Terug naar de Motorpagina


Een koffersetje


Met alle gedoe met de auto zou ik bijna vergeten dat er ook nog een geweldige motor in de schuur staat. Ook al staat de CX nu op de middenbok en een krik. Ja, als je auto 'totall-loss' is kun je natuurlijk de krik van die auto gebruiken voor de motor.

In de tussentijd heb ik natuurlijk wel een keer de motor even 'rond laten draaien', dat wil zeggen, de 'kill-switch' aan, benzine kraan niet open, carburateurs afgetapt laten, en met een lekker opgeladen accu de startschakelaar ingedrukt. Oliedruk opbouwen, wat binnen twee tellen gebeurt was, en klaar. Dit om, als ik het goed begrepen heb, de wikkelingen van de stator (?) 'in de olie' te houden, zodat deze niet uitdrogen. Maar natuurlijk ook om de CX even te laten weten dat ik hem niet echt vergeten ben, ook al lijkt het zo.

Maar goed, na al dat zoeken over het internet naar een autot-je is het nu weer tijd voor het echte werk. Is er nog wat leuks te vinden voor mijn CX ? Dan kan ik in het voorjaar een paar leuke toevoegingen doen en dan....

Ja, wat dan ? Vechta ? Rondje afsluitdijk ? Iets anders ?
Maar dat is van later zorg.

Op Marktplaats trekt een advertentie mijn aandacht. Restanten van de voorraad van een motorzaak, en die advertentie heb ik een aantal maanden geleden ook al gezien. Maar toen was het alleen als partijen verkoop. Nu is er ook losse verkoop mogelijk.


sdevos1sdevos2sdevos3

Kijk! Daar kan wat tussen zitten. Misschien wel een leuke kofferset, zodat ik wat meer kan meenemen als wat gereedschap, een handoek en droge sokken. Een e-mailtje en een telefoontje later weet ik dat ik op zaterdag 6 Januari even langs kan komen in Goudriaan, bij Siem de Vos.

Om een uur of half elf sta ik daar dan. Hier heeft ooit een hele grote motorzaak gezeten, de bekende BMW dealer 'Siem de Vos Motoren' maar het bedrijf is verhuist naar Nieuwegein. Ik wordt naar de achterzijde van het gebouw gestuurt, waar meneer de Vos me verwelkomt. De aangeboden onderdelen zijn min of meer overblijfselen van de verhuizing, de restjes die op de nieuwe lokatie niet gewenst waren. Het is een beetje een trieste aanblik, een lege werkplaats en een in onbruik geraakt winkelgedeelte. Stukken kuip liggen bij elkaar, en ik herken een gedeelte van een Rickman kuip, een tophalf, naast delen van Kawasaki en MotoGuzzi. Restanten van een roemrijk verleden. Koffers, rekken en andere zaken liggen min of meer gesorteerd over de vloer verspreidt. De Vos en ik gaan op zoek naar een een set koffers, maar dat valt niet mee! Toch lukt het lukt na veel passen en meten om twee koffers te vinden, met de bijbehorende ophangbeugels. Helaas is de ene koffer zwaar beschadigd, maar ik heb het idee dat ik daar wel raad mee weet. Over de prijs doen we ook niet moeilijk, en ik raap m'n handeltje bij elkaar. Als we de deur uitlopen zie ik ineens iets liggen : een nette zwarte koplampunit voor een oud type CX, compleet met een ruitje erop, en de koplamp erin. Die neem ik ook mee, al is 'ie een beetje boven mijn prijs.


kofferlinks

Thuis gekomen wordt de computer aangezet, en kijk ik even of ik geluk heb. En ja hoor, niet ver van Ede vandaan, in Westervoort, biedt Dick M. een linker-koffer zonder slot aan, samen met een (incompleet) frame. De koffer is van hetzelfde type als de koffer die ik beschadigd en wel, maar met slot, heb meegenomen. Ook de prijs bevalt me, en een afspraak is snel gemaakt. Zodoende staan de volgende middag, 7 Januari, op de bank in de bijkeuken een rijtje van drie koffers waar een tweetal beugels op liggen.


driekoffers

De rechter-ophangbeugel van mijn eigen krauserrekje is ooit gebroken. De breuk is met een stuk isolatieband gerepareerd, en je ziet er bijna niets van. Toch is het geen fijn idee om daar nu een koffer aan te hangen. Maar geen nood, ik heb nu een incompleet rek, waar ik een gedeelte van kan gebruiken als transplantatie-materiaal. Het slot is eenvoudig om te zetten van de defecte koffer naar de goede koffer, en klaar is mijn kofferset!

Ik moet nog wel op zoek gaan naar sleuteltjes. Het slot van de rechter-koffer is gelukkig gelijk aan het slot van de rechter-ophangbeugel. Voor links heb ik twee verschillende sleuteltjes nodig. Maar dat zijn 'luxe' problemen.

  • Van de cx-club krijg ik al snel te horen dat via Rob's Accessoires in 't Zand, Noord Holland nog wel sleuteltjes te verkrijgen zijn.




topkoffer

Een week later zie ik een oude krauser top-koffer op internet. Het lijkt dezelfde stijl als de nu aangeschafte koffers, en ik loop er een paar dagen over te denken. Zal ik ? Of toch maar niet ? Dan hak ik de knoop door en plaats een bod. Nog diezelfde middag ontvang ik een mailtje van Iwan van H. Als ik iets meer biedt, dan is het een deal. Hij heeft eigenlijk wel gelijk, het was ook een erg laag bod. Ik bel hem op en we zijn het snel eens. We spreken af dat ik de volgende week, als ook de "nieuwjaarskoffieklets" van de Dutch Honda CX-500 club Boekel is, de koffer kom ophalen.


Zo heb ik in een paar weken voor een niet al te dolle prijs een redelijke kofferset bij elkaar.

Nu nog de boel opbouwen. Maar dat moet even wachten, want nu de CX staat te overwinteren in de schuur kan ik erg slecht bij de achterkant komen om te sleutelen. Dus, zoals altijd, blijft het een zaak van geduld, heel veel geduld......

Lees het Vervolg van het koffersverhaal.


Terug naar de Motorpagina