Contactslot problemen | |
Eindelijk, na drie maanden kou en sneeuw en regen en nattigheid leek
het dat de winter van 2009-2010 op z'n retour was. Op sommige dagen
scheen een wat waterig zonnetje, en achter glas, in de zon, was het
al aangenaam toeven. Dus was het ook hoog tijd om de "Rode Rakker" eens
uit zijn winterslaap te halen, en eens te kijken of alles het nog doet.
Een mens zou, na drie maanden gedwongen met de auto te gaan, het
motorrijden toch bijna verleren.
| |
Maar mischien kan ik, voordat we weer samen op stap gingen, toch nog even
een zeer lang uitgesteld klusje opknappen. Want lang geleden waren er
spookachtige verschijnselen in de electra, die zomaar aan- en
uitschakelde, op de meest ongelukkige momenten. Plots geen knipperlichten
meer hebben, net als je op een drukke snelweg wil invoegen en zo,
helemaal niet leuk. Het bleek toen, na wat gezoek, aan de slot-schakelaar te liggen, waarvan één pootje er erg slecht aan toe was, en twee anderen pootjes nodig schoongemaakt moesten worden. Uiteindelijk brak er ook nog een pootje af, en werd daar ter plekke een truuk toegepast, bij gebrek aan een vervangend contactslot. Het slot is daarna nog een keer open geweest, en omdat het al vrij oud was, en er fors aan werd gewerkt, brak er steeds weer een stukje van het plastic af, wat niet fijn is omdat uiteindelijk het hele schakel-gedeelte onder het slot door dat plastic kapje op z'n plaats gehouden moet worden. Ty-wraps en isolatatieband houden sindsdien alles bij elkaar, en het werkt nog ook. Maar ik heb ergens een slot gekocht, heb er ook ergens nog eentje gevonden, en heb er tenslotte nog eentje liggen van mijn oude CB550k3, uit lang vervlogen tijden. Sloten genoeg, dus dat moet toch lukken. | |
Doordat de kuip is verwijderd omdat de CX anders niet door de schuurdeur
past, is het makkelijk om bij het instrumentarium te komen. Beschermkap
eraf, tellerset los, en daar is het slot al zichtbaar. | |
... slot zichtbaar ... |
... Ty-wraps en isolatieband ... |
Nog slechts twee schroeven moeten losgedraait worden en daar zakt het slot al naar beneden.
En ja, de rode spanningvoerende 12volt draad, die bij de vorige reparatie
zo handig was aangebracht, moet doorgeknipt worden. Ik heb er
een beetje een 'point-of-no-return' gevoel bij. Want als het fout gaat,
kan het niet zo gemakkelijk weer worden teruggebouwd. Maar minstens één
van de drie reserve sloten zal het toch wel doen. Met een ferme
'knip' word de boel losgehaald. Klaar. Om toch nog een kans op terugbouwen
te hebben maak ik een klein stukje tussen-draad, met aan de ene kant
een steker, en aan de andere kant een contrasteker, die ook nog in het
blok van de Honda bedrading past. Die kant van de bedrading is in
elk geval weer in orde. Nu het slot.
| |
... bedrading weer in orde ... |
|
Ik pak het slot met het mooiste en schoonste schakeldeel en sluit
het aan. Mooi, dat past. Dan maar de accu erin, want anders is er helemaal
niets te testen. Dus word de accu van de lader gehaald, en op de juiste
plek teruggezet. Daarna de sleutel in het slot, en een draai aan de
sleutel. Prima, ook dat werkt. Uit, aan, uit, aan, en naar parkeerstand
door. Niets te zien, logisch, want de koplamp zit in de kuip die nog niet
is aangesloten, en het achterlicht is niet te zien omdat dat nog is
verborgen onder de motorhoes. Maar tot zover gaat alles prim..... "Oh shi*t, wat is er nou weer", denk ik. Want als ik de sleutel terugdraai is het elektra weg, en wat is er nou weer aan de hand. Vlug en paniekerig zoeken levert een gesprongen hoofdzekering op. Sluiting ? Kan haast niet, er is toch niets aan de motor gewijzigd. Als ik een nieuwe zekering wil plaatsen is het direct 'flits' en pakt u de volgende maar meneer. Eerst het slot maar op 'OFF' zetten, dan een volgende zekering, en die blijft het gewoon doen. Gelukkig, vast een 'winterstalling' storing of zo. Niets aan de hand. Met een zucht van opluchting draai ik de sleutel op 'ON', en weer terug, weer aan, weer naar 'P' en weer ... is de zekering gesprongen. | |
Het slot wordt losgehaald en bekeken. En dan snap ik het. Juist. Een
CX500 slot heeft 6 aansluitingen, en dit slot heeft er maar 5. Niet dat
er eentje is afgebroken, maar deze moet van die, al jaren geleden
verkochte,CB550k3 zijn geweest. Een hele domme fout. Ik verwissel de
zekering weer voor een nieuwe, pak hoofdschuddend een ander slot, en sluit
dat aan. Maar helaas, niets. waarschijnlijk is dit slot vuil van binnen.
