De tweede voorband | |
Tijdens een tankbeurt bij het tankstation "de Haan" in Ede merkte meneer Roes
op dat de voorband van de "Rakker" toch wel wat galdjes eruit zag.
Toegegeven, er zat nog profiel op, dat wel, en het canvas was nog lang
niet zichtbaar. Deze BT45 had ruim 15.000 Km onder de "Rode Rakker" dienst
gedaan, en nog eens 3000 Km. onder de "Blauwe Engel". Maar toch, als anderen
opmerkingen over de diepte van
je bandenprofiel gaan maken dan is het toch wel hoog tijd om eens naar
een ander bandje te gaan zoeken.
Teus Heufkens, van Motors And More in Heteren had nog wel een goede aanbieding. Hetzelfde type wat er nu onder zat, een Brigdestone BT45. Over de prijs waren we het ook snel eens, en een afspraak werd gemaakt voor de donderdagmiddag. | |
Na een praatje met koffie ging ik eerst eens een hele grote
Goldwing 1500 SE bewonderen, die voorzien was van alle toeters en bellen
die een mens maar kan bedenken. Even erop gaan zitten was toch niet zo'n
goed idee, want ik verrekte bijna mijn kuitspier. Nee, het zat prettig,
daar niet van, maar ik heb toch liever mijn eigen CX-je. Vervolgens was toch tijd voor het plaatsen van de band, die gelukkig nog net op tijd was binnengekomen. Snel werd even een foto gemaakt van de oude en de nieuwe band naast elkaar. En daarna ging, voor de tweede keer sinds ik de eigenaar was van de CX, de motor op de brug voor een nieuwe voorband. | ... de oude en de nieuwe ... |
... op de brug ... |
De motor werd strak vastgezet, en de remklauwen werden losgemaakt. De
vooras ging eruit, en daar hadden we het wiel al. Met behulp van een
vernuftige machine werd de band van de velg losgemaakt, waarna band en
velg op de machine werden ingespannen. Teus controleerde de draairichting
op de band: "linksom", zei hij. Daarna werden band en velg gescheiden en
de nieuwe band klaargezet. Hoe was de draairichting ook al weer?
Juist: Linksom was het. Band om de velg en lucht erin. Dat was dat.
Het zag er een stuk beter uit als de oude band. Maar was het nu zo
hard nodig geweest, zo'n nieuwe band? Ja, want bij nadere beschouwing
bleek dat er een scheurtje in de oude band zat. En dat wil je niet
meemaken op de snelweg....
Nu nog balanceren. Met de oude band erom zat er bij het ventiel een flink stuk tegengewicht. Maar wat Teus ook probeerde, het lukte niet om het wiel uit te balanceren. Terwijl het wiel in de balancer ronddraaide was duidelijk te zien dat er een slag in zat. Dat was minder fijn, natuurlijk, en wat nu te doen. De slag was hooguit een millimeter of twee. Maar er was geen ander CX wiel beschikbaar dus: inbouwen en kijken hoe ik thuiskom. Zo gezegt zo gedaan. Ook al vond Teus het niet prettig om een klus niet helemaal perfect af te leveren, toch werd het wiel weer ingebouwd. Daarna een laatste controle. En wat bleek: De pijl met draairichting zat verkeerd om, de band lag verkeerd om de velg. Hadden we ons dan zo vergist? Nee, want de foto van de oude en nieuwe band liet duidelijk zien dat het groeven patroon daar net omgekeerd zat. Dat betekende twee dingen: De vorige monteur had de band fout gemonteerd, en het wiel moest er weer uit om de band om te draaien. | |
... wiel er weer uit ... | |
In een klein half uur hadden we het wiel weer uitgebouwd, had Teus de
band omgedraait, keurig uitgebalanceerd, en werd het wiel netjes terug
geplaats. Nu, met de band in de 'goede' richting, ging het uitbalanceren
vrijwel vanzelf, met een klein gewichtje tegenover het vertiel.
En zo had mijn "Rode Rakker" weer een keurig nette voorband. Het kleine slagje in het wiel is vrijwel niet te merken, maar misschien moet ik toch op zoek naar een net, 'slagvrij', voorwiel. En als ik dat heb dan ga ik weer even langs bij 'Motors and More' en laat ik de band omzetten op het slagvrije wiel. Teus zei nog: "Ik maak het graag helemaal netjes en goed af". Dat wist ik wel, ik had ook niets anders verwacht...... | |
|