Alweer een raar geluid |
Het is lente.... dat is duidelijk. De temperatuur bereikt zomerse
waarden. En dus ga ik maar eens naar de Stamtafel in Gilze. Het is
warm op de heenweg, en ik doe rustig aan.
Op de terugweg beleef ik niet bijzonders, maar als ik de volgende
morgen met de Rode Rakker naar kantoor rij, ... wat hoor ik toch??
Een "Frrrrrrttt-achtig geluid bij de voorkant vandaan, en wat kan dat
nou weer zijn. Ik plaats de vraag op het forum van de
Dutch Honda CX-500 club
Een suggestie van Henk is dat het de Fan kan zijn, en als ik eens terug
lees in mijn motorlogje dan lijkt het inderdaad erg op wat ik twee jaar
eerder beschreef. Zou het dan toch weer .....
| |
Die maandag heb ik niet erg veel tijd over, maar om met een mogelijk
defecte Fan te blijven rondrijden, als ik ook nog een spikspliter
nieuwe NOS (New Old Stock) op de plank heb liggen, nee, dan even kijken
wanneer het wel gaat. Misschien kan ik net voor de door de buienradar
voorspelde regen uit blijven.
| |
Mooi ding, zo'n kuip op je CX, echt wel, en met regen en zo ook echt
een aanwinst. Maar er moet zoveel extra losgehaald worden om bij de
ventilator te kunnen komen, die voorop de nokkenas geplaatst is. Linker
en rechter beenschild gaan eraf, de electra wordt losgekoppeld, en wat
ben ik blij met de gemaakte stekker verbinding, en dan gaat de kuip
eraf. Een snelle blik op de klok laat me zien dat ik net een half
uurtje bezig ben. Zo gaat 'ie goed.
| |
Buddyseat eraf, en dan de tank, en potverdriedubbeltjes, natuurlijk
net weer helemaal afgetankt, dus dat weegt weer even wat. Een teiltje
wordt erbij gehaald, en de koelvloeistof wordt afgetapt. Misschien wel
tijd ook, want de eens zo helder blauwe vloeistof is diep-donkerblauw
geworden. Maar geen nood, want ik heb de nieuwe kan met koeivloeistof
alweer klaar staan.
| |
Nu gaan de motorsteunbouten los, omdat natuurlijk wel het frame van de
Polaris in de weg zit. Maar ik weet al van een vorige keer dat dat frame
als één geheel verwijdert kan worden, en dus wordt het als één geheel
verwijderd. Scheelt weer een hoop schroefjes en puzzelwerk.
| |
... als één geheel ... | |
Een paar verdwaalde regendruppels waarschuwen me dat de regen in aantocht
is, maar
het is slechts een waarschuwing en ik werk verder. De radiator wordt,
nadat ik de diverse slangklemmen los heb gemaakt, er af gehaald, en naast
de CX gezet. De ventilator afdrukbout had ik al eerder opgezocht en
als de bout op zijn plaats zit is met een korte ruk : plop, de
ventilator eraf. Nu eens kijken hoe die eruit ziet.
| |
Helaas, nergens een overduidelijke scheur of spleet in het plastic te
bekennen. Het enige wat ik, na lang zoeken zie, is dat het aluminium
hartstuk een fractie scheef lijkt te zitten. Of is dat verbeelding? Ik
weet het niet, en het zekere voor het onzekere nemend zet ik de nieuwe
ventilator op de nokkenas vast.
| |
... aluminium hartstuk ... | |
De grijze lucht wordt steeds donkerder en dreigender, en ik ga steeds
sneller verder werken. Dat gaat natuurlijk fout als ik de radiator
weer op de plaats wil hangen, want hoe moest dat ook al weer. Oh ja,
rechts buiten langs, en links binnen langs, zo is het. Maar
dan lukt het. Die zit ook wer vast, enh nu dan... o ja, vullen. De
trechter wordt erbij gehaald en de radiator wordt met de nieuwe helder
blauwe koelvloeistof gevuld.
| |
Foutje........ Want na het aftappen van de radiator had ik het
aftapplugje vergeten terug te plaatsten en dus loopt alle koelvloeistof
er zo snel, spetter-de-spat, aan de onderkant weer uit. Ik neem even de tijd
om mezelf een geestelijke klap om de oren te geven, en zet dan het
dopje weer vast. Nu lukt het heel wat beter om de radiator te vullen.
| |
... radiator vullen ... | |
Net als ik bezig ben om de kuipsteun weer te monteren beginnen er grote
druppels regen te vallen. Ik grijp vlug een parasol uit de schuur, en
onder die amper afdoende geimproviseerde beschutting zet ik de kuipsteun
en het motorblok weer vast. Dan trek ik vlug de motorhoes over de
achterkant van de Rakker, en voordat het echt hard gaat regenen
staat de kuip al weer op zijn plaats. Nog maar provisorisch vastgezet
met twee bouten, maar hij staat er. Tijd voor koffie, terwijl de regen
nu even vrij spel heeft.
| |
... geimproviseerde beschutting ... | |
Als de koffie op is, is de regen ook al weer bijna over. Dus wordt
het gereedschap weer tevoorschijn gehaald, en wordt de kuip weer
helemaal vastgezet. Tank erop, zadel erop, en de beide 'lowers'
ook weer erop. Gelukkig hou ik geen schroefjes over, dus lijkt alles
weer goed vast te zitten. Dat laatste denk ik nog even over na,
controleer een paar plaatsen, maar alles zit goed vast.
| |
De proefrit komt pas de volgende morgen, naar Doorwerth toe. Het
vreemde geluid is dan verdwenen. Was het dan toch de Fan weer ?
| |
|