Het blok uitbouwen | |
Nu de uitlaat eronder vandaan was, en keurig netjes in onderdelen op het
kleine werkbankje lag, was het tijd voor een volgende stap. Eentje die
ik zo lang mogelijk had uitgesteld. Want de carburateurs konden
teruggeplaatst worden, de uitlaat weer in elkaar gezet en eronder
gehangen, en dan zou de "Rode Rakker" weer bijna rijklaar zijn.
Als de stator niet kapot was. Maar de stator was wel op zijn retour, gaf amper de helft van de ontsteekspanning af. Dus was het toch echt tijd voor de volgende stap. Het aftappen van de vloeistoffen, olie en koelwater. Eerst maar de koelvloeistof. Volgens de forummers van de Dutch Honda CX-V club zou het kunststof aftapschroefje onder de radiator waarschijnlijk helemaal verrot zijn, Niet aankomen, werd er gezegt. Maar had ik al eerder gezegt dat ik best een beetje eigenwijs kan zijn ? Nu dus ook. Het boutje liet zich eenvoudig losdraaien. Niets verrot, kapot gedraait of wat dan ook. En de koelvloeistof liep netjes in een grote maatbeker, totdat ook de laatste druppel eruit was. Dat van die laatste druppel, daar vergiste ik me heel erg in, maar daar kwam ik pas later achter. | |
... koelvloeistof ... |
|
Na het koelwater was de olie aan de beurt. De beste manier om de olie
af te tappen was: rondje rijden, en de warme olie eruit laten stromen.
Maar als je CX zonder tank, uitlaten, zadel, carburateurs en met een
half defecte stator stilstaat, dan is dat niet mogelijk. Dus 'koud'
aftappen dan maar. Peilstok los, een flinke emmer eronder, aftapbout
loshalen (die er de laatste keer bij THV erg vast ingedraait was) en
wachten. Ondertussen wel het oliefilterhuis verwijderen, en leeg laten
lopen boven de emmer. Daarna werd het huis even opzij gelegd, om een
beetje uit te lekken. | |
... olie aftap ... |
|
Na verloop van tijd vond ik dat het tijd werd om het filterhuis weer losjes
te monteren waar het hoort. Wel goed natuurlijk, met alle onderdelen in
de juiste volgorde. Bout, huis, veer.....??
Waar was de veer gebleven ? Nergens te vinden natuurlijk, waar kon dat
ding heen gerold zijn? Ook achter de emmer met olie werd gezocht, maar niets.
De ring had ik wel, die zat aan het olie filter gekleefd, maar de veer, die
was weg. Nadenken. Wat had ik gedaan? Huis los, filter eruit, olie uit het filter gieten... en dat was het. De veer moest wel in de emmer met olie liggen. Voorzichtig roeren met een schroevendraaier in de emmer met donkere olie leverde op een gegeven moment de gewaarwording op van: er is iets. Zou het de veer zijn? Of was er wat anders in de emmer gevallen? Voorzichtig probeerde ik het voorwerpje naar boven te halen. Twee keer raakte ik het kwijt, maar driemaal is olievissersrecht. Gevonden!. Op de tip van mijn schroevendraaier kwam de veer naar boven. Gelukkig. Nu kon ik het oliefilterhuis weer monteren. En morgen moest het blok er maar eens uit, morgen weer verder. Vandaag, maandag, is het CX-chat avond. Misschien had iemand nog een ideetje....... | |
... gevonden! ... |
|
Vergeet ook de toerentellerkabel niet, werd er in de maandagavondchat
gezegt. Toevallig was ik er net die avond achtergekomen dat ik dat ding
wel vergeten was. Sterker nog, ik had geen flauw idee waar ik dat kabeltje
zoeken moest. Maar een paar tips over de chat heen wezen me in de
juiste richting. Nu was de kabel gevonden, maar hoe krijgt een mens dat
moeilijke boutje los, daar helemaal tussen de cilinders in ?
