Kuipmontage - deel 3 | |
En zo werd het dan weer zaterdagmiddag. Een dag waarop ik eigenlijk niets
te doen had, en me, o schande, eigenlijk een beetje verveelde. Wat te
doen? Motor poetsen, of is er nog wat aan te verbeteren? Wat ligt er
nog? Oh ja, een kuipje...... Nu moest het er dan maar eens van komen. En ik besloot dat het project 'kuip op CX' nu eindelijk eens afgesloten moest worden, of het nu zou lukken, of toch weer om welke reden dan ook zou mislukken. Om te zeggen dat ik vol goede moed aan de verbouwing begon is lichtelijk bezijden de waarheid. Maar ik begon er wel aan, met het verwijderen van de radiator kap. En vervolgens werden de bij elkaar gesprokkelde onderdelen opgezocht. Twee M10x1,25x100 bouten, afkomstig van een Suzuki dealer, twee verlengmoeren afkomstig van Theo J. en vier M12 moeren en wat ringen van, jawel, de Gamma. En natuurlijk de kuipsteunen die in de tussentijd netjes in de Hammerite waren gezet. De M12 moeren moesten dienen als verlengbussen over de M10 bouten heen. Uiteindelijk moet het stuk van de bout wat door de voorste motorsteun heen in de cilinder vast komt te zitten niet te kort zijn, maar zeker ook niet te lang. Eerst maar de rechterzijde. Onderste moer los, verlengmoer plaatsen, aandraaien, klaar. Nu de bovenste. Bout eruit, en dan even nadenken. Als eerste werd nu de steun op het onderste punt losjes vastgezet. En hoeveel moet er nu tussen het bovenste punt en het frame? Ik koos ervoor om er een ring en een M12 moer tussen te plaatsen. Aan de voorzijde van het frame moest dan nog een M12 moer/afstandbus komen, met een M10 veerring. De lengte van de moeren en ringen compenseerde de extra lengte van de M10x100 voldoende. | |
... moeren en ringen... |
|
Kijk nou 'es. Het past, de bovenkant van de kuipsteun loopt redelijk
horizontaal, zoals diverse forum leden van de
Dutch Honda CX-V club me
verteld hadden. Zou het dan toch gaan passen?
Met al wat meer enthousiasme begon ik aan de andere kant met dezelfde operatie. En binnen de korste keren zat ook daar de kuipsteun netjes onder de motor. Zo op het eerste gezicht zag het er heel goed uit. Maar de volgende stap was wel een grote stap. Koplamp los, meters verwijderen, stekkers loshalen en tenslotte de hele koplampunit, met de knipperlichten, verwijderen. Dit was het moment van de waarheid. Zou het passen? Of moest ik alles weer terugbouwen, en de kuip ergens te koop aanbieden, en kuiploos blijven rijden, achter het kleine windschermpje? Dus nu eerst even passen. De kuip werd op de steunen getild, en met één boutje eventjes vastgezet, want het staat wel erg slordig als 'ie ineens op de grond stuitert. Hoe ziet het eruit, en wat belangrijker is, past het? Tot mijn grote opluchting past het. Ook het stuur heeft voldoende ruimte, en kan gewoon blijven draaien zonder tegen de kuiprand vast te lopen. | |
... voldoende ruimte ... |
|
Nu dit past, wordt het tijd om verder te gaan, om de
kniptang er bij te pakken en kabelschoenen te monteren.
Maar eerst moet de tellerset weer gemonteerd worden in het andere
frame. Het vervangende frame wordt op z'n plaats gezet, en vastgemaakt.
De tellers komen er bovenop en worden aangesloten. Ook de stekkers voor
het licht en de rest van de aansluitingen worden weer aangesloten. Nu
eerst eventjes, heel eventjes kijken of mijn "Rode Rakker", na al deze
operaties aan zijn zenuwgestel, nog wel wil starten. Gelukkig wil de
CX dat nog, en kan ik rustig verdergaan met het volgende punt.
| |
... tellerset weer gemonteerd ... |
|
De kuip is een
tijd geleden al helemaal bedraad, en hoewel ik lang niet alle kleuren
juist heb, is er toch een zekere logica in de draadkleuren. Ook heb
ik de aansluitdraden vanuit de kuip vrij lang gehouden. De kuip kan naast
de CX op de grond blijven staan, terwijl ik rustig draad na draad
doorknip, en voorzien van een nieuwe kabelschoen, opnieuw aansluit.
Ik hou één draad over, een zwarte, en ik weet niet meer waar ik die
nu voor bestemd had. Maar dat komt later wel, denk ik. Als de kuip er
in de toekomst afmoet, voor onderhoud of zo, dan is er genoeg ruimte
om te werken. En als de kuip helemaal verwijderd gaat worden, dan is
de oude koplampunit snel weer aan te sluiten, zonder moeilijke
verbindingen te maken. Tot slot komt er een mooie afdekkap over de draden
heen, zodat alle netjes is afgewerkt.
| |
... een mooie afdekkap ... |
|
De kuipbeugels worden voorzien van een dikke rubberen tussenlaag, bestaande
uit twee lagen oude autobinnenband. Dan komt de kuip er bovenop. Het is
wat gepriegel om de bouten door het rubber te krijgen, maar het lukt.
Een beetje vastdraaien links, dan wat vastzetten rechts, en dan echt
vastmaken. Het volgende punt is de koplamp. Ik twijfel een beetje, maar
ga ervan uit dat het niet zo'n vaart zal lopen als ik een H4 lamp in een
H2 houder plaats. Het past in elk geval wel. Het parkeerlicht is een
probleempje, want dat past nét niet. De fitting uit de oude koplamp is
een maatje groter dan het rubber in de Polaris lamp. Maar met een paar
rondjes isolatietape eromheen is er toch een redelijk strakke passing
te maken. Zo. Bijna klaar, alleen nog het ruitje monteren en dan eens
kijken of het wat is. Het ruitje is in een goede staat, alhoewel te
zien is dat het toch wel een hoop heeft meegemaakt. Op twee plaatsen
zijn er kleine barstjes door een schroefgat heen, die ik met mijn
mini-boormachientje op het einde afboor, om doorbarsten tegen te gaan.
Als de ruit op de CX zit doe ik even een stapje achteruit. Het is best
wel mooi, zo'n CX met kuip, wat zeg ik, het ziet er geweldig uit!
| |
... CX met kuip ... |
|
Bij de kuip horen ook twee nette 'lowers', maar daar moet ik nog even
over nadenken, of ik die nu monteer of niet. Met de huidige temperaturen
lijkt me dat overbodig. Een proefritje bevestigd die gedachte. Het rijd
heerlijk uit de wind, maar is wel erg warm. De wind gaat heel anders
over en om de motor heen, en ik zal me echt moeten aanpassen aan deze
manier van rijden. Maar lekker is het wel...........!
| |
|