Naar de Motorbeurs |
In het jaar 2010 gaat de Dutch Honda CX-500 club naar de beurs, de motorbeurs wel te verstaan. Al jarenlang wordt de motorbeurs gepresenteerd als 'de start van het motorseizoen', en ook al heel lang vinden sommigen uit de club dat ook een instituut als de Dutch Honda CX-500 club zich daar moet presenteren. Welnu, in 2010, van 18 tot en met 21 februari, is de Dutch Honda CX-V club aanwezig in het verenigingen-vak van de motorbeurs. | |
En dan kan een fanatieke CX500 rijder als ikzelf toch niet
wegblijven. Dus daarom wordt er naar Utrecht gereisd. Maar ondanks
mijn enthousiasme voor de CX ga ik niet op de motor. Nee, die staat
nog lekker binnen, in de schuur, te wachten totdat de sneeuw en ijzel,
en ook de pekel, verdwenen zijn van de nederlandse wegen, waar de
lange winter van 2010 al weken lang het straatbeeld bepaald.
Net vandaag, op de 19de februari lijkt er wat verbetering te komen
in het koude weerbeeld, maar ijzel en nog een staartje van de
sneeuwbuien zijn voorspeld, dus wordt het toch de trein.
| |
... toch de trein ... |
|
Een nieuwe ervaring is het niet, zo'n trein, maar toch alweer een
tijdje geleden. Vol vertrouwen sta ik netjes op tijd op het station,
maar natuurlijk heeft de trein vertraging.....
Toch sta ik een half uurtje later op het station van Utrecht. Het is al weer een tijdje geleden dat ik hier was, maar de Jaarbeurs staat nog op dezelfde plaats als vroeger. Het toegangs kaartje had ik al via internet gekocht, en netjes uitgedraait. Scheelt weer in de kosten en in de rij. Goed, binnnen is binnen en daarna zien we verder. Wat als eerste te doen? Natuurlijk naar de stand van de enige echte Dutch CX-500 club, die op het exposanten overzicht wat moeilijk te vinden is, want de club staat vermeld onder onder 'Honda CXV Club, The Dutch'en niet 'Dutch Honda CX-V club'. Een klein verschil, maar 't is toch even zoeken. Gelukkig heb ik het zoeken thuis al gedaan, dus loop ik vrij snel naar DE stand op de motorbeurs. | |
... DE stand op de motorbeurs ... |
|
De grote blikvanger is, hoe kan het ook anders, een rode CX-500 in
volle glorie, vrijwel geheel origineel,
ter beschikking gesteld door Theo J. Een nauwelijks minder opvallende
verschijning is het CX-blok op een standaard, aangeleverd door Willem.
Verder wordt de stand compleet gemaakt door een aantal enthousiaste
CX-ers, die ieder langskomend clublid hartelijk ontvangen. Koffie,
een koekje erbij, een praatje.
| |
Na een kwartiertje op de stand te hebben vertoeft ga ik toch maar
eens kijken wat er verder te zien is in Utrecht. En dat is heel wat.
Motoren, motoren, motoren, in wel duizenden uitvoeringen. Wagonladingen
motorpakken, karrenvrachten handschoenen, scheepladingen helmen. Het ene
nog goedkoper als het andere. Schreeuwt hier een reclame dat een helm is
afgeprijsd van 499 naar 299 euro's, bij de buurman is dezelfde helm
afgeprijsd van 498 naar 299 euro's. Handschoenen kosten overal 29 euro,
behalve daar waar de prijzen aanmerkelijk hoger zijn, daar kosten ze
wel 29,95 euro. Motorjassen kun je al kopen voor 59 euro. De
aanbiedingen vliegen je om de oren.
| |
|
|
... aanbiedingen ... |
|
|
|
... motoren ... |
|
Het lijkt wel of er hele winkels, compleet met hun (overjarige) voorraden en alle personeel naar de jaarbeurs zijn verplaatst. Ook tweedehands motoren zijn er te vinden in soorten en maten. Grote, kleine, dikke en dunne motoren, voor elk wat wils. Alleen is er nergens een CX te vinden, toch jammer. Wel zie ik ergens een zwarte, prachtig glanzende, Honda Deauville staan, en daar kijk ik toch even wat langer naar dan mijn portomonnee toelaat. Toch jammer, want hij is wel errug mooi. | |
In een andere hal staan de nieuwe motoren te lonken. Glanzend chroom
en soepele lijnen bij Kawasaki proberen de bezoeker te verlokken, en als dat niet
werkt worden er andere methoden gebruikt om elke bezoeker toch maar naar
de Suzuki stand, en niet naar de stand van de concurrend te laten kijken.
Het werkt wel, maar bij de buurman, BMW, zijn de motoren voldoende om
het publiek te trekken. Veel nieuwe motoren, de een nog mooier als
de andere, staan met glans en chroom in het middelpunt van de
belangstelling, om zo niet direct, maar dan toch zeker in de nabije
toekomst de klant te plezieren.
