Terug naar de Motorpagina


Tulpenrit 2007


Op zaterdag de 5e Mei was de tweede Noord-Hollandse tulpenrit gepland. Maar vanwege de warme lente, en het feit dat er op de eerste tulpenrit vrijwel geen tulpen te zien waren, werd de rit twee weken naar voren geschoven, naar zaterdag 21 April, in de hoop op een kleurrijk spektakel.

Vanaf ongeveer 10:00 was het verzamelen bij hotel de Posthoorn in Schagen. Voor een rit door de kop van Noord-Holland een prima startplek, maar vanaf Ede een ruime 140 kilometer weg.

Koud was het, die zaterdag ochtend vroeg, amper 3 graden Celcius. Pak aan, met de voering er weer in, en zo werd om 08:15 de CX gestart. De avond daarvoor was de tank al gevuld, dus ik hoefde nergens te stoppen om te tanken. Door Ede heen, en de A30 op. Ik had voor mezelf een route gekozen die misschien wat langer, maar zeker ook fraai en niet al te gehaast was. Eerst de A30 tot aan Barneveld, dan binnendoor naar Nijkerk, en daar de polder in, naar Lelystad. Vanaf de brug over het Nijkerkernauw tot aan Lelystad is het vrijwel helemaal 100 km/u , voor mijn CX en mij een lekkere kruis-snelheid. Bij Lelystad even nadenken. Er doorheen, of er omheen ? Ik was langzaam aan zover dat snelwegrijden niet meer 'eng' is, maar gewoon een manier om snel van A naar B te komen (meestal). Dus werd het om Lelystad heen, A6 en dan de N307 Over de sluizen heen, de dijk op, een stuk van de N302.

Een 31 km lange dijk, max. snelheid 100 km/u. Er zat wel een auto-tje voor me, maar die was zo vriendelijk om even een parkeerplekje te gebruiken. En toen het plezier van een compleet lege weg voor me, en geen lastige mensen achter me. Ver achter me waren de koplampen van een auto te zien, voor me niets, behalve wat tegenliggers maar die reden niet op mijn weghelft. Gas erop, naar 100, en verder genieten van de zon, de wind, en het prachtige uitzicht. Aalscholvers op kale takken, zwarte spikkels op wit gebleekte takken. Schittering van de zon op het water, en zilveren lijnen totaan de horizon. Veel te snel dook Enkhuizen op, met de talloze jachten in de haven, en het aquaduct. Nu nog naar Hoorn zien te komen. En op dit stuk van de N302 hebben ze alle verkeerslichten gezet die in Noord-Holland nog over waren. Starten, stoppen, rijden, stilstaan. Dit was een stukje N302 wat echt niet opschoot. Maar uiteindelijk kon ik de A7 op, en snel daarna er weer af, om over de N241 de laatste 22 km naar Schagen te rijden. Ik had in de Flevopolder al een voorproefje gehad van bloemenpracht, en hier waren nog meer velden te zien. De temperatuur werd langzaam aan iets aangenamer en tenslotte, na een tankbeurt, stapte ik om 10:40 bij de Posthoorn af. Aan het grote aantal motoren te zien was ik op de juiste plaats. Binnen handen schudden, nieuwe en vernieuwde kennismakingen. Tijd om een wat op te warmen, want het was toch wel een beetje erg koud geweest. Het opwarmen werd ondersteund door een kopje koffie, en dat liet ik me goed smaken. Toen was het tijd voor een toespraakje door de organisatie, en een aantal mededelingen. Daarna was het afrekenen, en naar de motoren toe.

Even paniek, want ik was m'n sleutels kwijt. Waar o waar, niet binnen op een tafel, niet in m'n tas maar waar dan wel? Ook niet in het contact, hellup !! Alle broekzakken en jaszakken waren leeg, en straks gaan ze weg zonder mij en dan, en dan....

Maar de sleutels lagen gewoon op het zadel.....

En zo kon ik, net als de andere deelnemers, opstappen en beginnen met de Tulpenrit 2007


... naar de motoren toe ...


... opstappen ...

In een lange rij motoren reden we weg uit Schagen. Het kwam zo uit dat ik de zevende in de rij was. Liever had ik als derde of vierde gereden. De ervaringen uit het verre verleden waren niet allemaal even positief ten opzichtte van het groepsrijden. En de regels die op de site stonden, werden ook niet toegepast : groepen van tien..... Ik werd er een beetje nerveus van, zoals later bleek ten onrechtte.

