Terug naar de Motorpagina


Een Benauwde Rakker


Op 20 augustus vertrokken Michael en ik, met Silverwing en "Rode Rakker", naar Sint Jansklooster, waar het 2010 treffen van de Dutch Honda CX-500 club, wat zo fantastisch zou verlopen, plaatsvond. Maar zoals elders verteld, de "Rode Rakker", mijn trouwe CX-je, haalde het niet tot SJK, en werd teruggebracht naar Ede.
Ook het daarop volgende avontuur, vijf dagen in Frankrijk (zie "Santiago: Weer op weg") werd niet met de Rakker, maar met de "Bah'Kup" gereden, terwijl de "Rode Rakker" onder de motorhoes treurig achter het huis bleef staan.

Maar een CX is er niet om stil te blijven staan, dus werd er, na mijn terugkomst uit Frankrijk, toch weer eens naar gekeken. Het bleef een raar verhaal. Alles wat ik na kon meten, werd gemeten, alles wat ik kon verwisselen werd verwisseld, maar niets hielp.

Op een zaterdag middag werd er dan toch maar eens een andere set carburateurs onder gezet. Niet dat ik daar erg veel van verwachtte, want er zat al een ruil-set van Theo J. onder, maar toch maar eens proberen. Een uurtje knutselen en sleutelen, en dan een heel kort proefritje, wat na een paar minuten al teleurstellend eindigde in ploffen en vermogens-verlies. Dat was het dus ook niet. Weer terugbouwen? Nou, dat hoefde voor mij even niet, laten we nou eerst maar eens dat ding weer een beetje aan de gang krijgen, en dan zien we verder. Waar heb ik nog niet gekeken?


... andere set carburateurs ...
... andere set carburateurs ...

Het zou de compressie kunnen zijn, werd gezegt. Dan moest ik die maar eens meten, en met hulp van Theo J. werd op een mooie maandag middag, 6 september, de compressie gemeten. Zou het daar dan aan liggen? Versleten zuigerveren, hoog verbruik, zwarte aanslag aan de bougies, het zou zo maar kunnen. Bougies eruit, meter aansluiten en ronddraaien op de startmotor. Alles boven de 10 is nog goed, en onder de 9 is het een afgelopen zaak. Maar dat viel mee, want de compressie op rechts bedroeg 12 bar, en op links zelfs 13,5 bar. Nee, ook de compressie was goed.

compressie rechts
... compressie rechts ...

compressie links
... compressie links ...

Dus dat was het ook niet. Maar wat dan? Die avond werd de statortester maar weer eens afgestoft. Alhoewel, de stator, die er nog geen drie jaar geleden ingezet was, zou het niet kunnen zijn. Maar de waarden die de tester gaf, waren toch niet helemaal 'lekker'. Toegegeven, alleen ohms gemeten, maar toch......

Voor de "Bah'Kup", die de klassieke stator problemen bij 5500tp/m vertoonde, had ik al een "Ignitech" CDI besteld, een ontsteking die niet gebruikt maakt van de spanningen in de ontstekings-spoelen "wit" en "blauw" van de stator, maar deze ontsteekspanning op een andere menier opwekt, uit de reguliere 12Volt boordspanning. Mischien moest ik die ook maar eens proberen op de "Rode Rakker". Maar het duurde bijna 14 dagen voordat ik een postbode zag stoppen voor het huis, met een pakje waarin misschien wel......

Ja hoor, een Ignitech CDI. Kastje, verloopkabel, CD-tje met programma en inbouw instructies. Het enige wat misschien wat problemen zou opleveren was de 12Volt aansluiting. De enige 12Volt onder het zadel is van het remlicht schakelaar van de achterrem, en die wilde ik eigenlijk niet gaan gebruiken. Dus werd er een tijdelijk kabeltje getrokken. Om nu de kuip helemaal los te halen voor iets wat misschien wel, misschien niet functioneerde, daar had ik even helemaal geen zin in.



... Ignitech CDI ...
... Ignitech CDI ...

Inbouwen van de Ignitech ging sneller dan dit stukje schrijven. Het enige wat idioot was, was dat de kleuren van de connectors van de Ignitech ontsteking niet overeenkomen met de 'Honda' kleuren. Maar goed, dan moet het maar. Als eerste werd de oude CDI losgemaakt. Maar niet vergeten om de massa draad, die onder het CDI huis aan het frame vast zit, weer vast te zetten!! Daarna werden de twee-polige en de acht-polige connector losgekoppeld. Nu kon de CDI weggenomen worden, en was er ruimte voor de nieuwe. Het meegeleverde draadboompje werd aangesloten aan de acht-polige stekker. De losse draden werden onder het frame door gestoken en aangesloten aan de honda kleuren: CDI-oranje aan Honda-rose, CDI-Wit aan Honda-geel en CDI-groen aan Honda-zwart/wit Dan de aansluiting voor de rode draad van de CDI, naar de tijdelijke draad zwart van de CX, en dat zou het moeten zijn. Nu het kastje aan het draadboompje, en tot slot alles nogmaals controleren.


