Terug naar de Motorpagina


Drie jaar Her-Opstapper


"Tempus Fugit" zegt men, de tijd vliegt....

Drie jaar ging ik kijken bij Kees B. in Uitgeest, met een oude helm aan de hand, en een stapeltje geld in de knip. Hij had een oude motor staan, een CX. Was het wat? Ik ging per trein heen, maar per motor terug, en de rest is, zoals ze dat zeggen, geschiedenis.

Maar wat een geschiedenis!!

Wat wist ik drie jaar geleden van een CX? Niets eigenlijk. Het was een motorfiets met cardan, en dat is best handig, en vloeistofgekoeld, en dat is best anders. Ongeveer 500cc, en er is een club, ergens, die er veel van weet. Nou, we zien wel hoever we komen.

Drie jaar later heb ik het blok er onderuit gehad, met hulp de stator vervangen, het blok er weer onder geplaatst, en de achterbrug vervangen. Een nieuwe accu is er in gekomen. De kleppen zijn gesteld en de carburateurs zijn gesynchroniseerd. Voorvorkkeeringen vervangen en het contactslot gerepareerd. Banden zijn gewisseld, en nog een keer. Een kuip is, na veel proberen en passen en meten, geplaatst. Koffers zijn gevonden en erop en aan gehangen.

Er zijn toertochten gereden, de Tulpenrit, Havenstedentocht en niet te vergeten de Elfstedentocht.
Ik ben op treffens geweest, iets waarvan ik drie jaar geleden zou zeggen : nooit!! Maar nu kijk ik uit naar mijn vierde SJK, en ben ik al drie keer naar Vechta geweest. Zelfs ben ik met de motor naar Denenmarken heen en weer geweest.

En ook heb ik mensen leren kennen, de mensen van de Dutch Honda CX-500 club, die met raad en daad de CX-rijder ter zijde staan. En langzaam aan leer ik ook de CX wat beter kennen, de trukjes van het electra, de kneepjes van de kleppen, de klopjes van het blok. En af en toe vragen mensen: "Hans, weet jij...." Soms weet ik het wel, soms weet ik het niet, en soms geef ik een totaal verkeerd antwoord.

Dit motorlogboek is meer dan een simpele opsomming van ritjes en feiten. Meer dan een opzoektabel voor litertjes olie, en de maat van een schroef. Het is meer geworden dan ik zelf mogelijk heb gehouden. Het beschrijf een deel van deze laatste drie jaren, samen met de CX, samen met de mensen van de Dutch CX-club. Lovende woorden zijn er over gesproken, en ego-strelende opmerkingen zijn gemaakt (en daar ben ik niet ongevoelig voor)

En nu begint een nieuw jaar, mijn vierde her-opstapper jaar, mijn vierde CX jaar, waarin ik een nieuw opwindend, spannend en misschien zelfs angstig avontuur tegemoet ga.
- Zal het lukken?
- Grijp ik niet te ver?
- Overschat ik mezelf niet?
- Is het niet te veel, zo'n tocht naar Santiago de Compostela?

Maar ook hier geldt weer : Als ik er niet aan begin, weet ik nooit of ik het af zal kunnen maken.


De balans van de afgelopen drie jaar opmakend zie ik dat financieel de motor een slechte investering is geweest. Naast het geld voor benzine en de noodzakelijke dingen als banden en olie is er ook aardig wat uitgegeven om deze "Rode Rakker" rijklaar te houden. Maar dat is financieel.
De andere kant van het kasboek laat een ander plaatje zien. Daar staan vriendschappen en ervaringen, zaken die niet in geld zijn uit te drukken. Daar staan vergezichten in Denenmarken, een kampvuur in SJK, een goed gesprek in Vechta, zaken die me dierbaar zijn, en die ik zonder de CX nooit was tegengekomen.

En dat vooral laatste maakt dat deze motor, en alles wat er mee samenhangt, tot de beste dingen van mijn leven behoren.

Wordt Vervolgd......

Terug naar de Motorpagina