Terug naar de Motorpagina


HIJ DOET HET !!



Nu ik mijn koffersetje bij elkaar heb zou het ook fijn zijn om er een aan te denken dat de motor in het voorjaar wel weer moet rijden. Want de CX is een twee maanden geleden weggezet, vanuit een 'hij doet het niet' insteek, en 'o, dat komt over een paar maanden wel'.

Want hij deed het niet. Hoe ik ook probeerde en poogde, het enige resultaat was een lege accu. Na de hulp van Jan D. die een accu-lader doneerde, voelde ik me langzaam weer vol vertrouwen, vertrouwen in de CX, de accu, en mezelf. Laat ik eens proberen te starten......

Een tijdje later was het vertrouwen weg, de accu zo leeg als mijn spaarbankboekje, en de CX nog steeds in slaap. Wat nu ?
Ik legde mijn probleem voor aan HET forum voor CX problemen, de Dutch Honda CX-V club Ik vertelde dat de motor met moeite rondging, en helemaal niet aansloeg. De algemene opinie was dat de accu wel eens aan z'n eindje kon zijn. Tja, zo kunnen, want zelfs vers van de lader gaf de accu nauwelijks genoeg energie om de motor rond te trekken. Theo J. uit Bennekom had een idee. Hij had nog een redelijke accu, en wilde best even langs komen om wat te proberen. Zo gezegt, zo gedaan, en een half uurtje later stond Theo bij mij op de stoep, met een accu. Snel gemonteerd, en toen was het even spannend. Benzine-kraan open, contact, kill-switch controleren, en starknop in. Ook deze accu was niet al te best, maar toch lukte het om een kortstondig maar hoopgevend 'VROEM' aan de motor te ontlokken. Helaas al weer snel gevolgd door een teleurstellend 'VRoem, pruttel, pru.....'

Maar hij deed het, al was het dan even.


Een nieuwe accu

Diezelfde middag nog bestelde ik een accu bij THV motoren in Veenendaal. Die zou met twee dagen binnen zijn, en zolang kon ik wel wachten. Het werd wel wat langer, omdat ik de volgende ochtend met een zware verkoudheid en/of griep wakker werd, en dat koste met even een paar dagen. Maar die dinsdagmiddag, een week na de eerste poging, trok ik naar Veenendaal, waar ik het doosje in ontvangst mocht nemen, waar de oplossing van het probleem in zou zitten. Het inbouwen van de accu ging vlot, ik had het al een aantal keren gedaan en zo moeilijk is het niet.

De accu op z'n plekje

Nu, het moment van de waarheid. Eerst de checklist doorlopen :

  • Kill-switch middenstand ? check!
  • Benzine kraan open ? check !
  • Contact aan ? check !
  • Vrijstand ? check !
Na een schietgebedje tot St. Colombanus, de beschermheilige van de motorrijders (?) werd de startknop beslist en ferm ingedrukt. De CX-motor draaide rond en rond en rond en ik was even bang dat er weer helemaal niets zou komen, totdat ik me bedacht dat er nu eerst weer benzine in de zo netjes afgetapte carbjes moest komen. Nog even, dacht ik, ik hou 'em nog even.... en toen kwam de CX tot luid en duidelijk leven. Niet aarzelend, hoewel hij nog wel een keertje afsloeg, nee, duidelijk werd 'ie wakker uit de winterslaap.

En toen kon ik het toch niet laten. De CX werd uit de schuur gemanoevreerd, en buiten geparkeerd. Motorpak aan, jas, broek, laarzen. De helm op, en ondanks dat het een beetje regende, even een blokje om. Even weer wennen aan de motor, even weer er op uit......

Ik reed even bij Theo J. in Bennekom langs, om de afspraak voor de CX-club aankomende zondag, de 'nieuwjaarskoffieklets' in Boekel vast te zetten, en dat, als het even kan natuurlijk, per CX ! Een uurtje later parkeerde ik de CX weer in de schuur, zo, dat ik er toch een beetje bij zou kunnen, om het kofferrek te monteren. Het was het eerste ritje van 2007, en dat er nog vele mogen volgen.


Terug naar de Motorpagina