Een nieuwe teller | |
Deze morgen ga ik mijn nieuwe teller inbouwen in de prachtige blauwe
motor, de 'Blauwe Engel'. De zon schijnt, en het is prettig weer. Ik
loop naar mijn werkplaatsje, achter het huis, waar ik al zo menig
sleutelklusje aan de CX heb mogen doen. Achter in de werkplaats staan de
motoren netjes op rij. De laatste is die trouwe eerste motor van me,
die helemaal opgeknapt gaat worden, de 'Rode Rakker'. > Hoewel het eigenlijk niet nodig is, plaats ik de motor toch maar op de heftafel. Dat werkt veel makkelijker, als je de motor op hoogte kunt stellen. De nieuwe teller ligt al klaar, glimmend in zijn doosje. Eerst maar de koplamp eraf, en dat gaat natuurlijk erg makkelijk. Elke keer is het weer een feest van kleur, als de heldere kleuren van de draden achter de koplamp te voorschijn komen. Ik haal het knipperlicht relais van z'n plaats, en de stekkerblokken. De kabels voor de toerenteller en de kilometerteller draaien makkelijk los. Zonder moeite kan ik nu de gehele tellerset eruit nemen. Op de ruime werkbank ligt de keurig gepoetste oude tellerset onder het heldere licht van de spaarlampen. Ik neem de nieuwe teller uit de doos, en plaats deze moeiteloos in de tellerset. Lampjes en schroefjes wijzen zich vanzelf. De tellerset wordt op de juiste plaats gehouden, en zakt vanzelf op zijn plaats, en de moertjes aan de onderzijde zitten direct goed. Ook het aansluiten van de toerenteller kabel, en de kilometerteller kabel gaat in één keer goed. Er is genoeg ruimte binnen in de koplamp omhulling. Stekkerblokken vinden bijna vanzelf hun plaats weer, en ook het glanzende knipperlicht relais laat zich makkelijk terugzetten. Koplamp erop, en dan laat ik de motor rustig naar beneden zakken. Maar er gaat wat fout, want al zakkend komt de motor schuiner en schuiner te staan. Ik spring naar voren, maar te laat. De 200 kilo motorfiets dendert naar beneden, bovenop me. Ik gil............... Met een schok wordt ik wakker, om 6 uur 's ochtends. Het is koud en guur buiten, en wat zou ik ook al weer doen vandaag ? O ja, kilometerteller vervangen, buiten, in de kou. Brrr. Strakjes dan maar, eerst even uitslapen. | |
Voor het vervangen van de totaal in puin gedraaide
teller van mijn blauwe CX had ik van Floris, via Henk, een vervangende
teller gekregen. Die moet nog wel geplaatst worden. Het plaatsen van de teller in het teller-frame gaat goed. Maar als ik de koplamp los heb, en de tellerset die van de 'Rode Rakker' geleend is weer los haal, merk ik weer hoe weinig ruimte er eigenlijk is. Het is een beetje morrelen en wriemelen met de schroefjes en draadjes. Het lastigste is het weer monteren, grotendeels op de tast, van de teller-kabels. Met meer geweld dan beleid wordt de koplamp weer geplaats. En ja hoor, knipperlichten doen het niet. Openmaken, weer aansluiten, en nog eens proberen. Ondanks de sombere lucht, waar steeds regenbuien dreigen, lukt het me toch om alles op de juiste plaats te krijgen. De tellerset van de 'Rakker' wordt, met dank voor de 647 kilometers, weer op de 'Rakker' gelegd. | |
... weer op de Rakker ... |
|
Een korte testrit wijst uit dat de teller naar behoren functioneerd. Ik
had, eerlijk gezegd, niets anders verwacht.
De tellerstand van de 'Engel' is nu , met 3168 op de nieuwe teller,
74141 km minder geworden. Dat moet ik straks in mijn administratie
even bijwerken. Maar het staat wel apart, minder dan 4000. Nu is het
net alsof hij bijna nieuw is, of net boven de 100.000 is gekomen.
| |
... 3168 ... |
|
Maar hij is weer compleet, voorlopig..........
| |
|