De Remlichtschakelaar |
|
Nadat we (de CX en ik) terug waren van SJK heb ik toch maar eens
alle schakelaars en lampjes gecontroleerd. Wat bleek : de
remlichtschakelaar van de voorrem deed het niet. Vandaar
dat de automobilisten achter me niet reageerden op mijn handrem-remmen....
Draadjes losgehaald en doorverbonden : remlicht ging aan, dus het probleem is de schakelaar. Dan maar de schakelaar losgehaald. Het is een mini-gevalletje, minder dan een centimeter of twee groot, en het ziet er breekbaar uit. Zoiets verwacht je eigenlijk niet op een motorfiets... | |
... remlichtschakelaar ... |
|
Het huis van de schakelaar is in tweeën te delen, door een lipje aan de
boven- en onderkant een beetje in de drukken. Dan valt de schakelaar uit
elkaar. Voor- en achterkant van het huis worden voorzichtig van elkaar
gehaald, want een mens weet nooit hoe het er van binnen in zo'n geval uitziet.
Nou, het is oud. Mijn CX is 27 jaar oud, en dit schakelaartje
duidelijk ook. Het is een verbreek-schakelaar die steeds ingedrukt staat,
(door de remhendel ) totdat je gaat remmen. Dan maken twee messing
veertjes contact met een messing-ring, die om een plastic stift
(de schakel-as) zit, waardoor een stroomkring gesloten wordt. Eigenlijk
geen mooie oplossing, als je het goed bekijkt. Want zo zijn er TWEE
contact vlakken, wat de kans op een storing verhoogd. Aan de andere
kant is het een vernuftig en simpel ontwerp. En het heeft tenslotte
al 27 jaar gefunctioneerd!
Door het jarenlange gebruik was er plastic over de messing ring gebogen, waardoor er geen contact gemaakt werd. Met een mesje voorzichtig het omgebogen plastic verwijdert, de contact-vlakjes schoongemaakt en de zaak weer in elkaar gezet. | |
... aansluiting ... |
|
Eén probleem. Bij het op z'n plaats zetten van de schakelaar liet ik
het boutje vallen....in een putje....Toen heb ik maar een ander boutje
gebruikt, ook al is het niet een origineel Honda-boutje.
| |
Gek eigenlijk, dat je leven af kan hangen van een flintertje plastic....
| |
|