JiMi's CX |
Er zijn verschillende soorten motorrijders. Meestal vallen ze onder
te verdelen in één van drie groepen, namelijk de Rijders, Poetsers en
Sleutelaars, Soms passen motorijders in twee groepen, en maar heel zelden
zie je er eentje die in alle drie de groepen past.
Ikzelf ben eerder een Rijder dan een Poetser, en hoor daarnaast ook nog
gedeeltelijk bij de sleutelaars.
JiMi van de CX-club is een Sleutelaar en Poetser. Ooit kocht hij een oude CX, en sindsdien was hij met zorg, aandacht en een helehoop geduld bezig de machine weer naar bijna-nieuwstaat om te vormen. Het frame is ge-poedercoat, het motorblok gepoetst, de zijkappen van nieuwe stickers voorzien. | |||||||||||
Maar JiMi heeft een probleem, want zijn CX loopt niet lekker. Niet
dat JiMi dat tijdens een testrit heeft ontdekt, nee, bij gebrek aan
een motorrijbewijs rijdt JiMi niet, hij poetst. Maar achter het huis, zo
af en toe eens startend, bleek dat er toch iets niet lekker gaat.
Een flink aantal maanden geleden was JiMi al eens met het achterdeksel
van de CX bij me geweest om de stator te meten. Toen werden geen
problemen vastgesteld. Maar de CX start erg moeilijk, en loopt daarna
niet rustig. Wat kan dat zijn? Theo J. was al eens langsgeweest, en
had een flapperende Choke-klep vastgezet. Dat had al wat geholpen.
Maar toch maakte JiMI zich zorgen. Zou het aan de stator liggen of
toch nog wat anders zijn?
Ik las al die vragen en opmerkingen op het forum van de Dutch Honda CX-500 club en besloot om mijn Ignitech eens aan die CX te hangen. Als het de stator was, dan zou dat in één klap een hoop problemen oplossen. En anders, wel, dan zoeken we verder. Er werd contact met JiMi opgenomen, en na wat heen en weer gemaild te hebben kwamen we tot een afspraak, waar ook Theo J. bij zou zijn. | |||||||||||
Om mijn Ignitech CDI ontsteking in de motor van JiMi te plaatsen moest
er wel eerst even een kabeltje gefabriekt worden. Om nou meteen met kniptangen
op de originele kabels van een net gerestaureerde motor aan te vallen,
om de kabels aan te passen, nee, dat was wat overdreven.
Ooit had ik ergens vandaan wat kabels en snoeren van een CX gekregen.
Gedeelten waren hergebruikt, en andere gedeelten lagen nog ergens te wachten.
Tussen de afgeknipte delen zat een zwart stukje draad, met daaraan
een verdeel stukje voor twee stekers, en ook vond ik nog een bruin stuk
draad met één steker. Precies goed. Daarmee werd een tussenstukje gemaakt,
wat ik op JiMi's motor kon aansluiten, op de plek waar de draden van
de achterrem remlicht-schakelaar langs het luchtfilterhuis liepen.
| |||||||||||
... een tussenstukje ... | |||||||||||
Op een mooie zondagmiddag haalde ik Theo J. op in Bennekom.
Hij nam zijn compressiemeter en een voltmeter mee, ik de Ignitech CDI en
de stator tester. Aldus toegerust reden we naar Veenendaal. Eigenlijk
wel vrees'lijk balen, want het was me toch een mooi weertje. Maar ja,
al die spullen en zo, toch beter met de auto.
| |||||||||||
In Veenendaal werden we verwelkomd door JiMi. Voordeur in, en direct weer
de achterdeur uit, want daar stond de CX, en daar ging het om. Ik
pakte de tas, haalde de Ignitech te voorschijn en.... wist even niet
meer hoe de draden van de Ignitech CDI aan de standaard CX draden
aangesloten moesten worden. Gelukkig had ik alles op mijn laptopje
gekopieerd, en wist de zoon thuis waar het papiertje lag met de
handleiding, want anders had ik even terug gemoeten.
