Kilometerteller uitgeteld | |
Na de geweldige havenstedentocht op 14 oktober was ik naar huis
gereden met een weigerende, en steeds minder functionerende kilometerteller.
Eerst werd de snelheid 'een beetje' aangegeven, en vervolgens draaide de
naald als een dansende derwish van 0 tot over de 200, en weer terug en hups!
weer naar boven. Halverwege Bolsward en Ede werden de wijzerplaat en
de witte cijfers op de afstanduitlezing steeds zwarter en zwarter. Met
geschatte snelheid vanaf de toerenteller reed ik naar huis.
| |
... wijzerplaat en witte cijfers ... |
|
Zonder een goed werkende kilometerteller mag men in Nederland niet rijden.
Het is ook niet zo handig, want voor je het weet rij je met te hoge
snelheid een een flitspaal voorbij, en dat kost meestal meer dan een
andere kilometerteller. Dus werd eerst de oude teller uit de "Blauwe Engel"
gehaald. Koplamp los, en tussen de draden wirwar zoeken naar je juiste
moeren. Maar als eerste werden de kabel van de toerenteller en de
kabel van de kilometerteller losgehaald. Daarna volgden de moeren die
de tellerset op z'n plaats hielden.
| |
... kabel van de kilometerteller losgehaald ... |
|
Vrijwel alle stekkers en draden die in de koplampomhulling lagen, en dat
zijn er heel erg veel, moesten uit hun houders genomen worden. Daarna
volgden de moeren die de tellers op hun plaats hielden op het
frame-pje. Nu kon de tellerset losgehaald worden. Maar nog kon ik de
tellers niet van het frame afkrijgen. Ook het cockpitfrontje moest los.
Eindelijk had ik de defecte teller in mijn hand.
| |
... tellerset losgehaald ... |
|
Ik wilde wel weten wat er nu binnenin die teller zat. Dus werd het
randje waarmee de verchroomde afdichting vast zit op het lichtblauwe
tellerhuis voorzichtig losgewrikt. Het ging vrij eenvoudig, ook al omdat
die rand niet echt glad was aangedrukt. Misschien al eerder losgeweest ?
Je weet het maar nooit. Het asje van de dag-teller nulstand
kreeg ik niet los, maar het ding is toch stuk dus ..KRAK.. nu was het wel
los. Twee moertjes aan de achterkant waren het laatste wat het binnenwerk
nog vasthield. En daar, onder een boel zwart metaalstof, zaten de
asjes en radertjes die ooit een goede kilometerteller waren. Nadat ik
het meeste stof had verwijderd werd het duidelijk dat er wat
versleten was in het binnenwerk van de kilometerteller, en nu, na meer dan
100.000 kilometer stukrijden, helemaal kapot gedraait.
| |
... binnenwerk van de kilometerteller ... |
|
Ik bedacht dat ik op zoek moest naar een nieuwe, of in elk geval een
andere, kilometerteller. Het prikbord van de
Dutch Honda CX-V club was
de aangewezen plaats. Maar eerst haalde ik de tellerset van de
"Rode Rakker" los, en plaatste deze op de "Blauwe Engel". Alle draden en
connectoren vonden weer hun plaats in de koplampomhulling. Nu had ik weer
een CX in (wettelijk) rijdbare staat.
Maar het lijstje voor onderdelen voor de "Rode Rakker" wordt zo wel weer een regeltje langer....... | |
Deel II Nu alles weer netjes in elkaar zat, weerhield niets mij ervan om 's ochtend de motor te pakken naar het werk. Een half uurtje, of minder zelfs, en in de middag weer lekker relaxed terug. Maar de na twee dagen ging het weer fout..... | |
Helemaal ingepakt, het was tenslotte maar 5 graden boven nul, stap ik
op de motor. De "Blauwe Engel" gedraagt zich keurig, en start in één keer.
Straat op, hoek om, en nog even zwaaien naar Joke, en daar gaat we dan.
Maar amper 400 meter verder kijk ik eens even op de teller die ik
daar zo netje heb gemonteerd. En mijn tevreden glimlach over een zo
netjes uitgevoerd klusje vervliegt meteen, want de teller doet het
niet! Mijn eerste gedachte
is : kabel los. En als ik nou veel verder was geweest, och, dan
was ik doorgereden. Maar nu, toch maar terug. Achter het huis snel de
koplamp losgehaald, en verdorie, de kabel zit netjes in de meter
geschroeft. Is de kabel dan gebroken?, vraag ik me af. Vlug wordt de kabel
losgehaald en even geprobeerd. Maar de binnenkabel laat zich niet
lostrekken, of zelfs naar verdraaien. Da's balen, er is wat anders
aan de hand. Maar nu heb ik er geen tijd voor, dat komt vanmiddag wel.
| |
Die middag moet ik eerst op jacht naar een slagschroevendraaier. Want
de eerste schroef die ik los wil draaien, de schroef die de
kilometertellerkabel borgt, wil niet. Uiteindelijk lukt het bij
"de Edese IJzerwaren", maar het is wel een aanslag op mijn budget.
Maar goed, zo'n ding gaat jaren mee. Nu kan ik de borgschroef loskrijgen, en ook die op de "Rode Rakker" zit. Het spul op de "rakker" gaat als vergelijk dienen, want de laatste keer deed daar alles het wel. | |
... slagschroevendraaier ... |
... borgschroef loskrijgen ... |
Als de kabel los is, kan ik de binnenkabel draaien. En die lijkt
normaal te werken. Zit het dan verder? Daarvoor moet er eerst een
krikje onder het blok gezet worden. De voorkant komt omhoog, en ik kan
het wiel draaien. Maar het asje in het telleraandrijving-tandwielhuis
draait niet mee! Dus moet ook het voorwiel eruit. Het tandwielhuis komt
vrij, en ik kan, stroef, maar het kan, de uitgangsas, waar de
tellerkabel aangedreven wordt, bewegen. Het probleem zit nog dieper dus.
Met "peters" erbij kijk ik verder, en daar is wat. De meenemer, die de
verbinding vormt tussen wiel en tandwielkast, ziet er wat verfrommeld uit.
Ik wurm het ding eruit en maak het schoon.
| |
... wat verfrommeld ... |
|
Ook bij de "Rakker" kijk ik even. Ook die meenemer is een beetje
verbogen, maar lang niet zoveel als de meenemer uit de "Engel". Is dit
te herstellen? Wat effectief geweld met een combinatietang doet
wonderen, en daarna wordt al het oude vet uit het tandwielhuis gehaald.
Nieuw vet erin, en dan plaats ik de meenemer. Als het wiel weer netjes
op z'n plaats zit controleer ik of de het aandrijfasje voor de kabel
draait. En dat doet het. Mooi! Verder met het opbouwen dan maar. Kabel
in de teller en, door het wiel met de hand een flink eind door te
draaien, testen van de kilometerteller. De 'honderdmeter' aanduiding
beweegt iets. Reparatie geslaagt ? Vast wel! Als alle boutjes en moertjes
weer op hun plaats zitten, en er niets meer over is, maak ik een heel
kort testritje. Het werkt weer! Een licht 'aanloop' geluid bij de remschijf
vandaan zorgt voor een klein zorgenrimpeltje, maar door de betreffende remklauw
los te draaien, en daarna weer stevig vast te zetten verdwijnt ook dat
geluid. En gek genoeg lijkt het alsof de "Blauwe Engel" minder naar
links trekt als eerst.
Misschien wordt het toch nog wat met deze "Engel"....... | |
|