Een schermpje voor de CX |
Na een ritje op de A30, waar ik zo af en toe rij om weer wat snelweg
ervaring op te bouwen, komt toch weer de gedachte aan een windscherm
naar boven. Niet omdat de helm van m'n hoofd wegwaait, maar omdat bij
de huidige windkracht 5 ikzelf bijna van de motor wordt geblazen.
Deze zelfde rit laat me ook twijfelen aan het plaatsen van een tourkuip
op de CX. Nu al is de machine nogal zijwind gevoelig, en met zo'n hele
grote oppervlakte erbij zal het alleen maar erger worden. |
Ik heb ondertussen al lang door dat, als
ik geen kuip op de Honda bouw, een scherm misschien een goede oplossing is.
Maar ik moet wel uitkijken met de bevestiging. Het moet dan een scherm
zijn wat alleen aan het stuur wordt vastgezet, en geen bevestigingspunt
bij de koplamp heeft.
|
Op een mooie zondagmiddag zit ik, min of meer doelloos, door internet te
kijken. Kuipen en hun bevestigings-methoden, schermen in soorten en
maten, en van alles en nog wat. Marktplaats, Honda CX-V club, diverse dealers, en nog veel meer werden doorgebladerd. Ook Speuders.nl kwam aan de beurt. Als zoekwoord "Kuipen" leverde niets op. Had ik ook niet verwacht. "Scherm" gaf ook weinig resultaat. "Windscherm" leverde wat meer op, maar al die schermen zaten op motoren gemonteerd. Hoewel... In de sub-categorie 'Onderdelen' vond ik een advertentie die me wel leek. |
|
Het scherm lag klaar, de prijs wisten we al. Het zag er allemaal goed
uit, en ik dacht dat het wel zou lukken op de CX. Ik bekeek (natuurlijk)
zijn motor even, een GS500, die zojuist met de spuitbus! was overgespoten.
Het originele mint-groen was vervangen door een veel passender
donkerblauw. 't Zag er goed uit. Nadat ik nog even de schilderijen
binnen had bekeken (ik schilder zelf ook soms) vertrok ik weer naar huis,
met het scherm op de achterbank. Thuis werd het scherm eerst even gepast op de CX. en dat zag er goed uit. Maar toen ik begon met het vastzetten van de klemmen op het stuur kwam ik toch een klein probleem tegen. Aan de linkerkant is alles in orde, genoeg ruimte om de klemmen te monteren. Maar de rechterzijde geeft problemen. |
Rechts zit de voorrem-hendel, en de remcilinder van de voorrem.
De aansluiting van de remleiding zit aardig in de weg. Hoe ik ook draai
en probeer, het lukt me niet om voor de klem voldoende ruimte te vinden.
Steeds heb ik of een verkeerde hoek, of een ruimte van ongeveer twee centimeter.
Zonder rem zou het allemaal prima passen, maar om nou de rem eraf te
halen, dat lijkt me geen geode zaak.
Het enige wat waarschijnlijk wel zal werken, is een verlengbus van ongeveer
twee centimeter, en nieuwe, twee centimeter langere inbusbouten voor
het scherm. Dan kan ik de twee centimeter die ik nu tekort kom opvangen.
Morgen, als de winkels weer open zijn. Tot dan moet ik even geduld hebben.
Motorrijden is geen kwestie van snelheid, maar veel eerder een kwestie van geduld, veel geduld...... De volgende ochtend, maandag, sta ik bij de Praxis. Schroeven, moertjes, boutjes en ja, inbusbout M8 en in de lengte die ik zoek, nl. 50mm. Afstandsbussen zijn niet te vinden, maar daar heb ik al een oplossing voor. Nu wordt het passen en meten. Een afstandsbus wordt gezaagd van een oud buisje, en past prima. Nu kan ik met 2x 2mm speling, het scherm vastmaken aan het stuur. |
De klem om het stuur heeft 2mm speling onder de remcilinder, en de steun van het scherm heeft 2mm speling boven de remleiding. De linkerzijde wordt volgens hetzelfde principe vastgezet, vanwege het rechthouden van het scherm. Als alles goed vast zit is het tijd voor het leukste onderdeel van het gesleutel aan je motor....de Testrit. |
De testrit verloopt zonder problemen. De wind, hoewel heel wat minder
straf dan de laatste keer, had veel en veel minder vat op me, en ging
voor het grootste gedeelte langs me heen. Het schermpje doet precies wat
ik ervan verwacht had : het houd de rijwind net buiten mijn lichaam.
Ook de vorm is goed, het past prima bij de lijnen van de CX.
|
Op naar het volgende project ? |