En kennelijk heeft men nog nooit gehoord van zoiets als een
krediet-crisis, of wordt het gemakshalve maar even vergeten. De
nieuwste Honda maakt rondjes met een podium, en de mooiste eigenbouw-chopper
wordt door velen (niet door mij) bewonderd. Stand na stand na stand met
allemaal zaken waar we als motorrijder echt niet buiten kunnen.
| |
... glans en chroom ... |
... andere methoden ... |
... voldoende ... |
... rondjes met een podium ... |
Veel belangwekkends is er voor mij niet te zien. Alhoewel....
Het nederlandse bedrijf E.V.A. heeft onder de naam Track een motorfiets gebouwd. Een driecilinder-in-lijn, niet echt direct vernieuwend, maar het is wel een diesel, en dat zie je ook niet elke dag. Verbruik schijnt ook heel goed te zijn, want 1 litertje op 45 kilometer is helemaal niet slecht. Alleen is de prijs wel een beetje buiten budget, helaas. Tevergeefs kijk ik uit naar electrische motoren. Ze moeten er wel zijn, maar ik kan ze niet vinden. Als ik een dik uur verder me ergens tussen een menigte door moet dringen die allemaal kans willen maken op het een of ander speeltje is voor mij de maat vol. Even terug naar een veilige haven, de stand van de Dutch CX-V club. | |
Daar zijn Coen en Lieke inmiddels aangekomen, on de stand-bemensing
over te nemen. Het is een gezellige drukte en veel, heel veel mensen
lopen langs, kijken links en rechts, en houden dan, ineens, de pas in.
Ze wijzen, en trekken vrouw of vriendin aan de arm en zeggen wat. Wat
ze zeggen kun je niet horen door de drukte en het lawaai, maar je hoeft
geen geoefend liplezer te zijn om te zien: "die had ik vroeger ook !!!",
inclusief de uitroeptekens. En vrijwel altijd komen er verhalen los over
die onverwoestbare, steeds maar doorgaande motorfiets, de CX-500.
Over dat het eigenlijk zonde is dat ze hem hebben weggedaan, en over....
Er zijn meer verhalen over de CX in omloop dan dat er ooit CX-en hebben gereden in Nederland. | |
Ik maak nog een kort rondje over de beursvloeren. En dan kom ik toch
wat interessants tegen, wat ik nog niet ken. Nee, geen motor, maar
een '20-seconden tent'. Zelfs het basis model is al vrij ruim, en
kan in een mum van tijd opgezet worden. Nou ben ik nogal sceptisch
van aard, dus ik vraag een demonstratie....
Fa. de Wolf die de Khyam tenten levert is bereid om ter plekke te laten zien dat die 20 seconden geen bluf zijn. En inderdaad, twintig seconden later (het kan iets minder zijn) staat daar op de beursvloer een complete tent. Geen gedoe met tentstokken, geen gedoe met voorzichtig uitpakken, en, net zo vlot, nog geen halve minuut later, is het geheel al weer ingepakt. In het echt zal je een minuut of twee nodig hebben om een paar tent-haringen in de grond te prikken, maar dan ben je ook helemaal klaar. Geweldig om zo'n ding mee te nemen op mijn reis naar Santiago. Klein, compact, en verdraait practisch. Alleen de prijs moet ik nog hard over nadenken, want het zou toch wel een gat in mijn beperkte budget slaan. Toch maar de folder meenemen, want het is een echt handig ding, en mooi is het ook! | |
... 20 seconden tent ... |
|
Terwijl ik terugloop naar de CX-stand zie ik vele motoren,
vele motorpakken, vele helmen, en vele accesscoires en dan heb ik
waarschijnlijk nog meer dan de helft gemist.
Op de stand neem ik samen met Jan nog even de stand waar, als Coen
en Lieke een beurs-rondje maken, en Joost en Margrit zijn gaan eten.
Veel belangstellenden, veel kijkers, en ook iemand die nog ergens
een motorblaadje van vroeger heeft, met een test van een CX erin. Of we
belangstelling hebben? Ja, natuurlijk. En al twee dagen later meld Peter
op het prikbord dat hij het heeft gevonden en op zal sturen. Vlotte
service.
Om half acht is het weer genoeg. Een hartelijk afscheid van de aanwezige CX-ers, en een snelle tocht naar het warme station, waar ik net de trein naar Ede mis. Ook in Ede is er een tegenvaller, want het heeft geijzeld, en het zadel van mijn fiets is erg koud om op te zitten..... Het was een drukke, maar toch wel gezellige middag, daar op de motorbeurs. Ik was blij dat de club een stand had, waar ik even kon bijkomen als de drukte me teveel dreigde te worden. En wat de club betreft: al de eerste dag was er een nieuwe donateur, en nu de club meer bekendheid heeft bij het 'grote publiek' is de kans groot dat er nog meer zullen volgen. Een vaak gehoorde opmerking was: 'Ik wist niet dat er een club was!' meestal gevolgd door: 'zijn er dan nog onderdelen?' Maar de meest gehoorde opmerking blijft toch wel: | |
| |
|