... controleren ...
... controleren ...

Had ik het goed gedaan? Het leek er wel op. Maar er was natuurlijk maar één mogelijkheid om dat zeker te weten. Contact aan, olie lampje en vrijstand lampje beide OK, dan de startknop. En zonder al te veel heisa en bombarie startte de "Rode Rakker". Even stond ik te kijken, even luisteren, maar niets wees op komende ontploffingen, gillend vastlopen van het blok of andere ongemakken. Dus was het hoog tijd voor een proefritje. Helm op, jas aan, laarzen aan, en weg. Maar dat liep niet lekker, en verdraait, amper was ik een minuut onderweg of daar was de plof en knal symphonie alweer. Dus werd er omgedraaid, en terug gereden. Motor achter het huis, helm af, laarzen en jas uit, en eens rustig nadenken wat er dan aan de hand is. De nieuwe CDI is goed, dus wat dan?


... nieuwe CDI zit goed ...
... nieuwe CDI zit goed ...

Zou het dan toch? Als het nou eens... misschien was het wel....

Het zadel werd van de "Bah'Kup" gehaald, het luchtfilter eruit. Dan hetzelfde bij de "Rode Rakker". Tot slot het luchtfilter van de "Bah'Kup" in de "Rakker" en dan starten. Ja, zo deed hij het eerst ook, maar als ik ga rijden, wat dan? Ik plaatste het zadel terug (want anders zit het zo moeilijk), nam jas en laarzen, zette de helm op, en proberen maar. Eerst niet al te ver, en dat klonk bemoedigend. Geen ploffen en zo, en vermogen bleef er ook. Dan deed ik een wat langer rondje, met een stukje 80km/u weg er in. Nog steeds geen probleem. Ik maakte een ritje naar Bennekom, om twee bougiedoppen naar Theo terug te brengen, en het bleef goed gaan.

Dan maar eens in de papieren kijken. Ik was er vast van overtuigd dat het luchtfilter in April 2010 vervangen was, maar kon de rekening daarvan niet terug vinden. Ook geen aantekening op het lijstje met vervangen onderdelen. En het was al vrij vuil. Zou het dat dan zijn geweest? De laatste keer dat ik een aantekening over het vervangen van een luchtfilter kon vinden was in Maart 2009, 16 maanden en bijna 10.000 km. geleden. Volgens 'Peter's' moest het filter elke 12 maanden of 13.000 kilometer vernieuwd worden. Het eerste was ik ver overheen, het tweede nog niet.

Maar het uittesten moest even wachtten. Want, mijn CX mocht dan misschien last hebben van het luchtfilter, en snel niet meer verder kunnen, zijn baasje had er ook last van. Flink verkouden, en heel erg moe, bleef ik een weekendje hoofdzakelijk in bed.

Maar die maandag wilde ik nou toch wel eens weten of het nou....
De operatie werd nogmaals uitgevoerd, in de omgekeerde volgorde en de Ignitech werd uit de "Rode Rakker" verwijderd. De originele CDI werd terug geplaatst, en dan een testritje.

En wat denk je? Precies.
Met een ander luchtfilter waren alle problemen verdwenen. Zelfs het 'bougiebeeld', de toestand van de bougie waaraan we kunnen zien of er iets fout is in de ontsteking, was perfect. Geen zwarte aanslag (te rijk mengsel) maar mooi grijs/bruin aan de tip. Dus alle toestanden met carburateurs, ontsteking en wat nog meer had allemaal niet gehoeven. Gewoon op tijd het luchtfilter vervangen. Mijn CX-je had het gewoon erg benauwd gehad.

Zodoende werd er een luchtfilter besteld bij mijn vaste motorman Teus van "Motors and More" in Heteren. En de Ignitech werd opzij gelegd, om zo spoeding mogelijk ingebouwd te worden in de "Bah'Kup". En dan zou ik, wat een luxe, over twee goede CX-en beschikken.

Toch, ik meen me te herinneren dat ik ook een stukje zonder luchtfilter heb gereden, en dat er toen precies dezelfde klachten waren. Ik weet alleen niet meer of dat met de carburateurs van Theo J. was, of met mijn eigen tweede set. Om dat zeker te weten, moet ik eigenlijk weer een carburateur ombouw uitvoeren, maar dat vindt ik op dit moment net even te gek, ik kan wel bezig blijven met die CX..........




Terug naar de Motorpagina