Return to the Motor Page


A new front tire


Op het verlanglijhstje voor de CX stond al geruime tijd een stel banden. Inspectie bij THV liet me weten dat zowel de voor- als achterband nog in redekijke staat zijn voor hun leeftijd. En die leeftijd is voor een motorband zeker respectabel. Zowel voor als achter is de band 8 jaar oud. profiel is er zat, daar ligt het niet aan, maar de elasticiteit laat na zoveel jaren te wensen over. Tijd voor een nieuwe dus. En dan beginnen met voor, want daar wordt gestuurd en komt, bij remmen, de meeste kracht op. Op 28 febr. ging ik dus naar THV motoren in Veenendaal. De afspraak was snel genoeg gemaakt : 6 maart, nieuwe bridgestone, olie wissel, en nieuwe bougies.

De oplettende lezer van dit motor-log zal zeggen : olie, maar die zit er toch net nieuw in ? De oplettende lezer heeft gelijk, maar omdat ik bij het olie vervangen gewone 15W40 auto-olie heb gebruikt, wil ik toch echte motorfietsen olie voor de CX gaan gebruiken. Ik maakte me zorgen over de geluiden die ik hoorde van diverse CX-rijders over het snel slijten van onder andere de koppelingsplaten van m'n CX. Daarom dus : olie wissel.


... onto the motorlift ...

Dinsdag 6 maart, rond half twee kwam ik, natgeregend en wel, aan in Veenendaal. Er werd al op me gewacht, ik was kennelijk erg laat. Terwijl ik een kopje koffie kreeg werd de CX naar binnen gereden. En hup, daar stond een paar tellen later mijn trouwe 'Rode Rakker' op de motorbrug. Voor de tweede keer binnen een maand. Vlot werd de olie afgetapt, en even vlot werd daarna de olie bijgevuld. Nu zat er 'echte'motoren motorolie in, geschikt voor de koppeling van de CX.


... wheel less ...

Voor de tweede keer binnen een maand ging het voorwiel eraf, en stond mijn CX voorwielloos, ondersteund door een krik, op een brug. Toch wel even slikken. Maar het was voor de goede zaak, dacht ik. In tegenstelling tot de vorige keer, bij Theo in de werkplaats, bleven hier de remklauwen los aan hun leidingen hangen. Misschien was het toch niet zo'n goed idee, om alles van nabij te volgen, je ziet zoveel 'engs' met je motor gebeuren.......


... tire off ...


... BT45 on ...

Het wiel werd meegenomen en Eldert ging aan de slag. Nieuwe band pakken, het wiel op een banden-machine, en daar lag de oude band er al af. Bijna net zo snel werd de nieuwe band, een bridgstone BT45, erom gelegd. Drukslag erop, en pfffffft, op de juiste druk gebracht. Het wiel werd uitgebalanceerd, er werd een loodje gelegd, en dat was dat. Nu nog het wiel terugplaatsen, en dan klaar.
Dat ging niet helemaal gemakkelijk, doordat op de remschijven randjes zitten. Niet erg hoog, hooguit een millimeter. Maar klastig om daar de remklauwen weer omgheen te krijgen. Links ging redelijk, maar rechts koste het heel wat duwen en trekken voordat de klauw weer goed om de schijf zat.


... Honda Shadow ...


... Suzuki Intruder ...

Eldert merkte terecht op, toen ik aanbood even een handje te helpen, dat als er wat zou gebeuren, hij wel, maar ik niet verzekerd was. Daarom hield ik wat afstand, want ik wilde hem ook niet in de weg lopen. En er waren tenslotte een helehoop mooie dingen te zien, zoals een Honda Shadow 600 en een Honda VTX 1300, een Suzuki Intruder en een Yamaha Virago 1100.


... boots ...

De CX was klaar, en de proefrit door Eldert was zonder problemen verlopen. Tijd om ..... maar wacht eens, had Teus het niet over laarzen gehad, de laatste keer ?
Inderdaad, Teus had het over laarzen gehad, redelijk tot goede kwaliteit, en voor een redelijk prijs ook nog. En ik keek eens naar beneden, waar mijn oude motorlaarzen van bijna 30 jaar geleden haveloos en slap om mijn voeten zaten. Zou ik ?
Als mijn CX een nieuwe band kan krijgen, dan kan ik toch wel nieuwe laarzen krijgen, redeneerde ik. Stevige laarzen, en geheel waterdicht. Een hele verbetering ten opzichte van de oude laarzen, waar elk spatje regen door de naden naar binnen kon komen. Met de waarschuwing om de eerste 150 kilometers rustig aan te doen, reed ik weg, naar huis. Rustig aan doen zou wel meevallen......

De daarop volgende zaterdag werd er een flink aantal kilometers gereden, gedeeltelijk snelweg, maar hoofzakelijk binnendoor. In de daarop volgende dagen bleef de CX binnen. Maar op 10 Maart was het weer zo aanlokkelijk, ik moest er uit... Zeventig kilometer later was ik terug. Ik had het idee gekregen dat het stuur iets scheef stond, maar dat kan natuurlijk niet. Wel ontdekte ik iets vervelends. De rechtervoorpoot keerring begon nu te lekken. Binnenkort voor de derde keer het wiel eruit.........



Return to the Motor Page