De volgende dan maar, ik moet er nog ergens eentje hebben. Juist, beetje
erg aangeslagen, maar als ik de pootjes schoonkrab dan kan ik ... het wel
vergeten want het pootje breekt af. Daar sta ik dan. Een CX500 zonder
contact slot, en drie, nee vier, defecte sloten om me heen. En t'is nog
geen eens twaalf uur....... wat een ochtend.....
| |
Maar al met al heb ik nu geen contactslot. Wederom is goede raad, evenals
een slot, duur. En morgen dus niet op de motor naar 't werk, en naar
mijn motorman van Motors & More voor
een afspraak. Maar misschien is er toch een oplossing. Ik bel Theo J.,
die al vaker een helpende hand met onderdelen heeft toegestoken. En
ja hoor, hij heeft nog een werkend slot liggen. Maar hij moet er
wel weer eentje terughebben, want deze is zijn enige reserve. Nou, dat lijkt me, met de onderdelenbeurs van de Dutch Honda CX-500 club binnen afzienbare tijd helemaal geen probleem. Ik haal het slot, rij snel terug en sluit het provisorisch aan op de "Rakker". De juiste lampjes gaan aan, en ook op de 'P'-stand is er nu geen probleem. Alleen het starten wil nog niet echt, misschien toch slecht geladen? Ik sluit de lader nog even aan, en terwijl die zijn best doet de accu weer vol electriciteit te druppelen, ga ik, met de hele serie aan defecte sloten, naar binnen, waar het toch nog warmeer is dan in de schuur. | |
... sluit het provisorisch aan ... |
|
Want ik heb een idee gekregen, toen ik bij Theo het slot op ging halen. Theo
zei iets over "misschien het kapje vervangen". En misschien kan ik van
deze vier slechte wel 1 goede maken, en proberen kan altijd. Binnen de
kortste keren liggen er al twee uit elkaar, en als ik het slot van de
CB550k3 uit elkaar heb, is het helemaal duidelijk. Het schakelgedeelte
is helemaal anders. Het zou puur geluk zijn geweest als het wel goed
gewerkt had. Maar kan ik dan nog wat gebruiken? Het slot zelf, zou
kunnen, maar ik heb twee sleutels voor mijn CX slot, en die wil ik
graag blijven gebruiken. Dus nee. Het schakelgedeelte dan? Nee, dat past
alleen maar mechanisch, en niet electrisch. Maar het plastic kapje, ja,
dat kan ik wel gebruiken. Van een ander slot neem ik de schakelschijf,
maak de contacten schoon en zet de schakelschijf in het prima passende
plastic. Dat is de onderkant. De bovenkant wordt gevormd door het
originele slot gedeelte van mijn eigen CX. Voorzichtig aandrukken, terwijl het
slot op 'ON' staat, klik zegt 'ie en klaar. Meteen proberen maar.....
Het ruil-slot eraf, mijn zojuist samengestelde slot erop, en.... Draaien aan het sleuteltje levert een heel tevreden aan-uit van de controle-lampjes op, en ook op 'P' geen geflits van een zekering. Zelfs de startmoter wil wel een beetje rond draaien, na een druk op de betreffende knop. Mooi. Verder laten laden, en straks nog eens terugkomen, voor het echte starten. | |
Maar ik heb nog wel een aantal losse onderdelen waar ik misschien wel
weer een goed werkend slot van kan bouwen. Maar helaas, alles bij elkaar
leverd het net geen contactslot op, tenzij....
| |
... losse onderdelen ... |
|
Van het slot waarvan het lipje is afgebroken slijp ik een tweede lipje af,
eentje die er nog redelijk uitziet. De berg koperoxide doet me
inzien dat mijn eerste idee misschien toch te optimitisch was. Maar
als ik nou eens...... Met veel moeite lukt het om een piepklein parkertje te vinden, en met nog meer moeite lukt het, om in het afgeslepen lipje een gaatje te boren. Het andere deel is het schakeldeel mijn eigen slot, waar in het verleden al eens een gaatje door het opstaande randje van de middenlip was geboord. Dan worden beide gaatjes tegenover elkaar geplaats, en wordt, ook niet zonder slag of stoot, het parkertje geplaatst. Dat de middenlip bijna altijd de lip is die het meest te lijden heeft mag geen verwondering wekken. Immers, door deze lip komt alle stroom die de CX nodig heeft, op de stroom van de startmotor na. En spanningsvoerende delen trekken vuil aan, en dus oxideerd de boel sneller, dus wordt het sneller zwakker totdat het lipje afbreekt. Daarom ook het parkertje, wat de soldeerverbinding moet ondersteunen. Want ik soldeer het donor-lipje op de plaats van de afgebroken middenlip. Dan plaats ik het schakeldeel in een goed plastic kapje, en zet dat onder een goed-werkend slot. En ziedaar, een reserve contactslot. | |
... parkertje en soldeerverbinding ... |
|
In de schuur lukt het me, met een klein pufje uit de remmenreiniger (foei!!)
om de CX te starten. Gelukkig, hij doet het nog. Nu eerst het juiste
slot monteren, dan de draden-toestand wegwerken achter het kuipje, en dan
naar buiten met het hele geval, om de kuip te plaatsen. De schuur wordt
leeggeruimd, om ruimte voor het manoevreren te hebben, en de CX wordt
naar buiten gereden. Kuip erop, en het lijkt al weer heel wat. Het
zonnetje doet z'n best, en ik kan de aandrang niet weerstaan om even een
klein ritje te maken. Een goeie smoes heb ik ook al, want ik wil even
Theo's slot terugbrengen.
| |
... naar buiten ... |
|
| |
| |
De volgende dag wordt er inderdaad per CX naar het werk gereden. Maar terug? Ho maar, de accu is in staking. Helemaal leeg. Motors & More wordt gebeld, en binnen een half uur staat mijn trotse bezit op een aanhanger, om roemloos afgesleept te worden. Uiteindelijk blijkt dat er onvoldoende vloeistof in de accu zit. Na bijvullen start de motor weer, tot mijn grote opluchting. Maar naar Santiago de Compostella moet dus ook wat accuvloeistof mee..... | |
|