Het eerste verkeerslicht zorgde bij mij voor een "wat nu" gevoel. Als ik zou stoppen hoe kon ik de anderen dan terug vinden ? Ik had geen Tom-Tom, zelfs geen route beschrijving bij me. Ik glipte op de rand van oranje/rood door het licht heen. Net rood.....Oeps! Een eind verder stopte de voorrijder, en werd er gewacht op de volggroep. Aahh! gelukkig. Zo werkt dat hier. Geen gedoe van ieder moet het maar weten, maar gewoon wachten op degene die iets later komen. Dat had ik kunnen weten, want ik rij met de prettigste motorclub van Nederland, de CX-club !.

Het eerste deel van de route voerde ons snel Schagen uit, en naar het zuiden. De eerste bloeiende bollenvelden waren al snel te zien. Rood, geel, paars en lila afgewisseld met wit en rose en oranje. Een bonte kleurenpracht. Een aantal weggetjes was smal, en een uitdaging voor CX en bestuurder, maar alles ging goed.

CX-V Club Nederland
Tulpenrit April 2007

(Deel 1: Schagen – Callantsoog 34,8 km ca. 1 uur)

MijlenKilometersOmschrijving

00,0000,00Vertrek van de Markt (Schagen)
00,0000,00Ga rechtdoor Torenstraat
00,0800,13Ga rechtdoor op de Julianalaan
00,2800,46RA Zuiderweg
01,3402,16LA Gruttolaan
01,4002,26RA Wielewaal
01,5102,44LA Oudedijk
02,0403,29LA Valkkogerweg
02,7304,39RA Killemerweg
03,1605,09LA Delftweg
03,9106,29Ga rechtdoor Ingenieur Krabbeweg
04,5907,39LA Raadhuisstraat
05,0308,09RA Havenstraat
06,2710,09RA Kalverdijk
07,4511,99Links aanhouden Delftweg
07,5212,10LA Oostwal
08,2113,20LA Dorpsstraat
08,5813,80RA Stationsstraat
08,7214,03LA blijf op Stationsstraat
09,1014,63LA Kanaalweg
09,4415,18RA Oudewal
10,0316,13RA Westfriesedijk
11,5218,53Houd rechts aan op de Westfriese zeedijk
12,4520,03Houd rechts aan op de Kerkweg
12,5120,12Scherpe bocht naar links, blijf op de Kerkweg
12,7020,42LA Burgerweg
14,0722,62RA Ruigeweg
16,5526,62LA Sint Maartensweg
16,9027,17Ga rechtdoor Zeeweg
17,7728,57RA Westerduinweg
21,6234,77LA Dorpsplein
21,6334,79LA blijf op Dorpsplein
21,6334,79Bestemming bereikt

... het eerste deel ...


Vele bochten en stuurmanskunst later arriveerden we in Callantsoog. Hier zou een pauze van anderhalf uur worden gehouden. De motoren werden bij elkaar geparkeerd, en de eerste ervaringen uitgewisseld. "Mooi hé", "Leuke route!" en meer van die kreten. Ook de korte "regenbui", waar een beregenings-apparaat ook een flink stuk weg had beregend, werd uitgebreid besproken. Maar nu waren we dan in Callantsoog, en volgens de route waren we aan rust toe.


... geparkeerd ...


... in Callantsoog ...

En ja, wat doe je dan ? Na wat gedraal en getreuzel dacht ik : "Jullie kunnen blijven staan, maar ik ga op zoek naar de koffie !". Goed voornemen doet goed volgen, en Henk liep met me mee. Aan de andere kant van het plein was Brasserie 't Dorpsplein, met een terras uit de wind en in de zon. De koffie werd besteld, met een sausijzen-broodje, en Henk stak een sigaar op. Alles bij elkaar genomen was het leven best goed. Zon, motorrijden en koffie. En als er 1 motorrijder op het terras zit, volgen er meer. Al gauw kwamen er meer en meer van de groep bij zitten, en zo werd het heel erg gezellig. Sterke verhalen vertellen en musjes voeren, het was een prettige manier om pauze te houden.

...Brasserie 't Dorpsplein ...


... stak een sigaar op ...

Het tweede deel van de route ging vanuit Callantsoog naar Fort Kijkduin. Niet rechtstreeks natuurlijk, want daar is niets aan. Ook het tweede deel liet ons de extra smalle weggtjes zien, die je zelfs als toerist niet zomaar neemt, omdat je geen weet hebt waar je uitkomt. Maar onze route was uitgezet en driemaal gecontroleerd door jongens uit de omgeving, en die wisten alle mooie en leuke weggetjes. Weer was er een kleurenfeest op de velden te bewonderen. Haast eindeloze vlakken met blauw, rood en oranje, geel en wit en alle kleuren ertussen.

