Een Silverwing te koop |
Al ruim een maand staat de "Rode Rakker" in de schuur te overwinteren.
Kuip eraf, want anders past hij niet door de schuurdeur, en de accu aan
de accu-lader. En in de winter van 2008-2009 is het pret voor de schaatsers,
maar minder voor motorrijders. Pekel, sneeuw en kou zorgen samen voor
een minder gunstig motor klimaat. Eigenlijk is er op CX gebied niet veel
meer te doen dan af en toe een op Marktplaats kijken of er nog wat leuks
in de aanbieding is. Meestal niet, maar deze keer....
|
|
Een advertentie trekt de aandacht.
|
|
... een advertentie ... | |
"Prachtige Silverwing incl. aanhanger in zgst. 750 Euro" kopt de tekst.
Dat klinkt niet verkeerd. Zou ik....? De spaarpot wordt erbij gehaald,
het zo schaars aanwezige geld geteld, en er wordt druk gepraat. Duidelijk
is dat ik niet een Silverwing naast de "Rakker" kan hebben, gewoon al
vanwege het ruimtegebrek. Dus de Silverwing GL500D erin, maar de CX500
eruit. Ik bekijk de foto's uit de advertentie nog eens.
|
|
Het ziet er goed uit. Maar is het ook goed? Een uitgebreide
mail-wisseling leert me dat het breedste punt 87 cm is, wat belangrijk
is omdat mijn tuinpoort 97 cm breed is. Ook kom ik te weten dat de motor
7500km geleden gereviseert is, en dat de vorige eigenaar een oudere heer
is geweest, dat de motor altijd binnen heeft gestaan en altijd de beurten
heeft gehad. Het is mogelijk om de motor en aanhanger afzonderlijk te
kopen, maar voorlopig ga ik voor de gehele combinatie.
|
|
... de foto's ... |
... gehele combinatie ... |
Ik bel Erik van E. en Theo J. op, beide meer thuis met de kuren en
eigenschappen van een Silverwing. Pro-Link, frame, stator zijn de
belangrijkste inspectiepunten.
Met de verkoper, Hans, spreek ik af dat ik maandagmorgen langs kom om de
motor eens van dichtbij te bekijken. Theo J. gaat mee, want mijn kennis
van Silverwing-dingen is toch niet helemaal up-to-date.
|
|
Het is een flink eind naar de plek waar de Silverwing staat, ergens vlak
boven Venlo, maar na een goed uur zijn we er. De Silverwing staat in de
garage, en we lopen er direct naartoe. Ja, en dan zie ik de GL500D voor
het eerst. De zijkant hangt open, want de accu zit aan een lader. De sleutel
gaat in het contact, en na een paar aarzelingen slaat de motor aan.
Niet verbazingwekkend, het is immers een CX-achtige, en die doen het
bijna altijd.
Het eerste dat me opvalt is dat de staat van lak en chroom toch niet zo heel erg denderend is, maar wat wil je, met een machine van meer dan 25 jaar oud. Ik neem even plaats, en merk dat de zit heel anders, wat lager is, dan op de bekende standaard CX, de "Rode Rakker". Het is tijd voor een nauwkeuriger inspectie. En daar komen een aantal dingetjes aan het licht. Een loshangend relais, een loshangende 7-Volt regulator, een slot wat vast zit, een spiegel die is afgebroken en een voorband die dringend vervangen moet worden. Jammer dat we niet, vanwege het vastzittende slot, onder het zadel kunnen kijken. Ook kunnen we de bougies niet nakijken, omdat ik een CX-bougiesleutel ben vergeten. Maar de onderkant ziet er droog uit, en er is geen spoor van olie-lekkage bij de koppeling of achterpakking. Ook de waterpomp ziet er lekvrij uit. Dan is het tijd om een stapje terug te doen, en alles bij elkaar op te tellen. En dan blijkt dat deze Silverwing het niet haalt. De "Rode Rakker" gaf me direct, bij de eerste blik, een "Wauw" gevoel, en zelfs de "Blauwe Engel" scoorde een "Goed". Maar deze Silverwing..... niets, hooguit een gevoel van teleurstelling. Een "Jammer hoor" gevoel. Dus de koop gaat niet door. Jammer maar helaas. We nemen afscheid, en wensen de verkoper veel succes met de verdere verkoop. Maar voor mij is deze Silverwing niets. Op weg naar huis bespreken we het geval nog even. Het gevoel van teleurstelling, wat heel even de kop opstak, verdwijnt snel, als we huiswaarts rijden. Over 12 dagen is er de nieuwjaars receptie van de Dutch Honda CX-500 club in Boekel, en we spreken af dat we daar samen naartoe rijden. Ik zal dan niet rijden op een GL500D Silverwing, maar gewoon, als vanouds, op mijn eigen, trouwe, geweldige, "Rode Rakker" ............ |
|
| |
Een dag later kijk ik nogmaals wat rond tussen de aangeboden CX en Silverwing modellen op Marktplaats. Bij een GL650 silverwing, die met een lekke waterpompseal te koop staat kijk ik even wat verder... De aanbieder blijkt ook Versteegt te heten, en na een mail-wisseling kom ik erachter dat wij een gemeenschappelijke voorvader hebben, ergens in 1780, acht generaties terug. Toch grappig. De Silverwing GL500D wordt een paar dagen later gekocht door Andre, een lid van de Dutch CX500 club, die laat weten dat er een hele hoop kleine puntjes aandacht behoeven, maar dat de motor verder in een goede staat is. |
|
|