Radiator verwijderen, zeiden ze, fan verwijderen, zeiden ze. Jaja, alsof ik dat elke dag doe. Misschien is er een andere oplossing dacht ik. De site van Rob Elsham wees op twee mogelijkheden. Boutje vanaf boven erin ( positie twee uur ) als je pech had, of vanaf onderen erin ( positie acht uur ) als je geluk had. Een lamp erbij en zoeken. Had ik geluk of ..... |
|
... moeilijke boutje ... |
|
Ik had pech. Het boutje zat er vanaf boven ingedraait. Logisch, want
als het los zou trillen, dan zou het door de zwaartekracht toch op
zijn plaats blijven. Dit was de meest veilige positie. Helaas was het
ook de meest moeilijke positie om weer los te halen zonder de radiator te
verwijderen. Maar misschien, als ik..... Met twee op elkaar gestoken verlengeinden van mijn doppendoos lukte het de bout te bereiken, waarna de twee ondereinden prompt naar beneden vielen, ergens achter de radiator. Dat krijg je, als je handig probeert te doen. Dus moest de radiator er alsnog af. En daarom werden de bouten losgemaakt, en de slangklemmen losgehaald, en de boven en onder slang losgemaakt. Nu kwam ik erachter dat nog niet alle koelvloeistof uit het systeem was verdwenen. Een flinke golf spul schoot over mijn handen, de vloer, en het Flondje, wat intussen het blok al ondersteunde. Ik probeerde het meeste water op te vangen, maar met een hand om de radiator te ondersteunen en de andere bezig om de waterstroom in te dammen kwam ik een hand tekort. Uiteindelijk werd de bak met gereedschap en kleine onderdeeltjes gebruikt om de laatste paar druppels op te vangen. Echt leeg was het nog niet. Toen ik later het blok liet zakken, bleef er water uit de opening druppelen. Maar goed. Verder, nadat ik het water van de vloer had gedept. De twee doppendoos onderdelen, waar het gedoe om begonnen was, waren allang onder de radiator door gevallen. En het boutje van de toerenteller kabel kon ik nu bereiken met een ringsleutel. Ik hoefde het maar iets los te draaien, tussen de bladen van de fan door. Daarna was het boutje met de hand los te draaien, en kon de kabel los getrokken worden. Nu werden de laatste twee bouten, waarmee het blok in het frame hing losgemaakt en eruit gehaald. Er gebeurde niets. Het blok storte niet op de grond, het frame veerde niet op, alles bleef gewoon staan. Dat geeft moed. Ik trok wat aan het blok, en alsof het de normaalste zaak van de wereld was schoof het Flondje met blok en al een paar centimeter naar voren. Wauw! Het ging, en het ging goed. De cardan kwam vrij, en nergens zaten kabels of draden nog in de weg. |
|
... paar centimeter naar voren ... |
|
Het Flondje is zo ontworpen dat iemand zonder hulp het
motorblok onder de CX vandaan kan halen. Da's waar, maar
het duurt alleen even, voordat de vier moeren op
de hoeken zover naar beneden zijn gedraait dat het blok onder het
frame door gereden kan worden. Maar dan staat het daar dan ook, naast
de CX waar het blok zolang in gezeten heeft. Blok en Frame gescheiden. Nu
is het amper een motorfiets meer, en dat blok ziet er zo ook erg
verloren uit. Als laatste verwijder ik het expansievat van het koelsysteem,
om later schoon te maken.
|
|
... gescheiden ... |
|
Nu weet ik het even niet meer. Ik heb zo naar dit moment toegewerkt dat ik
vergeten heb wat er nu moet gebeuren. Stator, ja, dat weet ik nog. Maar daar
is voorlopig even geen (financiële) ruimte voor. Dus dat moet even wachten.
Misschien zijn er nog dingen die ik al wel kan doen. Frame controleren
misschien, roestplekjes behandelen misschien of schroeven en moeren
schoonmaken, of.....
Nog genoeg te doen, voorlopig..... ( .....als ik maar wist wat..... ) |
|
|