Return to the Motor Page


Engine meets Frame.....again


Na de voor mij zo succesvol verlopen nieuwjaarsreceptie van de Dutch Honda CX-V club had ik het blok, nu voorzien van een spik-splinternieuwe stator, op het Flondje onder het frame van de "Rode Rakker" geparkeerd. Maar zo hoort het niet, en het begon me eerlijk gezegt ook een beetje tegen te staan, frame en blok los van elkaar. Zo schiet het natuurlijk niet op. En dus werd op zaterdag 2 Februarie het besluit genomen om daar weer één geheel van te maken.
Als eerste werden Peters en Rob erop nageslagen, eerst lezen, dan denken, en dan doen. Beiden vonden het logisch dat men in de omgekeerde volgorde te werk ging. Nou, dan kon. Wat had ik als laatste gedaan? Dat bleek het verwijderen van het koelvloeistof reservoir te zijn. Als eerste werd dat terug geplaatst. Maar goed ook, want als ik dat zou vergeten, dan zou ik weer het blok moeten weghalen voordat ik het alsnog kon plaatsen.


... terug geplaatst ...

Nu dat zat moesten er wat slangetjes aangesloten worden. En plots had ik een probleem. De slang die boven aan het tankje moest komen had ik snel genoeg gevonden, die zat nog in het frame. Maar waar was die andere, en waar ging dat ding naar toe ?

Het stickertje op het frame gaf weinig uitsluitsel, maar gelukkig kon ik in het boek van Peters een wat duidelijker tekeningetje vinden. Het was de slang naar de radiator toe. Mooi om te weten, maar waar heb ik dat stuk slang nu gelaten ? Systematisch werden eerst alle gewone, en daarna de meer ongewone plekken afgezocht. Niets. Weggegooit ? Vast niet, maar waar dan ? Uiteindelijk, na heel erg veel tevergeefs zoeken vond ik de slang netjes opgerold opgeborgen in een kist terug. Gelukkig!

Het volgende punt was de toerentellerkabel. Het lukte vrij snel om de kabel in het juiste gat te krijgen, maar het borgboutje......
Rob's site had me al eens verteld dat het boutje er makkelijk, of moeilijk in kon zitten. Bij het terugplaatsen van het boutje probeerde ik het op de eenvoudige manier te doen, maar helaas, dat lukte niet. Dan toch maar weer eens de radiator eraf. Nu kon ik bijna bij de plek van het boutje komen. Beducht als ik ben voor het losraken van de fan opende ik de inspectie opening vooraan het blok, en draaide met pijpsleutel 17 de krukas net iets verder, zodat ik net voldoende ruimte had om het boutje te plaatsen. Ik draaide het een ietsje meer als handvast aan. Inspectie dop er weer op, en nu was dat ook klaar. Tenslotte werd de radiator weer geplaatst.

Het Flondje, met daarop het blok, werd onder het frame gereden. Met hulp van een klein krikje werd het blok stukje bij beetje opgetild, steeds ondersteund door het verstellen van de moeren van het Flondje. Zo gaat het een stuk eenvoudiger dan de moeren van het Flondje omhoog draaien, maar ik moest wel goed uitkijken dat het blok toch min of meer recht bleef staan.

Alles ging naar wens, en volgens het boekje. De cardanas schoof gewillig over de aandrijfas heen. Totdat het blok domweg weigerde meer naar achteren te gaan. Ik had de hoogte gecontroleerd, en er zat nog net iets speling tussen frame en blok, en toch wilde hij niet verder. Een paar minuten bleef ik proberen, totdat ik stopte. Niet doen, maar denken. Waarom gaat dat blok niet verder, als alles wat ik kan zien voldoende ruimte heeft? Hoe zit het met de delen die ik niet kan zien, hoe zit het met de cardanas? Loopt die voldoende vrij? Nee, dat deed 'ie niet. Daar was het probleem. Toen ik die as wat draaide en naar achteren drukte, viel hij ergens in het cardanhuis in een groef, en schoof bijna twee centimeter naar achteren.

Nu kon ik het blok vrijwel zonder moeite op het Flondje naar achteren schuiven. Een beetje verstellen van de moeren, en alle bevestigingsgaten zaten keurig netjes in lijn. Bouten erin, geen probleem, alles paste alsof het zo hoorde. En zo hoorde het ook. In plaats van een blok en een frame stond daar weer een CX. Het leek weer ergens op!


... weer een CX ...

Maar we zijn er nog niet! Er is nog voldoende te doen. De carburateurs, de motorschetsplaten, de bobines, de uitlaten, en alle slangen en kabels op de juiste plaats aanbrengen.
En dan de kuip. Ga ik die direct plaatsen ? Of toch niet. Vragen te over, uitdagingen genoeg.............



Continue

Return to the Motor Page