Terug naar de Motorpagina


De Olie en de Tent test


Na een paar dagen minder weer (regen en nat en glad) ging ik op vrijdag met de Cx naar het werk, en een paar uur later, weer naar huis. Terug rijdend denk ik : Dit loopt niet echt lekker ! Want de Rode Rakker Rammelde Rijkelijk. Wat kan het wezen? Thuis , na uurtje afkoelen eerst maar eens olie peilen.

Met schaamrood om de kaken moet ik zeggen dat de peilstok GEEN olie aangaf, zelfs niet op het laatste, uiterste puntje van de peilstok.

Dat was dus niet echt goed. Toch had het oliedruk-lampje nog niet gereageerd, wat zou betekenen dat er nog genoeg olie was om oliedruk op te bouwen. Nadere controle leerde me dat ik al in geen 2500 km het oliepeil had gecontroleerd. Dus snel de reserve-bus met olie geleegd, wat ongeveer 0.7 ltr was. De peilstok gaf toen weer net de markering aan.

De volgende dag naar Veenendaal, olie halen, en via omweg naar huis. In totaal 50km. Thuis , na het afkoelen toch nog even gekeken. Het oliepeil bereikte de markering niet, en gaf slechts het onderste punt op de peilstok aan, alweer veels te laag dus. Weer bijgevuld, en nu zoveel dat tot het peil tot ong. 3/4 van de markeringen kwam. Maar kon de CX in zo'n korte tijd zoveel olie verbruiken ?

Bezorgt om het lot van mijn zo schandelijk verwaarloosde "Rode Rakker"stelde ik mijn vraag op het forum van de Dutch Honda CX-500 club

"Kan ik in 50 Km zoveel olie verbruiken ?????"


Doemscenario's met overmaatse olie-schraapveren en vervangingen van klep-seals kwamen langs. Edward was iets optimistischer. Hij kwam met een theorie over olie, die zich weer moet "zetten" in de motor. In't kort : Er was in de loop van de tijd zoveel olie uit het systeem verdwenen, dat punten waar normaal olie zat, ook "droog gedruppeld" waren. Nu er weer voldoende olie was, bleef het ook weer zitten, diep in de motor.

Er was maar één manier om dit uit te proberen : een proefrit.

Om het aangename met het nuttige te verenigen ging ook de tent mee. Die tent zou mijn verblijf op het "Gullepumpen" treffen in Vechta zijn. Maar dan moest ik eerst even uitproberen of 'ie wel kompleet was.

Maar eerst, voordat ik de motor startte, een start meting van het oliepeil. De olie stond ruim boven de helft van het gemarkeerde gedeelte op de peilstok, een goede beginpositie.


... start meting van het oliepeil ...

Bij Ede de A12 op. Geen probleem, heerlijk weer op de motor. Ik had me voorgenomen om 50km ver te rijden, en daar het nivo van de olie te meten. 50 kilometer over de A12 brengt met net een kleine 10 km in Duitsland, en vrijwel op de afrit Emmerich/'s Heerenberg. Het wordt 's Heerenberg, waar ik op het Stadsplein de CX onder wat bomen op een schaduwrijk plekje parkeer. Nu even wachten, totdat de motor wat is afgekoeld.


... schaduwrijk plekje ...

Terwijl de CX een beetje afkoelt, doe ik dat ook, op het terras van "de Snor". Een beker melk, een broodje kaas, mensen, wat een leven ! Na een ruim half uurtje vind ik het welletjes. Het is tijd voor de tweede oliemeting van de dag, de 50km meting. Het is even spannend als ik het peilstokje bekijk. Tot mijn verrassing en vreugde is het peil tot de bovenrand van de markering gestegen. Warme olie / uitzetten en zo ? Of niet voldoende ingezakt ? Ik weet het niet, want dat is hogere cx-techniek. Maar er is voldoende olie, en het is niet verdwenen.


... 50km meting ...

Tijd voor het tweede deel van de tocht, het tweede doel. Maar eerst terug naar Nederland. Over de A12 weer, waar een motorrijder me nog even laat merken dat we echt in Duitsland zijn, en dat knoerthard rijden hier mag. Het is dat mijn kilometerteller 110 aangeeft, maar het leek alsof ik stilstond. Die reed echt hard!!

Zo snel rij ik niet. Met een rustig gangetje van 110 km/h kom ik Nederland weer binnen, en rij door naar de afslag Ede-Oost. Daar richting Arnhem, en dan naar Otterlo. Dan naar Ede, en zo'n vijf kilometer van Ede af, ga ik naar de parkeerplaats van het Roekelse Bos. Hier worden wel vaker tenten opgezet om te kijken hoe dat gaat. Vandaag is het dan mijn beurt.

Ik pak het pakket uit, en leg het voor me op het gras. Dit moet dan een tent worden.....


... een tent worden ...

Een tien minuten later lijkt het al heel wat te worden. De binnentent staat al, en het is nu de tijd om de buitentent eroverheen te werken.


... lijkt het al heel wat ...

Ook dat gaat vrij vlot, en het resultaat lijkt, als ik de meeste haringen in de grond heb, net echt. Het enige wat fout is, is dat er geen scheerlijnen bij zitten. Voorlopig maar even een noodoplossing, en dat werkt ook. Ook mijn oude veldbedje past erin. De tent lijkt me geen 3-persoons, eerder iets voor 2 personen. ongeveer 3 passen breed, en 5 passen lang, zondert de scheerlijnen natuurlijk.


... net echt ...

Nu ik weet hoe die tent opgezet moet worden, moet 'ie ook weer afgebouwd worden. Amper 10 minten heeft de tent gestaan, als alweer de eerste delen verdwijnen en minder dan een uur na mijn aankomst sta ik weer klaar om weg te gaan. De laatste kilometers gaan vlot. Thuis laat ik de CX eerst een uurtje rusten, voordat ik de laatste oliemeting van de rit doe.


... laatste oliemeting ...

Tevreden kijk ik naar het peilstokje : Het nivo is vrijwel gelijk aan het nivo van de eerste meting van de dag. De CX is klaar voor Vechta, de tent is klaar voor Vechta. Nu ik nog...........



Terug naar de Motorpagina