Ronkende Rode Rakker |
|
Nadat ik de vorige avond olie en een filter had gekocht bij
Van De Waerdt motors in Doorn
was het boodschappenlijstje voor de "Rode Rakker" compleet. Alles was er,
en ik had in mijn hoofd alles al drie keer gecontroleerd, het moest kloppen.
En wat doe je dan, op een schitterende zaterdagmorgen? Juist, verder met de CX. De accu werd geplaats, volgens het ezelsbruggetje wat ik op de nieuwjaars workshop had opgepikt. : minder, dan eerst de min, meer, dan eerst de plus. Logisch eigenlijk. Dus de accu werd ook geplaatst. Maar ik miste nog wat. Wat had ik nog niet gemonteerd ? En ineens, toen ik in een doosje met onderdeeltjes keek, zag ik het. De startmotor moest er nog in. Snel werd de motor op de juiste plaats gehangen, en de kabel achter het frame langs naar boven geschoven, naar het startrelais. "Tsjenggggg" klonk het, en een hele grote vonk sprong over tussen de pluspool en de startmotor kabel, toen de kabel de onbeschermde plus raakte. Dat was wel even schrikkken, maar een snelle test wees uit dat alles nog gewoon werkte. | |
... accu werd geplaatst ... |
... alles gewoon ... |
Het nieuwe oliefilter wordt uitgepakt, en het oude
wordt verwijdert. De nieuwe rubberafdichtingen worden geplaatst en het
nieuwe filter in het filterhuis gezet. Vast schroeven, en wat gaan we nu
doen.
Nu moeten de dempers maar weer eens aangebracht gaan worden. Hoewel, dempers .... goed beschouwd zijn deze pijpen gewoon pijpen, open, zonder enige vorm van demping. Maar goed, er is niets anders, want de goeie zitten nog op de "Engel" en blijven daar nog even zitten. Voetsteunen voor de passagier, bouten voor de uitlaat, en alles past in één keer. Ik zet nog niet alles muur- en muurvast, dat kan altijd nog. Maar nu de pijpen erop zitten, ja, nu moet de CX maar weer eens naar buiten, het is prachtig weer, en de zon schijnt. Ideaal weertje voor een ritje. Dat gaat te snel. Eerst naar buiten. En zo staat er dan, na maanden van binnenstaan, en een ingrijpende operatie, weer een rode CX achter het huis. Nog wel vreselijk kaal, zonder tank en zonder zijkappen, maar toch! | |
... wel vreselijk kaal ... |
|
Ik ga verder, nu met het koelsysteem vullen, met ruim 2 liter
koelvloeistof van de, precies, dat zeg ik, van die dus.
Voor de olie heb ik ook alles klaar staan, en dat is als volgende aan de beurt. En nu kan en hoef ik me niet meer te beheersen, nu mag ik eindelijk, na zoveel tijd, de motor van de "Rode Rakker" eventjes horen rondgaan. Gaat dat?, of is er wat vast komen te zitten in al die maanden van in-activiteit? Maar de druk op de startknop steld me gerust, want rustig trekt de startmotor het blok rond, daarbij de olie verspreidend door het inwendige van het blok. | |
... alles klaar staan ... |
|
Een laatste klusje, waar ik bewust mee heb gewacht totdat het echt nodig
was, was het halen van een paar litertjes benzine voor de "Rakker". Dat
werd nu even gedaan, waarna de tank op het frame werd gezet, en ik de CX
naar de straat duwde. Waarom naar de straat ? Welnu, al het fout gaat, dan kan het beter daar fout gaan dan achter het huis, waar veel en veel minder ruimte is. En er was wat fout! Een straaltje druppels kwam onder de motor vandaan, en het rook hevig naar benzine. Wat was dit? Lekke carburateur, benzine slang niet goed? Ik draaide snel de benzine kraan dicht, en ging even rustig zitten nadenken. Wat was er aan de hand? Zou het misschien... ja, dat moest het gewoon zijn. Snel haalde ik een lange schroevendraaier. De eerste was dicht, maar van de rechter carburateur stond het aftapschroefje, onderaan, nog een halve slag open. Geen wonder dat de benzine eruit stroomde. | |
... naar de straat ... |
|
Goed, nu het grote moment, het moment waar we al die maanden op gewacht
hebben. Spanning, dat is er, niet alleen in de accu, maar ook bij mij.
Choke, juist. Benzinekraan, open, ook goed. Vrij stand, check. Contact dan maar!
"Tjsakke, tjsakke, tjsakke, tjsakke" is het geluid wat de CX maakt. Maar wat er werkelijk gebeurd is een ander verhaal. Door onderdruk word de benzine door de carburateurs gezogen, en als nevel door de inlaatspruitstukken gevoerd, naar de verbrandingskamer waar de nevel samengeperst word, totdat een vonk, opgewekt in de vernieuwde stator, doorgegeven aan de CDI-unit en de bobines, en uiteindelijk in de bougie tot uitbarsting komend, het mensel ontsteekt. Nog een keer, nog een keer.... Met een machtig en hardverwarmend "BROEMM!!!" herleeft de "Rode Rakker" Ik rij niet meteen weg. Zittend op de CX laat ik de motor een paar minuten draaien, stilletjes genietend dat mijn motor, mijn CX, het weer doet. Dan gaat 'ie uit. Tijd voor controle, voor de dingen die ik vergeten ben. De beste manier om te kijken wat er nog mist is de bak met overgebleven boutjes en spullen nakijken. Een aantal boutjes zijn vervangen, dus die blijven over. Maar deze, was die niet van de..... De cardanborging. Die zit er nog niet in. De cardan is naar achteren geschoven, na mijn krik-toeren van twee avonden geleden. Het kost even wat moeite om de cardan weer in positie te krijgen, maar dan gaat het borgboutje er in, wordt vast gedraaid, en wordt de cardanhoes netjes op het motorblok aangesloten. Uitlaatschildjes hoeven nog niet, maar de balanspot wordt al vast wel vastgezet. Dat is even lastig, want ik heb twee boutjes, en maar één moer. Hoe zat dat ook al weer? Een eerste testrondje op ons afgesloten stukje straat brengt een bijna niet werkende achterrem aan het licht. Die wordt bijgesteld, maar aan het merkteken is te zien dat de rem aan vervanging toe is. Vervolgens worden de zijkapjes erop gezet, en de spiegels gesteld. Tot slot pak ik de nieuwe hitteschildjes, gekregen van Johan de V. en zet deze op de mat-zwarte balanspot. De "Rode Rakker" ziet er weer goed uit. De radiatorkap plaats ik niet, omdat ik toch de Polaris kuip erop wil zetten, heel binnenkort. Het geheel ziet er weer prima uit, en een wat langer testritje laat maar één klein gebrek zien: bij het gas terugnemen slaat de motor af, alsof de stationair niet goed is ingesteld. Vermoedelijk is dat ook het geval, maar dat is vast wel op te lossen. | |
... de Rode Rakker ... |
|
Een ritje door Ede heen, om een boekje voor iemand op te halen, gaat
goed. De CX rijd zichzelf bijna, een heel andere ervaring dan de
"Blauwe Engel". Nu weet ik weer hoe fijn en relaxed het kan zijn, om op
deze CX te rijden. Maar ik moet nog wel achterlicht lampjes kopen, want
die zitten er helemaal niet in, merk ik even later...........
| |
|