Terug naar de Motorpagina


Koffers en rekken


Nu er twee CX-en achter het huis staan, die het ook nog goed doen allebei, is de vraag natuurlijk elke keer: "welke?" Met welke CX ga ik vandaag eens rijden. Maar eigenlijk ben ik toch niet helemaal tevreden, met beide niet. De "Rode Rakker" mist zijn kofferrek, met de twee standaard altijd aanwezige Krauser koffertjes eraan. Dat rek zit nu, met de koffers, aan de "Bah'kup", maar die mist de zo prettige Polaris-kuip, die niet is overgezet vanaf de "Rode Rakker". Wat te doen.

En misschien heeft iemand op Marktplaats wel een set koffers over, je weet maar nooit. Dus werd de computer opgestart, en gezocht naar "Krauserrek" onder "Motoren". En ja hoor, daar stond er een, en niet al te ver weg in Nijkerk, van aanbieder GJK... Maar hé, die naam....ken ik die niet? Zo dat dezelfde zijn?
Dus werd er een mailtje naar de GJK... uit de advertentie gestuurd, met de vraag naar foto-tjes van het rek en de koffers, en de vraag of hij dezelfde GJK... was die ik jaren eerder in Ermelo had ontmoet.

In afwachting van een antwoord bracht ik de reserve set carburateurs, die ik van Theo J. in bruikleen had gehad, terug. Deze set was onder de "Rakker" geplaatst toen deze me bij Apeldoorn in de steek liet, op weg naar SJK. Ik had zelf een reserve set, en die was nu onder de "Rakker" gehangen. Maar bij Theo werd er gesproken over zijn nieuwste projectje, een op te knappen CX500c, en daar was een krauser kofferrek vanaf gekomen. Of ik daar interresse in had. Euh... ja, natuurlijk. Weliswaar had dat rek een kapot 'knipperlicht-oortje', maar daar was vast wel wat op te vinden. Dus een rek was er al.


... afgebroken oortje ...
... Krauserrek met afgebroken oortje ...

Thuis gekomen was daar het mailtje van GJK... uit Nijkerk. Het was inderdaad dezelfde van een lange tijd geleden, en nu woonachtig in Nijkerk. En hij wilde zijn krauserrekje en twee zijkoffers en een topkoffer, waarvan de foto's waren bijgevoegd, wel van de hand doen. Mooi, want ik wil ze wel hebben. Dus ik mail terug met de vraag wat dat dan moet kosten.

Tussen de mailwisseling door ging ik alvast aan de slag met het afgebroken 'oortje' van het rek uit Bennekom. Een ijzeren buis van 60 cemtimeter lengte, op de juiste plaatsen voorzien van gaten, en daaraan twee knipperbollen uit de 'oude doos'. Voeg daarbij twee keer een middagje lekker doorknutselen en zie daar, een prachtige set knipperlichten voor montage aan een krauserrek.



... knipperlichten ...
... een set knipperlichten ...

Maar net heb ik dat rek klaar, of daar is een mail van GJK... Of ik het met de voorgestelde prijs eens ben. En ja, dat ben ik want die prijs is alleszins redelijk te noemen. Meteen dan maar een afspraak gemaakt, en die donderdag avond kwam ik, na een gezellig praatje met GJK... thuis met twee zijkoffers van het K1 type, een grote topkoffer K2, en een rek waar her en der kennelijk wat onderdelen aan misten die voor de montage op een CX toch wel nodig zouden zijn. Maar dat laatste was geen probleem, want misschien kon ik toch beter het rek uit Bennekom gebruiken.

Dan is het zaterdag, en de zon schijnt. Een uitstekende kans om even aan het ombouw projectje te beginnen. Ik besluit om het rek uit Bennekom te plaatsen op de "Rode Rakker". Niet alleen omdat dat rek kennelijk beter in elkaar zit, met alle in- en afstel mogelijkheden die bij de bevestiging horen, maar ook omdat daar de eigengemaakte en dus unieke knippers opzitten. Als eerste gaat, van zowel de "Rode Rakker" als de "Bah'kup" het zadel eraf. De manier waarop het rek bij de "Bak'Kup" gemonteerd zit kan een hulp zijn bij de montage op de "Rode Rakker" Maar het blijkt al heel snel dat er geen twee situaties gelijk zijn, zodra het met een CX te maken heeft. De bevestiging van het rek op de "Bah'Kup" is heel anders dan wat er nu op de "Rakker" komt. Jammer, dan geen voorbeeld functie voor de "Bah'Kup". Als eerste wordt de handgreep-beugel achter het zadel langs losgemaakt. Om te voorkomen dat de hele achterkant nu spontaan in elkaar zakt, wordt het 'kontje' met twee bouten vastgezet, en door twee los ingestoken bouten op de plaats gehouden. Zo kan ik doorwerken zonder dat de boel instort. Uitlaat- en passagiersteunen links en rechts gaan los, evenals de moeren bovenaan bij de schokbrekers. Dan zet ik daarop, op de juiste plaatsen, de bevestigings ijzers van het nieuwe rek vast.



