Een koffersetje |
Met alle gedoe met de auto zou ik bijna
vergeten dat er ook nog een geweldige motor in de schuur staat. Ook al staat
de CX nu op de middenbok en een krik. Ja, als je auto 'totall-loss' is
kun je natuurlijk de krik van die auto gebruiken voor de motor. In de tussentijd heb ik natuurlijk wel een keer de motor even 'rond laten draaien', dat wil zeggen, de 'kill-switch' aan, benzine kraan niet open, carburateurs afgetapt laten, en met een lekker opgeladen accu de startschakelaar ingedrukt. Oliedruk opbouwen, wat binnen twee tellen gebeurt was, en klaar. Dit om, als ik het goed begrepen heb, de wikkelingen van de stator (?) 'in de olie' te houden, zodat deze niet uitdrogen. Maar natuurlijk ook om de CX even te laten weten dat ik hem niet echt vergeten ben, ook al lijkt het zo. Maar goed, na al dat zoeken over het internet naar een autot-je is het nu weer tijd voor het echte werk. Is er nog wat leuks te vinden voor mijn CX ? Dan kan ik in het voorjaar een paar leuke toevoegingen doen en dan.... Ja, wat dan ? Vechta ? Rondje afsluitdijk ? Iets anders ? Maar dat is van later zorg. Op Marktplaats trekt een advertentie mijn aandacht. Restanten van de voorraad van een motorzaak, en die advertentie heb ik een aantal maanden geleden ook al gezien. Maar toen was het alleen als partijen verkoop. Nu is er ook losse verkoop mogelijk. |
|
Kijk! Daar kan wat tussen zitten. Misschien wel een leuke kofferset, zodat
ik wat meer kan meenemen als wat gereedschap, een handoek en droge
sokken. Een e-mailtje en een telefoontje later
weet ik dat ik op zaterdag 6 Januari even langs kan komen in Goudriaan,
bij Siem de Vos. Om een uur of half elf sta ik daar dan. Hier heeft ooit een hele grote motorzaak gezeten, de bekende BMW dealer 'Siem de Vos Motoren' maar het bedrijf is verhuist naar Nieuwegein. Ik wordt naar de achterzijde van het gebouw gestuurt, waar meneer de Vos me verwelkomt. De aangeboden onderdelen zijn min of meer overblijfselen van de verhuizing, de restjes die op de nieuwe lokatie niet gewenst waren. Het is een beetje een trieste aanblik, een lege werkplaats en een in onbruik geraakt winkelgedeelte. Stukken kuip liggen bij elkaar, en ik herken een gedeelte van een Rickman kuip, een tophalf, naast delen van Kawasaki en MotoGuzzi. Restanten van een roemrijk verleden. Koffers, rekken en andere zaken liggen min of meer gesorteerd over de vloer verspreidt. De Vos en ik gaan op zoek naar een een set koffers, maar dat valt niet mee! Toch lukt het lukt na veel passen en meten om twee koffers te vinden, met de bijbehorende ophangbeugels. Helaas is de ene koffer zwaar beschadigd, maar ik heb het idee dat ik daar wel raad mee weet. Over de prijs doen we ook niet moeilijk, en ik raap m'n handeltje bij elkaar. Als we de deur uitlopen zie ik ineens iets liggen : een nette zwarte koplampunit voor een oud type CX, compleet met een ruitje erop, en de koplamp erin. Die neem ik ook mee, al is 'ie een beetje boven mijn prijs. |
|
Thuis gekomen wordt de computer aangezet, en kijk ik even of ik geluk heb. En ja hoor, niet ver van Ede vandaan, in Westervoort, biedt Dick M. een linker-koffer zonder slot aan, samen met een (incompleet) frame. De koffer is van hetzelfde type als de koffer die ik beschadigd en wel, maar met slot, heb meegenomen. Ook de prijs bevalt me, en een afspraak is snel gemaakt. Zodoende staan de volgende middag, 7 Januari, op de bank in de bijkeuken een rijtje van drie koffers waar een tweetal beugels op liggen. |
Ik moet nog wel op zoek gaan naar sleuteltjes. Het slot van de rechter-koffer is gelukkig gelijk aan het slot van de rechter-ophangbeugel. Voor links heb ik twee verschillende sleuteltjes nodig. Maar dat zijn 'luxe' problemen.
|
|
Zo heb ik in een paar weken voor een niet al te dolle prijs een redelijke
kofferset bij elkaar. Nu nog de boel opbouwen. Maar dat moet even wachten, want nu de CX staat te overwinteren in de schuur kan ik erg slecht bij de achterkant komen om te sleutelen. Dus, zoals altijd, blijft het een zaak van geduld, heel veel geduld...... Lees het Vervolg van het koffersverhaal. |