Terug naar de Motorpagina


Montage van een Polaris

Deel 2
De "Rode Rakker" rijd weer. Dat is heel prettig, en eindelijk heb ik weer tijd om een nieuw projectje op te pakken. Nou ja, nieuw....
Op 16 februari 2007 ruilde ik met 'MarcoMazda' een Rickman Century Sportkuip voor een Rickman Polaris tourkuip. En in april van 2007 had ik al een poging ondernomen om die kuip op mijn rode CX te plaatsen. Maar dat ging toen niet door, zoals eerder te lezen was in dit motorlog. Maar nu heb ik de juiste beugels, en ik heb de kuip en alle extra dingen die ik nodig heb, zelfs twee verlengbouten, gekregen van Theo J. uit Bennekom, en een extra koplampplug, gekregen van Pjotter. Draad, gereedschap, alles is er, kortom, het is kuip-plaats-tijd.

Als eerste wordt de kuip bedraad. Als ooit de kuip er weer af moet, om iets te vervangen, een lamp of meter, dan is het makkelijker om de kuip als één geheel te verwijderen, en met een stekker verbinding kan ik dan de kuip eenvoudig los maken, en nu, bij de montage, is het ook makkelijk om alles in één geheel te hebben.


... kuip bedraden ...

Dan is het tijd om verder te gaan. Verder betekend: de schuur in, om daar, een beetje beschut, de koplamp omhulling los te halen, en de juiste beugels onder de CX te monteren. Dus wordt de "Rode Rakker" weer de schuur ingereden, waar hij amper drie weken geleden, geheel herboren, uit is gekomen.
Ik begin met het loshalen van de koplamp, het windscherm en de tellerset. De tellerset zal ik straks nog nodig hebben, koplamp en windscherm niet meer Als de tellerset is verwijderd kan ik ook de beide schroeven losmaken die de bovenkant van de koplampomhulling vasthouden, en daarna kan de hele omhulling verwijderd worden. Het is wel even een gedoe met stukken draadboom, maar het lukt me toch.


... tellerset verwijderen ...


... stukken draadboom ...

Ik ben blij dat binnen de Polaris een ietsje meer ruimte beschikbaar is, achter de speciale kap, om de draden en stekkers op te bergen. Stel je eens voor dat ik alles weer in de koplamp moet frommelen.....


... losse draden ...

Wanneer ik de koplampomhulling weg gehaald heb, blijft er een hele kluwen met draden en stekkers en contra-stekkers over. Het hang daar een beetje los te bungelen, en het geeft direct antwoord op de vraag: Waar zal ik eens mee verder gaan? Duidelijk met het plaatsen van de tellerset en een beetje ordenen van de loshangende kabels.
Het hulpframe waar de tellerset in moet komen te hangen past prima. Ik heb alleen even moeite met de bouten, die weer in de balhoofdplaat geschroefd moeten worden. Maar tenslotte lukt dat ook. Nu kan ik de meters weer op hun plek brengen. Het blijft een beetje een warboel, daar voor de vorkpoten, maar het begin is er in elk geval weer.

... het begin ...


Het volgende punt is natuurlijk de ophangbeugels. De set die ik nu heb moet passen op een CX500, volgens Marco. En volgens mij ook, want ik heb al een flink aantal foto's en echte ophangbeugels gezien, die precies op deze lijken. Ook heb ik de koppelmoeren, die aan het onderste bevestigingspunt moeten komen. Dus, de beugels.

Als eerste neem ik de rechterzijde onder handen. Het is de kant waar ik op dit moment het makkelijkste bij kan. De moer bij het onderste ophangpunt wordt verwijderd, en een koppelmoer wordt ervoor in de plaats gezet en aangedraait. Nu kan het bovenste bevestigingspunt los, een lange bout. Het voordeel van deze werkwijze in natuurlijk dat er altijd wel één van de twee bevestigingspunten vastzit Als de bovenste bout ook los is plaats ik de rechter ophangbeugel, zet de bovenste bout een beetje vast, en doe dan eerst de moer op het onderste bevestigingpunt, bovenop de koppelmoer, goed vast. Daarna de bovenste aandraaien, en dat is één. Nummer twee zit aan de linkerkant. Hier heb ik op dit moment wat minder ruimte, maar ik ken het kunstje nu een beetje. Ook deze beugel gaat er vlot op.


... rechter ophangbeugel ...

Nu ben ik eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe het allemaal gaat passen, en hoe het eruit gaat zien. Dus toch maar even passen. Ik heb ondertussen wel gecontroleerd of de CX-met-kuip door de schuurdeur kan, en het kan net niet. Dus de eindmontage zal buiten moeten plaastvinden. Maar het passen kan best even binnen. Kuip omhoog, en op de beugels laten zakken, onder het stuur door. Maar wacht eens even......

Het past niet. Ik weet direct waar de schoen, of liever gezegt de kuip, wringt. Het stuur van de "Rakker" is een goeie anderhalve centimeter lager dan een standaard CX stuur. Hierdoor loopt het stuur vast op de kuip. De koppelingshendel aan de ene kant, en de bochten van de gaskabels aan de andere kant. Ook de tellerset lijkt niet helemaal te passen. Dit is best vervelend. Wat te doen ??


... koppelingshendel ...


... tellerset ...


... bochten van de gaskabels ...

Ik loop keer op keer om de motor heen. Nee, de kuip staat overal toch echt netjes op het frame, er is niets te zien wat echt fout is, behalve dan dat stuur. Ik heb wel twee andere sturen, eentje met kabels en al, al is het dan voor een nadere motorfiets, Kan ik die er niet opzetten ?
Nee, dat gaat ook al niet, want minstens de slang van de rempomp moet dan verlengd worden. Ik overweeg nog even om het stuur van de "Blauwe Engel" te nemen. Maar deze staat klaar voor de verkoop, en daar blijf ik liever even vanaf, anders heb ik straks twee halve CX-en.

Terugbouwen is de enige optie op dit moment. En ongekuipt blijven rijden dus. Terwijl ik schroef na schroef en kabel na kabel weer in de kleine koplampomhulling stop, denk ik nog even aan wat Joke, mijn vrouw zei, toen ze de CX-met-kuip zag : "Hij is wel groot zeg, past helemaal niet bij jou". Ze wel vaker gelijk, dat is waar, en ik denk ook even terug aan de kuipen-revue van 26 oktober 2006. En dat dit nu de tweede keer is dat de opbouw van de Polaris niet doorgaat. Zou die Polaris kuip mij wat willen zeggen, en ben ik gewoon te dom om te luisteren ...........?




Terug naar de Motorpagina