Terug naar de Motorpagina


De onderdelenbeurs 2009



... 26 April ...

De Dutch Honda CX-500 club heeft elk jaar, zo ergens aan het begin van het seizoen, een 'onderdelenbeurs', waar een ieder die nog stukjes Honda CX of aanverwante artikelen heeft liggen, deze te koop kan aanbieden, en anderen, die nu net op zoek zijn naar dit of dat onderdeel, het kunnen kopen. 26 April, de laatste zondag van de maand, was de dag.

Ik had afgesproken om ongeveer half elf bij Michael te zijn, en daar vandaan te vertrekken. Ik was er iets eerder, plaatste de "Rode Rakker" achter het "Lammetje", en kon nog een kopje koffie meepakken, voordat we gezamelijk uit Ede vertrokken naar Linschoten. De lucht was enigszins bewolkt, en regen dreigde. Gelukkig bleef het daarbij, een dreigende lucht.


... Rakker achter Lammetje ...

Totaan Utrecht ging het vrij vlot, zonder noemenswaardige problemen. Maar bij Utrecht, vanaf Lunetten tot voorbij Ouderijn, waren er een paar automobilisten die het maar best lastig vonden, motoren op de weg. Daar kun je geen rekening mee houden, was hun houding, en dus deden ze dat ook niet. Twee maal zag ik dat Michael ernstig gesneden werd een auto die opzij ging en absoluut niet voldoende ruimte gaf, en ook ik kwam aan de beurt, met een automobilist die vond dat het gat wat ik voor me liet vallen ruim voldoende was voor z'n dikke wagen. Al met al een onprettig stukje. Vlak voor Woerden begon het een heel klein beetje te regenen, maar we waren er nou toch bijna, dus dat maakte ook niets meer uit. Afrit Woerden, richting Linschoten, en bijna direct al naar links, de Lage Kade op, en dan de Cattenbroekerdijk op, wat doorrijden, en we waren er. De onderdelenbeurs begon officieel om elf uur, en er werd al druk rondgekeken bij de uitgestalde onderdelen.


... uitgestalde onderdelen ...

Om nu te zeggen dat er ALLES voor een CX lag is misschien wat overdreven, maar wie een CX wilde opbouwen uit onderdelen van de beurs zou een heel eind kunnen komen. Wielen, koplampen, valbeugels, frame, complete motorblokken, sturen, en koffersets. Om te zoeken naar nou net dat ene onderdeeltje, die kap of kuipstuk, een wieltje, kabel of pedaal kwamen CX-ers van heinde en verre. En wie niets nodig had kwam gewoon voor de gezelligheid.


... CX-ers ...

Werner had, naast een grote hoeveelheid onderdelen, ook zijn nieuwe grote liefde meegebracht. Een CX-met-zijspan, met 'special paint' versiering, liefdevol "Karel de Grote" gedoopt. De combinatie had een mooi plaatsje gekregen onder het afdak, en iedereen moest dat toch even komen zien.


... Karel de Grote ...

Of het nou mijn grote mond is, of een langzaamaan beruchte naam, of iets anders, binnen de kortste keren was ik in gesprek met een CX-er, wiens motor, als de motor warm was, niet lekker liep bij vijfduizend toeren. En amper vijf minuten later leek het wel of ik een "masterclass" stator-diagnose en reparatie aan het geven was. Veel publiek, en meteen ook een demo. De reserve CDI van Werner werd even geleend, gaf geen goed resultaat, en toen werd de Ignitech CDI van Gosmar erbij gehaald. Vol vertrouwen sloot ik de nieuwe CDI aan, spanning en .... helemaal niets, De CX sloeg niet aan. De aansluit-draden werden gecontroleerd, en ja, het was echt volgens de beschrijving aangesloten, maar toch gebeurde er niets. Dus werd de Ignitech CDI weer verwijderd, wat ook niet echt makkelijk ging. Maar wat was er dan aan de hand met die Ignitech CDI?


... Ignitech CDI weer verwijderd ...

Cosmar en ik besloten om de nieuwe CDI op mij "Rode Rakker" te testen. Maar ook die machine wilde niet aanslaan als de Ignitech CDI aangesloten was. Met de eigen, 'standaard' CDI draaide de CX probleemloos. Was de Ignitech CDI defect? Er was niets van te zeggen. Maar mijn vertrouwen in het apparaat had een flinke deuk opgelopen. Maar er was weinig tijd om er lang over te piekeren, want Coen, de voorzitter van de CX-V Club, riep ons allemaal bij elkaar voor een mededeling.
Er was enige tijd geleden een oproep gedaan voor nieuwe bestuursleden, wegens het openvallen van twee vacatures. En er hadden zes personen gereageerd, vertelde Coen.


... een mededeling ...

Wouter, die zijn sporen al had verdient bij het engelse club gebeuren, en Grietje, om toch vooral ook een vrouwelijke inbreng te hebben, werden aan het bestuur toegevoegd. Ook werd aangekondigd dat aan het einde van het jaar er nog een vacature zou komen, en Cosmar zou deze per aanvang 2010 gaan invullen. Zou waren er ineens drie nieuwe bestuursleden bij de stichting. De drie gingen, met de voorzitter, gezamelijk op de foto, dan weet iedereen wie er nieuw in het bestuur is.


... drie nieuwe bestuursleden ...

Een half uurtje later vond ik het wel tijd om weer te vertrekken. Een kleine vijftien kilometer verder lag Bodegraven, waar ik was opgegroeid, en ik wilde daar nog even een kort familie bezoekje afleggen.

Een uur of twee later reed ik terug naar Ede. Deze keer ging het passeren van Utrecht zonder dat automobilisten een probleem probeerden te veroorzaken. Mijn aandacht bleef bij het verkeer, maar steeds zat ik ook te denken aan die Ignitech CDI, die niet wilde werken.......




naschrift

Cosmar schreef een e-mail aan Reggie, die in Trev's CX500 een Ignitech CDI had ingebouwd. Dat was "out of the box" zonder problemen verlopen. Waarom deed deze het dan niet? De sleutel voor dat antwoord lag in een link naar het forum van Chopper Charles, die Cosmar van Reggie terugkreeg, en op het CX club forum plaatste. Daar was, op een foto, in een hoekje, de Ignitech CDI met aansluitingen te zien. En ik had toevallig (!) ook dat stukje CDI gefotografeerd. Nauwkeurig vergelijken leverde de oplossing.


motoren_a
... Cosmar...
motoren_b
... website Chopper Charles ...

De kabel aan de CDI van Cosmar was anders dan de kabel aan de CDI op de site van Chopper Charles. Een mailtje aan Ignitech, met beide foto'tjes, werd de volgende dag beantwoord. Met de bedrading zoals Cosmar de CDI had gekregen zou het niet werken. De oplossing was simpel, oranje en groene draad omwisselen, en dan moet alles het weer doen......




Terug naar de Motorpagina