Return to the Motor Page


Spare parts in Veghel


The Dutch Honda CX-500 club has on sunday April 13 at Abemec in Veghel her annual 'spare-parts day'. Anyone who has parts left, or who need some parts for his or her CX-motorcycle is welcome, and those who don't need anything can come for the free coffee or tea. I do not need something but I go to Veghel anyway.

Via het prikbord van de site wordt een afspraak gemaakt met Lieke, die samen met Michael vanuit Ede naar Veghel zal rijden, Ik sluit me daar graag bij aan. Er is even sprake van een vierde motor, maar een dringende afspraak met een badkamer die opgeknapt moet worden zit helaas in de weg. Vanaf het ondertussen welbekende ontmoetingspunt "De Haan" rijden we, na een kopje koffie en een kletspraatje, naar Veghel. Lieke heeft wat moeite met haar radio-tje, en ook een keertje stoppen en opnieuw aansluiten lost het probleem niet op.

Tot voorbij Ravenstein blijft het droog. Daarna een paar spatjes, maar de hoeveelheid regen is niet zorgwekkend. Bij Veghel-Noord neem ik 'de kop' over, ik heb, evenals Michael, de route in mijn hoofd zitten. Maar ik kies er toch voor om in Veghel één stoplicht verder te rijden als in de route beschrijving staat. Dat is me de vorige keer prima bevallen: Spoor over, rechts, eerste rechts, eerste rechts en een eindje verder is Abemec. We zijn, natuurlijk, niet de eersten, er staan al meerdere CX-en op het terrein. En ook binnen is het een gezellige drukte. Nu eerst: waar is de koffie?


... a small crowd ...

Het is het eerste officiele evenement, na natuurlijk de nieuwjaarsreceptie, van de CX-club in het motorseizoen 2008, de stamtafels niet meegerekend. En veel zijn gekomen, gewoon, voor de gezelligheid. Zo zijn daar Antoon, Werner, Grietje, Henk, Pjotter, Carolien, Puk, Frans, Beussie Gompie, Cosmar, Peter en nog veel meer. Mijn "Rakker", met z'n rode achterbrug trekt veel bekijks. Ik loop wat rond en ontmoet andere CX-ers.
Tussen de stapels onderdelen is er voor iedereen wel wat te vinden, en anders, och, dan neem je een kopje koffie, gratis op de onderdelendag, en maak je een praatje met deze of gene. Onderdelen wisselen van eigenaar, meestal tegen een klein bedrag. Ik vind een goed contactslot, en een achterspatbord, beide niet duur.


... lots of parts ...


... a small amount ...

Helaas blijkt even later dat ik niet goed heb opgelet. Het spatbord is voor een 'c' type, terwijl de "Rode Rakker" toch echt een 'z' is. Maar Henk, die ook een defecte CX uit elkaar heeft gehaald, en daar gewoon mee verder gaat tijdens de verkoop, heeft wel een gewoon achterspatbord te koop liggen. Even wat praten, en we ruilen de spatborden gewoon om. Met Frans, die met de auto is gekomen, spreek ik af dat hij, als hij straks naar huis rijd, het spatbord even komt afgeven.

Driemaal wordt ik aangesproken met "Mag ik je wat vragen? Weet je hoe....". Kennelijk heb ik een reputatie opgebouwd, dat ik het wel weet. Maar het meeste van mijn kennis is geleend, of komt rechtstreeks uit 'Peters', en er zijn er in de club die veel meer parate CX-kennis hebben als ik. Toch, als er gevraagd wordt: "Weet je hoe dit remlichtschakelaatje uit elkaar moet?", ja, dat weet ik wel. Ter plekke geef ik een demonstratie in de nobele kunst van het openen, schoonmaken en dichtklikken van een remlichtschakelaartje. Nu zou het weer moeten werken, en anders kan hij het de volgende keer zelf. Weer een mens blij gemaakt.


... brake-light switch ...

Around half past two I leave for home. There is a son's birhtday waiting for me. The trip home goes without problems, and with a the friendly sun the ride is very pleasant. Fiftheen minutes later Frans arrives already, with the rear fender. There is time for coffee, and some talks about all sorts of things, before he goes home. The fitting off the fender has to wait a couple of days......




Return to the Motor Page