eerst de tank losmaken. Zadel loshalen, bout losdraaien, ophangrubber naar achteren en hops. Tank is los. Dat gaat gemakkelijk en geeft de burger moed. Laten we verder gaan. De bougies laten zich rustig verwijderen, maar de klepdeksels geven niet zo gemakkelijk op. Een erg platte ringsleutel biedt uitkomst en het eerste deksel, rechts, ligt eraf. Nu aan de andere kant, en ook daar lukt het om de bougie en het deksel zonder schade te verwijderen. Ook het verwijderen van de inspectie dop op het carter gaat zonder moeite. Okee, de motor ligt een beetje open, maar nu moet 'ie ook weer dicht, en het liefst goed.

kleppen
... kleppen ...



Volgens het boek kan ik, als de motor in de vijfde versnelling staat, de zuigers bewegen als ik aan het achterwiel draai. Volgens Marco Beckers is het beter om de inspectiedop onder de radiator los te maken met een pijpsleutel 17, en dan met diezelfde pijpsleutel de daarachter zichtbaar geworden bout van de krukas te verdraaien. Wel in de juiste richting. Maar welke was dat ook al weer. Tegen de klok in, dat weet ik. Maar tegen de klok in als ik naar de bout kijk ? Of juist niet ?

Ik krijg de machien niet in de vijfde versnelling. De derde gaat wel, maar verder lukt op de een of andere manier niet. Wat ik nu wel kan doen is bekijken hoe de sleutel uit het voorste inspectiegat draait, als ik het wiel iets verdraai. Pijpsleutel 17 heb ik niet, maar dopsleutel 17 past ook. Dus draai ik aan het wiel, en houdt tegelijkertijd de sleutel in de gaten. Tegen de klok in, als je in de rijrichting van de motor kijkt, dus met de klok mee, als je voor tegen het blok aankijkt. Simpel, als je het eenmaal weet.

draaien
... draairichting ...



De rechter cilinder doet precies wat het boek voorschrijft. Ik moet wel even drie keer kijken voordat ik weet wanneer die verhipte kleppen nu open of dicht staan, maar uiteindelijk heb ik het voor elkaar. Het afstellen van de kleppen gaat vlot. Er is alleen een heel klein probleem. De klep kan worden in en uitgedraaidt met een heel kleine steeksleutel, en die heb ik niet. In plaats daarvan gebruik ik, schrik niet, een combinatietang. Niet helemaal het juiste gereedschap, maar ik heb nu even niets anders, en het werkt. Nadat ik tot mijn eigen tevredenheid de kleppen van de rechter cilinder heb afgesteld is het de beurt aan de linker cilinder. En hier heb ik een probleem. Hoe ik ook draai en kijk, de kleppen staan alle kanten uit als, volgens mij, de cilinder op het BDP staat. Merktekens kloppen niet en ik wordt er een beetje moedeloos van. Dan maar op de goede oude 'op het gevoel' manier. Schroevendraaier in het bougiegat, kleppen in de gaten houden en als de schroevendraaier op het hoogste punt is, en alle kleppen gesloten zijn (klepstoters op laagste punt) dan is het moment daar om de kleppen te stellen. Maar wat blijkt nu ? Alle kleppen staan nog steeds onder druk, en er is geen speld tussen te krijgen, laat staan een voelermaat van 0.010 mm. Ik stel de kleppen nu af ‘volgens het boekje’ en monteer alles weer in elkaar. Ook de nokkenas ketting maak ik los, en zet ik daarna weer vast. ‘Twee slagen losdraaien’ staat er in het boek. Twee hele slagen ? Ik krijg het ding niet verder dan drie kleine slagen los. Het moet maar even genoeg zijn.

Het moeilijkste is de inspectiedop aan de voorzijde weer op zijn plaats te krijgen, maar het lukt. Nu komt het erop aan : start de Honda nog of heb ik er een vreselijke puinhoop van gemaakt ?

De sleutel gaat in het contactslot, en wordt omgedraaid. Alle lampjes die normaal aangaan gaan nu ook aan. Dan is het moment van de waarheid daar. Ik druk de startschakelaar in en dan ....... start de Honda met een tevreden geronk. Voor het eerst van mijn leven kleppen gesteld, en het werkt ook nog. Nu eerst eten en dan.....de proefrit.

Wat een klein rondje moest worden loopt een beetje uit de hand. 50 Kilometer later ben ik weer terug. De CX loopt geweldig, beter dan eerst, en het bonken / kloppen uit het blok bij de 5500 toeren is verdwenen. Helaas is er ook een minder goed nieuws, er is nu een trilling bij 6000 toeren. Maar ik voel me geweldig ! De motor voelt rustiger aan, de ruwheid die er eerst in zat is verdwenen. Ik denk dat het nog beter kan, maar voor nu ben ik al erg tevreden.




Terug naar de Motorpagina