Een ritje in de Betuwe |
Omdat het een mooie dag is, en omdat ik wil weten of ik zoon Roelof op z'n
scooter kan begeleiden als hij weer eens naar Nijmegen wil wordt de CX
weer gestart. Het is deze week wel raak. Niet alleen deze rit, maar ook
de dagelijkse ritten naar Doorwerth worden met de CX ondernomen. En eigenlijk
was dat niet de bedoeling bij de aanschaf. Maar het is zo leuk! Richting Nijmegen dus, binnendoor. Met behulp van de recentelijk bijgewerkte foto's van Google Earth heb ik al een beetje een route uitgestippeld. Dat, en een gewone wegenkaart natuurlijk. Eerst naar Wageningen, en daar bij Lexkesveer over de Neder-Rijn naar de overkant. Het veer is er niet, en dat geeft mij mooi de gelegenheid een paar plaatjes te schieten. Ik ben niet de enige motorfiets die staat te wachten, twee anderen op een Honda en een Suzuki willen ook naar de overkant, evenals een aantal auto's. |
|
|
|
Verder gaat het weer, want ik wil bij de brug over de Waal uitkomen. Bij
een kruispunt ben ik even de weg kwijt. Linksaf ? Volgens mij kom ik dan
verkeerd uit. Rechts ? Dat zou ik willen, maar dat mag niet : Alleen
fietsers, brommers en ontheffinghouders. Rechtdoor dan maar. Onder een
viaduct door, en weer een kruising. Links lijkt nog steeds niets, rechts
is verboden in te rijden, dus weer rechtdoor. Deze weg leidt de Waaldijk op.
Met een prachtig uitzicht op de Waalbrug en de rivier. Op de dijk rechtsaf,
onder de A50 door. Dan direct weer rechts, een weggetje naast de A50. En
zo kom ik weer in Andelst. Nog een keer proberen dan maar. Rechtsaf,
X-kruising ook rechts, maar nu rechtdoor aanhouden, en achter het
pittoreske kerkje langs. Einde weg en T-splitsing. Langzaam bekruipt me
een gevoel van deja-vu, en als ik, na rechts te zijn gegaan weer op
dezelfde kruising sta, pak ik de kaart erbij. Even later ben ik eruit.
Het is helemaal niet mogelijk om op de naast de A50 liggende weg over de
brug te komen. Auto's en motoren worden geacht over de A50 te gaan, en
verder geen gezeur. Het fietspad/weg voor ontheffinghouders is de weg die
ik zoek. Maar ik mag daar met de motor niet rijden. Best een beetje balen.
Vooruit dan maar, ik ga terug. Maar wel over de dijk. Op de dijk
is een plek waar vermoeide fietsers of wandelaars even kunen
uitrusten. Ik ben noch het een, noch het ander, maar rust toch even uit.
Nederland heeft toch een hoop mooie plekjes, als je de snelweg maar even
achter je laat. En deze wegen zijn typisch die wegen waar ik met een auto
niet zo snel zou komen. |
Opstappen, starten,...en de CX wil even niet. Heeft 'ie last van de warmte?
Doe ik wat fout ? Geen idee, na nog even doorstarten komen er een paar
plofjes, en dan is er het vertrouwde VroemVroem. Een zucht van
verlichting, een korte beweging van de linkervoet, en ik ben weer op
weg. De weg bij Zetten is opgebroken, dus neem ik een alternatieve route.
Die zijn vaak ook veel leuker. Ik neem me voor onm de eerste de beste
appelboomgaard op de foto te zetten, voor het motor-logboek. Richting
Dodewaard, over de dijk. Voorbij de kern-centrale ga ik van de dijk af
en kom in het dorpje Wely. Nooit van gehoord. Hier krijg ik de kans |
Ondanks mijn voornemens om 'netjes' te rijden merk
ik dat het vrijwel ondoenlijk is om met een motorfiets op een bochtige
dijk aan de 'goede kant' van de weg te blijven. Dus worden bochten
meer en meer met meenemen van de verkeerde weghelft uitgevoerd. Gek genoeg geeft
dat een veiliger gevoel dan het angstvallig op de eigen weghelft blijven.
Ik denk dat het te maken heeft met de manier waarop een motorrijder de
bocht ervaart. Het afremmen en optrekken voor de krappe bochten is
onrustiger dan het kalm over de 'verkeerde' weghelft de bocht nemen.
Als de ruimte er is, natuurlijk, anders is het levensgevaarlijk!
|
Twee reusachtige landbouwvoertuigen gaan vriendelijk zo veel mogelijk aan de kant, wanneer ze mij zien. De derde ook, maar dat hoeft al niet meer. Ik ga links, naar het Lexkesveer. Daar ben ik zo'n beetje de laatste die aan boord gaat, en weg zijn we. Een fietser staat naar de CX te kijken, en informeert of het lucht of waterkoeling is. Wanneer hij hoort dat de vloeistof gekoelde Honda al 27 jaar oud is kijkt hij op. Vijftien jaar had hij geschat, maar nu blijkt het bijna het dubbele te zijn. Aan de overkant ben ik al weer bijna thuis. De laatste kilometers zijn vlug verreden, en om ongeveer half vijf zet ik de motor af. Leuk ritje, jammer van dat ene weggetje..... |