Deze keer kwam ik bij het wegrijden op de vijfde plaats van voren uit, en dat beviel toch heel wat beter. Tja, ik ben nog steeds een beetje 'her-opstapper', en dat zal nog wel een paar duizend kilometer zo blijven.

CX-V Club Nederland
Tulpenrit April 2007

(Deel 2: Callantsoog – Den Helder 35,5 km ca. 1.10 uur)

MijlenKilometersOmschrijving

00,0000,00Vertrek van het Dorpsplein in Callantsoog
00,0000,00LA N 502
00,2800,45RA Abbestederweg
01,2702,05RA Westerweg
01,9603,15LA Zyperzeedijk
03,0204,85RA Groteweg
03,6405,85RA Parallelweg
03,7706,06LA Verbindingsweg
04,0806,56LA Korte Bosweg
05,6309,06LA blijf op de Korte Bosweg
05,6609,10Links afbuigen Zijperdijk
09,9516,00LA Stoomweg
0,9417,60LA Zandvaart
2,1919,60RA Koningsweg
2,9320,80LA Schorweg
3,9922,50RA Molenvaart
4,3323,05Neem de veerboot
4,3823,12RA Rijksweg (Parallelweg)
5,2524,52LA Schoolweg
6,4926,52RA Langevliet
7,6128,32LA Middenvliet
9,0430,62RA Zanddijk
1,6534,82LA Duinweg
1,9935,37LA Badhuisstraat
2,1035,54LA Zeeweg
Aankomst: Admiraal Verhuellplein
Bestemming bereikt!

... het tweede deel ...


In de route zat een overtocht met een pontje. Behalve een auto-tje konden er acht motoren op. We waren gewaarschuwd, om gepast geld, één euro, bij de hand te houden. De overtocht was inderdaad erg kort. Een paar honderd meter verder stopten wij, om de anderen te laten 'bijkomen' Hier waren weinig tulpen te zien, behalve één veldje in de verte. Toch gauw een foto gemaakt.


... gauw een foto gemaakt ...

De acht motoren stonden netjes twee aan twee aan de kant van de weg. Ruimte genoeg, zou je denken. Dat wel, maar dan ook amper. Een groot landbouwvoertuig, met een indrukwekkend 'ding' voor en achter passeerde onze groep. Ik zag het bijna gebeuren, maar net niet. Op een haar na miste deze trekker de motor die voor me geparkeerd stond, het scheelde niets. De eigenaar van de motor stond eventjes aan de grond genageld, en eerlijk gezegd, ik ook. En op zo'n moment weet je even niets te zeggen, ik geloof dat er amper twee centimeter ruimte tussen de CX en het grote, doordenderende gevaarte zat.


... twee aan twee ...

Nadat de overigen door het pontje waren overgezet werd de tocht voortgezet, om tenslotte in Huisduinen, bij het Fort Kijkduin te eindigen. Fort Kijkduin was in opdracht van Napoleon gebouwd, maar ondertussen niet langer een militair object, en huisvest nu onder andere een aquarium en een museum.


... Fort Kijkduin ...

Wie niet naar het fort kijkt, maar naar de zee, krijgt een schitterend uitzicht over de Noordzee, en over "Noorderhaaks", de zandplaat die ook bekend staat als "de Razende Bol". Iets meer naar recht is Texel zichtbaar, en bij helder weer zijn de veerboten van de TESO duidelijk zichtbaar, als witte blokken boven de donkere zee.


... naar rechts is Texel ...


... de veerboten ...

Ook hier werden de Cx-en weer netjes weggezet. Het was toch een apart gezicht, zoveel motoren, die in de basis gelijk zijn, maar allemaal in een verschillende uitvoering. Geen twee waren hetzelfde, net als de bollen. Zoveel soorten, zoveel kleuren, en toch in basisvorm gelijk.


... basisvorm gelijk ...

Niet alle CX-en pasten op het parkeerplekje. De andere motoren stonden iets verderop, allemaal Cx-en op een rij. De Deauville en de Goldwing horen er ook gewoon bij.


... motoren ...

Gideon deed zijn best om 'Baron van Munchausen' na te doen, de dappere baron die op een kanonskogel door de lucht vloog om de vijand te bespioneren. Maar die zat op een kogel, en hing er niet onder....


... baron von Munchausen ...

De zon deed nog steeds haar best, en de frissigheid die in de ochtend nog zo duidelijk voelbaar was, was bijna verdwenen. Dit keer voelde ik er niet voor om achter de koffie aan te gaan, naar het restaurantje iets verderop. Ik vond het best zo, legde de motortas op de grond, en ging liggen. Lekker, de zon op m'n gezicht.

