Klussenlijst |
|
|
... voorvorkkeerring ... | |
Aan een motor blijf je sleutelen. Ook, nee, zeker aan een motor die de nodige
weg-ervaring en kilometers heeft. Ondanks de goede staat waarin ik
de motor kocht, en die me de eerste 1500 kilometers vrij probleemloos
deed rijden, komen er toch een aantal klussen aan. Tijdens de rit van Uitgeest naar Ede had ik al gemerkt dat er een beetje voorvork-olie uit de linker voorpoot kwam. Dat duidde op een lekkende oliekeerring. Hiervoor moeten de beide voorpoten uitgebouwd worden. Wanneer je aan één poot de oliekeerring gaat vervangen, kun je eigenlijk net zo goed dezelfde handeling aan de andere poot uitzoeren, zodat links en rechts gelijk blijven in onderhoud. Dit klusje staat voor de "winterstop" gepland. | |
... inlaat rechts ... |
... inlaat links ... |
Toen ik de inspectiedop op het carter verwijderde, voordat ik de kleppen
ging stellen viel mijn oog op
het rubber tussenstuk tussen de carburateur en de cilinder. Het
"inlaatrubber", de verbinding tussen de carburateur en de cilinder was
gescheurd, of beter gezegt bezig in te scheuren. Bezorgd controleerde
ik de andere cilinder, links. Ook daar was een scheur zichtbaar. Wat heen
en weer zoeken op DE vraagbaak voor de CX,
de Dutch Honda CX-500 club leerde
me dat een scheur in het inlaat rubber kan leiden tot 'valse lucht' en dus
een te arm mengsel, waardoor de prestaties van de motor ernstig verminderen.
| |
Mijn Honda CX500(z) is 27 jaar oud. De plaats waar dat het duidelijkste te zien
is, is de benzinetank. Die ziet er niet uit. Soms laat ik me verleiden om
naar al die fraai opgepoetste, en serieus gerenoveerde motoren op in de
showroom van de CX-club te kijken. De uren werk, technische kennis, en
zeker ook een redelijke zak met Euro's straalt van deze fantastisch
mooi opgeknapte motoren af. Maar in de eerste plaats, en voor alles, is de
liefde voor de CX zichtbaar. Echt, wil je een mooie motor zien, kijk dan
eens tussen de motoren in de showroom.
| |
... deuk ... |
... krassen ... |
Mijn eigen Honda heeft geen opgepoetst uiterlijk. Ik heb een mooi voorspatbord, maar
daarmee is alles dan zo'n beetje gezegd. Ik ben domweg niet in staat om
zoveel aan geld en tijd te investeren, dat de CX er weer showroom-nieuw
uit komt te zien. De liefde is er wel, de wens ook. In elk geval wil ik
wat aan de tank gaan doen. De deuk rechtsvoor, waar in het verleden
waarschijnlijk de rechtervoorpoot
de tank heeft geraakt, stoort niet echt, die is als ik rij toch niet te
zien. Wat ik niet zie daar heb ik ook geen last van. Anders is het met de
krassen en kale plekken op de bovenzijde van de tank. Dat stoort toch
heel wat meer. Maar waar haal ik een andere tank vandaan ? Ik heb al zitten
denken om een oude CX over te kopen, maar ja, dat kost veel geld. En ik
heb vrijwel nergens een tank met deze rode striping gezien. Dit is duidelijk een hele lange termijn project. Het is een kosmetisch probleem, niet technisch, en helemaal niet een "veiligheid" - probleem. Maar misschien is een tanktas al voldoende om het meeste kwaad te verbergen.... | |
|