Een testrit met de herboren Rakker |
|
Op zondag 24 februari, een dag nadat ik de "Rode Rakker" weer als
'eerste motor' in gebruik had genomen, vond ik dat het tijd was voor een
wat uitgebreide testrit. De helm werd opgezocht, de sleutels gevonden
(die hadden de hele nacht in de CX gezeten), en het pak aangetrokken.
Eerst werden alle lampjes en moertjes nagelopen. Zat alles nog vast?
Werkt alles nog? Maar kennelijk had ik het goed gedaan, want ik kon
geen geen gebreken vinden. Dus ging het gas erop, en op weg.
Het was een heerlijke dag om op weg te gaan met de motor. En ik was echt niet de enige die dat vond. Onder weg naar Apeldoorn, een mooi ritje om alles goed te testen, kwam ik verschillende motorrijders tegen. In Apeldoorn stapte ik af, gewoon om alles eens te controleren. De remschijven voelden niet extreem warm aan, alle lichten deden het nog, en de vorkpoten zaten nog steeds op de hoogte waarop ik ze had vast gezet. Door Apeldoorn heen, en terug via Klarenbeek, Loenen en Hoenderloo. Dat was het plan. Vlak voor Klarenbeek maakte ik eerst even een fototje van de zon, die net achter de wolken langs het landschap in een warme gloed zette, een voorbode van de Lente. | |
... landschap ... |
|
Het was een graad of tien, niet te koud voor een ritje op de motor,
eigenlijk net mooi. Aan de kant van de weg, op het kruisopunt van
de Klarenbeekseweg en de Oosterbroekweg zag ik ineens twee motorrijders
staan, eentje kennelijk aan het bellen. Ik stopte, draaide om en keerde
terug. Het waren geen motorrijders, maar motorrijdsters, en een van
de beide jongedames had pech. "Heb je hulp nodig?" vroeg ik. Ja, dat
was goed, maar was de wedervraag "Heb je er verstand van?" Nou dacht
ik er genoeg verstand van te hebben om in elk geval een paar eerste
handelingen te doen, dus laat maar eens kijken. Zo'n Suzuki Intruder is
echt heel anders dan mijn eigen ouwe, vertrouwde CX. Maar toch. Olie, ja.
Spanning, ja, want het licht gaat aan. Benzine? Schudden met de motor
gaf een zacht gesis bij de tank. Hey! Misschien.....
Ik vroeg de contactsleutel, en opende de tank. Nog wat schudden toonde een beetje benzine. Zou het zo simpel kunnen zijn? Tank dicht, sleutel weer in het contact, starknop.... en niets. Wat is dat nu weer? Oh ja, natuurlijk, een 'nieuw' foefje, wat op de CX niet bestaat. Dus de koppeling in, standaard in, en nogmaals de startknop. De motor ging netjes rond, zo te horen helemaal goed. De benzine kraan stond op 'ON' en die draaide ik naar 'Reserve'. Voor de derde maal de startknop, en nu werd ik na een paar tellen beloond met een duidelijk 'RonkRonk', de motor sloeg netjes aan. | |
... twee jongedames ... |
|
Even uitgelegd dat het best eens de benzinetank kon zijn, misschien
zelfs een wat vuil geworden tankdop, waardoor teveel onderdruk
kon ontstaan, of gewoon te weinig benzine. Daarna weer op de CX, een
zwaai, en weg was ik weer. Over
het kanaal heen, op weg naar Beekbergen. Het bos tussen Beekbergen en
Hoederloo was nog in winterslaap, en nu de zon weer weg was, zag het er
wat dor en droog uit. Door Hoenderloo heen, en zonder veel verdere
avonturen terug naar Ede.
Het enige wat me dwars zat, is dat de rechterrem iets piept. Zodra ik ook maar de remhendel aanraak, is het piepen over, dat wel. Maar toch.... Na de testrit ook de olie even gecontroleerd, en onder het blok gekeken. Het olie peil is wat laag, en onder het blok is te zien dat er olie lekt. Het schijnt uit de afdichting van de pulsunit op het achterste carterdeksel te komen, net zoals bij de "Blauwe Engel" | |
|