Terug naar de Motorpagina


Vervangen van de Kilometertellerkabel


Op 24 Januari was ik een proeftochtje gaan maken. Niet alleen om te kijken of de CX het nog goed deed, maar ook om te voelen hoe warm of koud het nou eigenlijk was. De temperatuur viel mee, en niets zat een rit naar de nieuwjaarsreceptie van de Dutch Honda CX-500 club in de weg. De A12 richting Arnhem, dan de A50 naar Apeldoorn, daar richting Amersfoort en bij Stroe de snelweg af, binnendoor naar huis. Tevreden met de CX, mijzelf en en de mooie winterdag dacht ik bij mezelf: "t Gaat mooi, alles is in orde."

Maar dat had ik nou net niet moeten denken. Het pechduiveltje, stiekum achterop meegereden, had daar op gewacht. Het was maar een klein duiveltje, maar in Otterlo wees de kilometerteller ineens nul aan, terwijl ik toch met een redelijke snelheid door het dorp reed. Even stoppen dan maar. Een korte ruk aan de kabel wees erop dat de kabel nog wel aan de teller vastzat. De binnenkabel, concludeerde ik. Ik had al vaker zonder werkende kilometerteller gereden, op de "Blauwe Engel" naar Bolsward, dus omzetten van toeren naar kilometers was niet zo'n probleem, zolang ik maar in de vijfde versnelling reed.
Thuis werd snel even de aansluiting van de kabel met het wiel losgehaald, en ja hoor, zonder veel moeite kreeg ik een stukje van zo'n 25 cm van de binnenkabel eruit. Wat nu?

Hoe komt een mens op korte termijn aan een kilometertellerkabel? Niet dus, want op zaterdag middag om 4 uur een kabel regelen, dat gaat niet zomaar. Jammer dan, maar de volgende dag zou er gewoon 'op toeren' gereden moeten worden. Bij CMS werd een nieuwe kabel besteld, maar ook dat zou pas vanaf maandag in werking gezet worden.

Na de geslaagde nieuwjaarsreceptie in Boekel vond ik het toch wel interessant om nu eens te kijken of ik, met behulp van Excel en de gegevens uit het 'Peters' WPH, de relatie tussen toeren, versnelling, en snelheid kon berekenen. Het resultaat was een keurig tabelletje. Maar het is toch makkelijker om een werkende kilometerteller te hebben.

snelheidstabel
... toeren, versnelling en snelheid ...

Download Excel-sheet "toeren_kilometers" HIER

Vrijdagmorgen werd dan eindelijk (wachten duurt lang als je er op wacht), het pakje van CMS afgeleverd. Spannend, net Sinterklaas, zou erin zitten wat ik nodig heb?

pakje van CMS
... een pakje van CMS ...

Prima in orde, een 'Honda spdm' kabel, en, omdat ik dat binnenkort toch eens wil repareren, het keerringetje van de koppeling. Dat keerringetje is voor later, nu eerst de kilometertellerkabel monteren. Ook dat zal wel lukken, maar mens, wat is het toch frisjes buiten, helemaal geen sleutel temperatuur, hoe los ik dat nu weer op? Binnen is het warmer, zou dat passen? Volgens de meetlat past het, en ik maak wat ruimte in de bijkeuken, pak de CX, en rij de motor de bijkeuken in. Zo, dat past precies.

in de bijkeuken
... past precies ...

Toegegeven, de bijkeuken is niet zo warm als de rest van het huis, maar altijd weer beter als buiten. Nu kan ik beginnen. De kuip moet eraf, dan de tellerkap, dan de kabel vervangen, en dan alles weer in elkaar zetten.
De kuip, die ik net een anderhalve week geleden, na de overwintering is de schuur, geplaats heb, wordt van de lowers ontdaan. Daarna volgt de kuip zelf, en weer merk ik dat die stekker verbinding tussen kuip en de rest van de CX, die ik begin december maakte, het wel lekker makkelijk maakt.

Als de boel uit elkaar ligt, en ook de beschermkap van de tellers is verwijderd, kan ik de oude kilometerteller kabel loshalen. Ook de onderste borgbout laat zich, na een klap met de hamer op de slagschroevendraaier, makkelijk loshalen. Even wat gefriemel met de aanskluitingen boven en onder, en dan alles weer opbouwen. Tellerkap, kuip, en dan, als ik de kuip helemaal vastgezet heb, toch maar even controleren. En grinnikend kijkt dat verhipte kleine pechduiveltje toe, hoe ik de verlichting test. Licht, ok. Groot licht, ok. Knipper links - ok. Knipper rechts - niets. Niets ? Ja, als het stuur naar links staat wel, maar om nou naar links te sturen als ik rechtsaf wil, dat gaat me toch wat te ver.

Dus gaat, terwijl het pechduiveltje grinnikend toekijkt, de kuip er weer af, en wordt de tellerkap weer verwijdert, en worden de draden daarbinnen zo goed en zo kwaad als het gaat nagekeken. Alles is, toen ik wat electrieke probleempjes had, in plastic verpakt, om het te beschermen tegen regenwater van onder of boven. Maar nu ik kan de knipperlichtfout niet echt vinden. Nu, zonder de tellerkap , werkt alles naar behoren.

in plastic verpakt
... in plastic verpakt ...

Ik frommel links, grijp rechts, maar alles blijft naar behoren werken. Er blijft weinig anders over dean alles weer samen te bouwen, en steeds te controleren of het nog steeds werkt. Maar gelukkig blijft alles werken, ook nadat de laatste schroef van de lowers vast is gezet. Ik kan gewoon het stuur blijven draaien, links en rechts, zonder dat de verlichting moeilijk gaat doen.

Het werkt weer. Dat is mooi, Alleen is het nu zo laat dat voor een proefritje geen tijd meer is. Een andere keer dan maar. De "Rode Rakker" wordt uit de bijkeuken gereden, en weer onder de hoes gezet. Zodra het weer het toelaat, en de pas ververste pekel van de straat verdwenen is, gaat er weer gereden worden. En dan doet alles het weer. Alle kabels zijn nu vervangen, alleen de toerentellerkabel is nog niet vervangen. Als het pechduiveltje dat in de gaten krijgt .........




Terug naar de Motorpagina