"The beginning....." | |
To execute the
DECISION
on September 17 I toke the "Red Rascal" from the 'here it is parked
out of the way' place to the inside of our very small shet. It sound easy
enough, but before I could do thet, I had to clean up the whole shed to
make room for it. Ah, well......
After a whole lot shuffling around in the small space it stood where I wanted it to be.Right hand side towards a wall, left side reachable, when I removed some bikes. I wanted to have the left side reachable, because the baatry was there, and the carburators had to be removed from that sde, and if I recalled correctly, the engine had to be removed from that side also. | |
... inside ... |
|
In the road towards the
In de aanloop naar het
DECISION
I already read a lot about removing the engine from under the CX frame.
Besides the 'User guide' from Peters and the forum on the
Dutch Honda CX-500 club
there was also Rob Davis' webresource
on the internet. Most of the times it seems to be simple and straight
forward, but I had the feeling that there could be some unexpected
difficulties.
On September 20 the job started. First, simple, remove the saddle, followed by the tank. Immediate the Cx looked bare and naked. Next, the side covers were removed. The one on the left was simple, the one on the right side was more difrficult to take off. What's next ? Next was the radiator hood. Thuis time it was easy to remove, not to much problems with the front brake tubes. Now the minus connection from the battery, and then the plus connection. Finally, I removed the battery itself, placed it beside the rear wheel, out of the work space. Sofar I didn't do anything that I didn't had done before. But that was about to change....... | |
... battery removed ... |
|
Omdat in de nabije toekomst het hele blok eruit zou moeten, had ik de
meeste schroeven en moeren die daarbij los zouden moeten, al even geprobeerd.
Gingen ze niet vrij eenvoudig (kracht zetten, maar niet teveel), dan werd
er wat kruipolie toegevoegd, en werd het een tijdje later nog eens
geprobeerd. Stukje bij beetje kwam ik dan toch op het punt dat er wat
moest gebeuren. Een keertje diep ademhalen, en daar ging het eerste
boutje van het linker inlaatspruitstuk los. Demontage van een motor is
een hele goede lichaamsbeweging, zeker als je referentie materiaal en
documentatie op de PC in de huiskamer staat. Telkens als ik het niet snapte,
en dat was vrij vaak, werd het stukje van Rob over gelezen, het Peters
handboek erbij gehaald, en ging ik weer verder. De luchtfilterslangklemmen
voor en achter de carburateurs werden losgedraait, en de doorvoerrubbers
tussen het luchtfilterhuis en de carburateurs weggenomen. Aan de
rechterzijde, bij het inlaatspruitstuk, kreeg ik moeilijkheden. De onderste
bout waarmee het inlaatspruitstuk op de cilinder vast zit, slipte. Wat
te doen ? Zou ik misschien...? Om de inspectie opening van de cardan van de "Blauwe Engel" te openen had ik van Piet E. een flinke griptang mogen lenen. Die werd voorzichtig op de nu gladde top van de schroef gezet, en heel voorzichtig zette ik iets kracht. Het was ruim voldoende, en het boutje draaide, na de aanvankelijke weigering, redelijk eenvoudig los. Nu zaten de inlaatspruitstukken los, maar als ik ze er straks af haalde, dan zou de opening naar de cilinders niet langer afgedekt zijn. Dus eerst maar eens een openingsafdekplaatje maken. Twee stukjes hout, elk voorzien van twee gaatjes, werden op maat gemaakt. Pas toen haalde ik de spruitstukken los van de carburateurs. De schroeven van de spruitstukken werden gebruikt om de afdekhoutjes te monteren. Zo. Daar kon niets meer invallen, weer een zorg minder. Maar nu hangen wel de carburateurs los in de CX. De bout door de beide motor-schetsplaten was al verwijdert, met een voorzichtige klop van de rubber hamer. | |
... carburators lose... |
|
Rob en Peters verschillen over de manier waarop de bouten die de
motorschetsplaten aan het frame bevestigen geplaats moeten worden. Rob
zegt vanaf rechts, Peters zegt vanaf links. Jammer voor Peters, maar
ik besluit Rob's advies op te volgen en de bouten los te halen en vanaf
rechts opnieuw in te steken. De linker schetsplaat draai ik omhoog, en
nu heb ik werkruimte om de carburateurs te verwijderen.
Volgens Rob, en ook volgens Peters, kan het samenstel van de
carburateurs naar links uit de motor genomen worden. Dat is dus de theorie.
De theorie heeft het niet over een dikke rubberslang, die tussen de
carburateurs doorloopt, vanaf de cilinderkoppen naar het luchtfilterhuis.
Wat is dat dan ? Ik moet er echt even over nadenken, maar hoe langer ik
denk, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat het de overloopslang is, die
gas en olie nevel naar het luchtfilterhuis leidt. Dus word de slang
losgehaald. Nu kan ik de carburateurs verwijderen, eindelijk......
| |
... carburators ... |
|
Enough excitement for one day. I collect the tools, and place the "Red
Rascal" under some plastic sheet. While cleaning up the place a bit,
I thgink about the things that have to be done : remove the exhaust,
drain all the fluids, find something to catch the engine whem I remove it,
maybe clean the carburator and how that is to be done, check and repaint
the frame, and lots more.
Challenges enough, so much to do ....... | |
|