Vroeger..... | |
Honda CB200, Kenteken XU-51-97 | |
Mijn eerste motorfiets was een Honda CB200 tweecilinder. Op deze motor
haalde ik mijn eerste rij-bewijs, en dat in één keer. De motor kocht ik over
van Rens B. , die een zwaardere motor kocht. Hij kocht een nieuwe
CX500. Vloeistof gekoeld, en zonder een kick-starter. Ik vond het
maar een rare machine.
Toen wel.... Op de CB200 hebben we veel avonturen beleefd en opmerkelijke dingen meegemaakt. Maar uiteindelijk, in '79 of '80, werd de '200' toch ingeruild voor wat zwaarders. | |
1980, Honda CB550 K3, Kenteken XZ-37-08 | |
De tweede motor zou misschien wel een Kawasaki Z550 worden. Maar dat
gebeurde niet. Naast die Kawasaki stond ook een hele mooie Honda, een CB550 K3.
Een grote viercilinder, met valbeugels en extra voetsteunen... Met deze motor heb ik jaren plezier gehad. Ik heb hem ooit moeten verkopen, maar mijn ouders kochten de fiets voor me terug. Uiteindelijk, na een smak, moest het frame gericht worden. Gek genoeg bleef de motor daarna een beetje 'wiebelig' aanvoelen. Vrij snel daarna is de motor verkocht, en kocht ik een CB650. Die is maar twee maanden bij me geweest, daarna moest hij, uit financiële noodzaak, verkocht worden. | |
1985, Kawasaki CSR 305, huurmotor | |
In het 'motorloze' tijdperk werd er wel over motoren gedacht, maar
zelden gereden. Toch werd er ook een keertje een motor gehuurd, voor
één dag. Bij Roadrunner motoren huurde ik een Kawasaki CSR 305. Een één
cilinder chopper model. En natuurlijk moest de tweeling even proberen,
even kijken wat papa nu weer bij zich had. Ben en Rob vonden het heel
erg spannend.
| |
1991, Honda CB400 F, Kenteken MD-35-SP | |
Eind 1989 kreeg ik een baantje in Amersfoort. Een auto was op dat moment
echt te duur, een motor, dat kon net. Dus een CB400 f werd gekocht bij
Gijs van Dijk in Ede
(nu Jan Dokter Motors).
Scherm, koffers en een
topkoffer. Een komplete motorfiets. Nadat Amersfoort totaal mislukte,
kreeg ik werk in Bennekom. Met deze motor reed ik op een donkere
November avond bijna twee jonge kinderen aan, die met hun fiets een
onverlichte weg overstaken. Ik wist ze te ontwijken, maar kwam daarbij
wel ten val. Valbeugels en goede kleding hielpen de schade te beperken.
Bij het Bennekomse bedrijf kreeg ik ook een beschikking over
een bedrijfsauto-tje, dus het zelf aanhouden van een motor was (alweer)
financiëel niet wenselijk. Augustus 1991 ging de CB400 weer.
| |
2001, Suzuki LS 650, huurmotor MV-84-HY | |
In 2001 werd er weer een motor gehuurd. Deze keer bij
De Valkenier
in Barneveld. Een hele dikke één cilinder, met een diep-roffelend
plof-geluid. Het werd een tochtje naar het zuiden, Den Bosch en de Peel.
Het beviel heel goed. Het beviel zo goed dat ik een maand later de motor
een tweede keer huurde, nu voor een ritje samen met Martin. Het ging naar
Almere, Lelystad, Kampen en terug over de Veluwe. Als je een motor huurt
kun je bijna alles regelen, alleen niet het weer. De tweede keer
regende het, soms hard, soms een beetje, maar wel de hele tijd..........
| |
.... en Nu | |
2006, Honda CX 500, Kenteken MB-22-KS | |
En nu ? Nu staat er een Honda CX500 achter het huis. Goedkoop, eigenlijk
alleen maar voor de vakantie. Maar hij heeft ondertussen al een
helehoop kilometertjes gereden, ook buiten de vakantie. En hij is
betrouwbaar tot en met. Een heerlijke motor. En wat schreef ik ook al weer, bij de CB200 ?? |