Toen ving de laatste etappe aan, de terugweg naar Schagen. Door den Helder heen, langs het marine complex, en over de N9 langs het Noord-Hollands kanaal. Daarna ging de route over het kanaal, en hier kwam de koprijder er achter dat we een flink stuk van de stoet waren kwijtgeraakt. We wachtten totdat ook zij over de brug kwamen, en verder ging het weer. Ik reed nu in derde positie, het kwam toevallig zo uit bij het wegrijden. Weer veel bochtenwerk en uitbundige kleuren van de bloeiende bollenvelden. Maar toen naderden we Schagen alweer, en na een kort ritje door de stad kwamen we weer bij het beginpunt, De Posthoorn.

CX-V Club Nederland
Tulpenrit April 2007

(Deel 3: Den Helder - Schagen 22,5 km ca. 1 uur)

MijlenKilometersOmschrijving

00,0000,00Vertrek van het Admiraal Verhuellplein
00,2600,43RA Badhuisstraat
01,3802,23Houd links aan Jacob van Heemskerkstraat
01,5102,43RA Willem Barentzstraat
01,7902,88LA Helden der Zeeplein
01,8202,93RA Kanaalweg
02,5104,03RA N250 Molenplein
02,9704,78LA N250 Zuidstraat
06,3310,18RA Aanrijden naar N99
06,9511,18RA Balgweg
06,9711,21LA blijf op de Balgweg
07,9712,81RA Burgemeester Lovinkstraat
10,2116,41LA Molenvaart
12,3819,91Rechtdoor over rotonde Molenvaart
12,6220,29RA Kneeskade
15,1624,39LA Noorderweg
15,2724,56RA Sportlaan
15,4924,91Rechts afbuigen, blijf op de Sportlaan
17,0427,41LA Keinsmerweg
18,9130,41Rechtdoor over rotonde N241 Provincialeweg
20,2832,61RA Zuiderweg
20,4632,91Rechtdoor over rotonde Zuiderweg
20,8733,56RA Julianalaan
21,3734,36Rechtdoor tot Markt
21,3734,36Aankomst: Markt, Schagen
21,3734,36Bestemming bereikt!

... de laatste etappe ...


Het toneel was wel verandert sinds we wegreden. De terrassen zaten nu vol, en ik kreeg een beetje het gevoel dat de terrasmensen al die 'lawaaiige motorduivels' niet zo zagen zitten. Na een hartelijk afscheid, en een bedankje aan de organisatie klom ik weer op de motor. Eerste tanken, want zo'n ritje kostte best wat benzine. En toen ging het alweer naar huis toe. De terugweg was hetzelfde als de heenweg. Iets meer verkeer misschien, maar nog steeds heerlijk weer en bloemenpracht aan de kant van de weg.


... terugweg ...


... bloemenpracht ...

Bij Enkhuizen kreeg ik een probleem. Nauwelijks was ik onder het aquaduct door of ik kwam in een zwerm vliegjes of mugjes terecht. Binnen twee tellen zat mijn scherm, en het vizier van m'n helm onder de vieze zwarte streepjes. Mijn eerste impuls was om met een veeg van de handschoen de troep eraf te halen, maar nee, dat moest ik juist niet doen, dat zou het zicht alleen maar verminderen. De oplossing was een tankstation opzoeken. Maar op de dijk is er geen, en op de rondweg om Lelystad ook niet. Het vliegjes-probleem hield me een beetje bezig, maar niet zo, dat ik vergat van de rit te genieten. Bij de sluizen van Lelystad schoot ik net voordat de lichten op rood gingen over de brug. Gelukkig, want je staat daar zo vijf minuten stil. En toen ?
Ik koos voor de 'gewone' weg terug. Misschien was er bij de afslag van de A6, richting Harderwijk, een tankstation. Maar nee, pas waar de N305 een klein stukje samenloopt met de N302 was een tankstation. Eindelijk kon ik de troep van m'n vizier afhalen.

Na een kort gesprekje met een HD-rijdster ging de rit verder. Ik had nog zo'n 60 of 70 km te gaan, en ging nu niet via Nijkerk, maar via Harderwijk. Ook daar was nu een aquaduct. Geen problemen, alleen een beetje een lage zon. Gewoon doorrijden, naar Ermelo. Dan door Putten, en ik voelde me al weer bijna thuis. Bij Barneveld begon de A30 en ik maakte er dankbaar gebruik van, helemaal tot het einde waar de A30 op de A12 aansluit. Afslag Ede was 2 kilometer verder, en even later zette ik de motor stil achter het huis.

Toch nog even kijken hoeveel ik vandaag gereden had. 422 Kilometer was de stand. En ik was van het tankstation naar huis gereden, vrijdag. Dat maakte voor deze zaterdag een totaal van 419 kilometer......



Terug naar de Motorpagina