Maar het is uiteindelijk eenvoudig:
In mijn "Bah'Kup" was het ook zo aangesloten, alhoewel ik daar geen tussenstukje in de kabel had gezet. Bij mijn eigen CX werd er een kabel vanuit de koplamp naar achteren getrokken, onder de tank langs, tot boven het luchtfilter. Daar werd de kabel gesplitst, omdat ik achter het rechter zijdeksel een USB omvormer had gezet, voor de TomTom die mij in Frankrijk op de goede weg moest houden. Maar verder waren de aansluitingen tussen CX en Ignitech natuurlijk gelijk. | |||||||||||
... aansluitingen russen CX en Ignitech ... | |||||||||||
De ignitech CDI-SParker P2 (om het ding maar eens bij de volledige
naam te noemen) werd dus volgens de regelen der kunst aangesloten op
de CX van JiMi. Dan contact aan, en starten maar. Het contact aan, dat
ging nog, maar het starten? Niets, niks en noppes vatte de resultaten
aardig samen. De startmotor draaide netjes rond, dat wel, maar ik vond
dat het ronddraaien wel verdacht langzaam ging. Accu leeg, was mijn
conclusie. En inderdaad, een voltmeter die aan de 12 volt van de CX
werd gehangen bevestigde die opvatting. Tijdens het ronddraaien van
de startmotor zakte de spanning tot iets onder de 8,5 Volt. Veels te weinig
om de CX te starten. Weliswaar hoefde de stator niet de ontsteekspanning
te leveren, maar met 8,5 Volt deed de nieuwe CDI het ook niet. Volgens de
meegeleverde handleiding van de Ignitech had 8,5 volt voldoende moeten
zijn, omdat de voedingsspanning tussen 8 en 18 volt moet liggen, maar
hij deed het toch niet.
De stator tester werd aangesloten, maar dat gaf alleen aan dat de 'laag' spoel van de stator wat wiebelig was, geen constante weerstandswaarde. En dat zou best eens aan een vuil contact in één van de stekkers kunnen liggen. De overige waarden waren wel goed. Met de voltmeter werd de spanning gemeten die uit 'blauw' en 'wit' kwam, en die leek nog aardig op orde. Een voltje of tien te laag, dat wel, maar als de motor niet snel genoeg rond draait op de startmotor, dan is dat eigenlijk wel te verwachtten. Ondertussen schoten we niet op, al hadden we een tafel vol met de meest uiteenlopen de apparatuur. Wat te doen? JiMi opperde om de CX naar de straat te rijden waar de auto stond, en waar ook startkabels waren. Tja, waarom niet? | |||||||||||
... een tafel vol uiteenlopende apparatuur ... | |||||||||||
Even later stond JiMi's blauwe CX naast zijn auto, en nog even later waren
de startkabels aangesloten op de accu. Ook de Ignitech was correct
aangesloten, en nu was het grote moment daar. Zo hij starten, of toch niet.
Het indrukken van het startknopje leverde direct al een heel wat
beter geluid als de eerdere pogingen. Het klonk alsof de startmotor
deze keer het blok wel voldoende 'rond' wist te trekken. Dat resulteerde
uiteindelijk in een voldoening gevende "Broem" gevolgd door wat
gesputter, wat opgevangen werd door iets aan het gas te draaien. Hij
startte niet direct, maar na twee, drie keer proberen wist de CX
toch wel een redelijk goed en constant geluid te produceren.
| |||||||||||
... de startkabels aangesloten... | |||||||||||
Nu werd ter controle de motor uitgezet, en na een snelle ombouw actie,
opnieuw gestart, nu met de originele CDI erin. De CX was al wat warm en
startte nu vrij vlot, dus dat scheelde al wat. Maar toen de motor draaide keek ik Theo
aan, en Theo keek mij aan en we hadden allebei iets van "het loopt, maar
of er nou veel verschil is......" We waren er duidelijk nog niet.
JiMi had, in verband met het slechte starten van de motor, de opening van de bougie's iets verkleind. Dus de bougies eruit, en die werden gecontroleerd, en op de juiste afstand gezet. En nu de bougies eruit waren werd ook direct maar even de compressie gemeten. Links gaf de meter 10.75 aan, en rechts was dat 10.50. Niet spectaculair, maar alles boven de tien is nog gewoon goed. De bougies werden teruggeplaatst, en dan nog maar eens starten. En dat klonk nu toch wel een heel stuk beter, gelijkmatiger, meer in balans. | |||||||||||
... op de juiste afstand... | |||||||||||
Even later zaten we in de zon, aan een tafeltje de zaak nog eens door
te praten. Het leek er erg op dat de accu in feite het grootste probleem
was. Inmmers, met de (veel te sterke) auto-accu startte de motor vlotjes.
Dat kwam natuurlijk omdat met meer vermogen beschikbaar voor de startmotor
de startmotor het blok ook sneller rond kon trekken, waardoor een betere
ontsteekspanning opgewekt werd. Dus JiMi hoefde wat ons betreft niet een dure Ignitech aan te schaffen, maar misschien wel een veel minder dure nieuwe accu. Het wat 'springerige' gedrag van één van de metingen van de statortester was waarschijnlijk te wijten aan een vuile steker, en daarvoor wat de oplossing simpel: schoonmaken. En toen was het alweer tijd om huiswaarts te gaan. Na een uitgebreid afscheid, en een 'kom nog eens terug' en een 'kom eens naar de stamtafel' stapten wij weer in de auto, terwijl JiMi zijn mooie CX weer achter het huis reed. Toch jammer, dat zo'n mooie CX nog steeds meestal achter het huis blijft staan. Gauw je rijbewijs halen, JiMi, want dan kun je je CX overal laten zien........... | |||||||||||
| |||||||||||
|