... bevestigingsijzers ...
... bevestigingsijzers ...

Nu kan ik, met enige moeite, het nieuwe rek er in hangen. En dat ziet er best goed uit. Even het zadel erop, voor het oog, dan wet ik hoe het eruit komt te zien. Maar dat is een tegenvaller, want het zadel past niet meer. De fraaie afstel-mogelijkheden van het nieuwe rek, netjes weggewerkt in de grote ovalen aan de zijkant van het rek, zitten de rand van het zadel in de weg, waardoor het zadel niet diep genoeg over het frame kan zakken. Een tegenvaller, en meteen ook een nieuwe uitdaging. Hoe los ik dit op?

Eigenlijk is de oplossing direct duidelijk. Ik ga het rek uit Nijkerk gebruiken, met de beugels uit Bennekom. Dus word het Bennekomse rek weer verwijderd, en op de plaatsen waar de beugels al klaar hangen, het Nijkerkse rek gehangen. Het lijkt heel wat beter te passen, ook met het zadel, maar ik vrees dat het nog wat voeten in de aarde zal hebben voordat het helemaal goed is. En dan kom ik inderdaad het volgende probleempje tegen. De achterste dwarsverbinding op het nieuwe rek is anders gemonteerd als het voorbeeld op de "Bah'Kup", het zit net verkeerd om.

voorbeeld
... voorbeeld ...

verkeerd om
... verkeerd om ...

Dus wordt ook dat losgehaald, en op de gewenste manier vastgezet. Wat is het volgende? Het volgende is de achterste verbinding aan het frame van de motor, of eigenlijk aan het kontje van de CX. Hier is al geen sprake meer van 'frame' maar kan nog wel een stevige dwars verbinding worden gemaakt, waar de hele achterkant beter van wordt. Een busje zagen uit een oud stuk buis, de juiste lengte van een M6 draadstang zagen, draadeind, buisje en ringen op de goede manier samenvoegen, en klaar.



... draadeind, buisje en ringen ...
... draadeind, buisje en ringen ...

Blijft over, de knipperlichten. Heel even denk ik erover om de handgemaakte knipperlichten over te zetten, maar uiteindelijk worden het toch de knipperbollen die vroeger op de "Bah'Kup" zaten, en nu aan de op de grond liggende handgreep/sierbeugel van de "Rode Rakker" zitten. Maar al een eerste blik maakt duidelijk dat dit ook niet de originele bevesting van de knipperbollen is, en dat ook hier aardig is geknutseld.



... niet de originele bevesting ...
... niet de originele bevesting ...

Maar goed, dat kan ik ook. Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan. Uiteindelijk komen de knipperbollen op het Krauserrek dat nu op de "Rakker" zit. Omdat de draden geen kleurcodering hebben, sluit ik natuurlijk de linker-knipper aan rechts, en de rechter-knipper aan links aan. Een test met de richting aanwijzers laat het probleem zien, en het is snel verholpen. Het kan toch tot bijzondere, en vaak ongewenste effecten leiden, verkeerd-om aangesloten knipperlichten.

Als laatste wordt de kentekenplaat bevestigd op de achterste dwarsverbinding. Maar dat gaat niet zomaar. Steeds schieten de nokjes, die het rek aan de achterkant stevigheid moeten geven, van elkaar af, als ik de kentekenplaat wil vastzetten. Uiteindelijk win ik de strijd met die weerbarstige nokjes toch, als ik twee ty-wraps gebruik. Nu blijven de nokjes waar ze horen te zijn, en kan de kentekenplaat op de motor gezet worden. Klaar.

Het blijkt nog niet helemaal klaar te zijn, omdat het zadel alweer niet past. Maar een halfuurtje later is ook de laatste afstelling achter de rug, en kan het gereedschap opgeruimd worden. Tot slot worden de koffers op de juiste motor gehangen, de nieuwere koffers op de "Bah'Kup", de koffers die ik al had weer op de "Rode Rakker"

En zo staan er dan twee CX-en achter het huis, beide met een mooie kofferset. Ze gaan steeds meer op elkaar lijken.......



... beide met kofferset ...
... beide met kofferset ...




Terug naar de Motorpagina