"Het begin....." | |
Om het
BESLUIT
uit te voeren werd op 17 september de "Rode Rakker" van het
'hier sta ik niet in de weg' plekje achter de schuur naar binnen de schuur in
gemanouvreerd. Het klinkt eenvoudiger dan het is, want voorafgaand
aan het in de schuur zetten, moest wel de hele schuur een grondige
opruim-beurt krijgen. Tja....
Maar na heel wat heel en weer schuiven in de toch beperkte ruimte stond 'ie dan toch eindelijk waar ik hem hebben wilde. Met de rechterzijde tegen een muur, en de linkerzijde bereikbaar, als ik wat fietsen buiten zou zetten. Ik wilde links een beetje bereikbaar houden, want aan de linkerzijde zat de accu, en langs links moesten de carburateurs verwijdert worden, en als ik het goed had, werd het blok ook meestal langs links verwijderd. | |
... naar binnen ... |
|
In de aanloop naar het
BESLUIT had ik me al een beetje ingelezen in
de materie : hoe haal je een blok onder een CX vandaan. Naast het 'Handboek'
van Peters en het forum van de
Dutch Honda CX-500 club
was er ook nog Rob Davis' webresource op het internet te vinden. Het klonk soms
heel eenvoudig, maar ik had het idee dat er best eens onverwachte
moeilijkheden de kop op zouden kunnen steken. Op 20 september begon het grote werk. Eerst, heel eenvoudig, het zadel eraf, gevolgd door de tank. Onmiddellijk zag de CX er al wat kaal uit. De zijkappen volgden, hoewel ik wat moeite had om de rechterkap eraf te krijgen. Wat nu ? Het volgende was de radiatorkap. Die ging deze keer verrassend snel eraf, zonder al te veel hinder van de remslangen van de voorrem. Daarna de massadraad van de accu, de plusdraad, en toen werd de accu verwijderd, en netjes opzij van het achterwiel gezet, uit het werkgebied vandaan. Tot dusver had ik nog niets gedaan wat ik niet eerder had gedaan. Maar dat zou snel veranderen.... | |
... accu verwijderd ... |
|
Omdat in de nabije toekomst het hele blok eruit zou moeten, had ik de
meeste schroeven en moeren die daarbij los zouden moeten, al even geprobeerd.
Gingen ze niet vrij eenvoudig (kracht zetten, maar niet teveel), dan werd
er wat kruipolie toegevoegd, en werd het een tijdje later nog eens
geprobeerd. Stukje bij beetje kwam ik dan toch op het punt dat er wat
moest gebeuren. Een keertje diep ademhalen, en daar ging het eerste
boutje van het linker inlaatspruitstuk los. Demontage van een motor is
een hele goede lichaamsbeweging, zeker als je referentie materiaal en
documentatie op de PC in de huiskamer staat. Telkens als ik het niet snapte,
en dat was vrij vaak, werd het stukje van Rob over gelezen, het Peters
handboek erbij gehaald, en ging ik weer verder. De luchtfilterslangklemmen
voor en achter de carburateurs werden losgedraait, en de doorvoerrubbers
tussen het luchtfilterhuis en de carburateurs weggenomen. Aan de
rechterzijde, bij het inlaatspruitstuk, kreeg ik moeilijkheden. De onderste
bout waarmee het inlaatspruitstuk op de cilinder vast zit, slipte. Wat
te doen ? Zou ik misschien...? Om de inspectie opening van de cardan van de "Blauwe Engel" te openen had ik van Piet E. een flinke griptang mogen lenen. Die werd voorzichtig op de nu gladde top van de schroef gezet, en heel voorzichtig zette ik iets kracht. Het was ruim voldoende, en het boutje draaide, na de aanvankelijke weigering, redelijk eenvoudig los. Nu zaten de inlaatspruitstukken los, maar als ik ze er straks af haalde, dan zou de opening naar de cilinders niet langer afgedekt zijn. Dus eerst maar eens een openingsafdekplaatje maken. Twee stukjes hout, elk voorzien van twee gaatjes, werden op maat gemaakt. Pas toen haalde ik de spruitstukken los van de carburateurs. De schroeven van de spruitstukken werden gebruikt om de afdekhoutjes te monteren. Zo. Daar kon niets meer invallen, weer een zorg minder. Maar nu hangen wel de carburateurs los in de CX. De bout door de beide motor-schetsplaten was al verwijdert, met een voorzichtige klop van de rubber hamer. | |
... carburateurs hangen los ... |
|
Rob en Peters verschillen over de manier waarop de bouten die de
motorschetsplaten aan het frame bevestigen geplaats moeten worden. Rob
zegt vanaf rechts, Peters zegt vanaf links. Jammer voor Peters, maar
ik besluit Rob's advies op te volgen en de bouten los te halen en vanaf
rechts opnieuw in te steken. De linker schetsplaat draai ik omhoog, en
nu heb ik werkruimte om de carburateurs te verwijderen.
Volgens Rob, en ook volgens Peters, kan het samenstel van de
carburateurs naar links uit de motor genomen worden. Dat is dus de theorie.
De theorie heeft het niet over een dikke rubberslang, die tussen de
carburateurs doorloopt, vanaf de cilinderkoppen naar het luchtfilterhuis.
Wat is dat dan ? Ik moet er echt even over nadenken, maar hoe langer ik
denk, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat het de overloopslang is, die
gas en olie nevel naar het luchtfilterhuis leidt. Dus word de slang
losgehaald. Nu kan ik de carburateurs verwijderen, eindelijk......
| |
... de carburateurs ... |
|
Het is even genoeg spanning voor één dag. Het gereedschap wordt verzameld en
de "Rode Rakker" onder een stuk plastic gezet. Terwijl ik aan het opruimen
ben bedenk ik al vast de handelingen die verder moeten gebeuren : uitlaat
verwijderen, vloeistoffen aftappen, iets vinden om het blok op te vangen als
ik het los haal, carburateurs reinigen en hoe moet dat dan, frame bijwerken
en nog veel meer.
Uitdagingen genoeg, en nog genoeg te doen......... | |
|