Een TomTom voor de motor |
Tot nu toen zijn mijn motorreizen vanaf 2009, de kleintjes en de grotere, gepland
op en begeleid door een TomTom navigator 2006 versie voor een pocket PC, een PDA.
Dat de kaarten wat ouder zijn, ach, dat houdt de mens scherp. Zolang
het werkt, werkt het. En het heeft in Duitsland en Franrijk ook gewerkt.
Nee, het gaat best zo.
Hoewel de eerst de Mio350 en later de Mio550 het prima doen, hebben ze toch één of twee kleine tekortkomingen. De duidelijkste is wel, dat beide apparaten niet geschikt zijn voor gebruik buitenshuis, in de regen. Daar kunnen ze niet tegen. Een andere tekortkoming is dat je in de auto nog wel iets kunt instellen op die dingen, maar met de handschoenen aan op de motor wordt het vrijwel onmogelijk. Toch, het werkt, en zolang het niet regend zit er een PDA in de fiets-houder op het motorstuur, stilletjes bezig met mijn weg door het land te TomTommen. | |
Maar daar komt verandering in als een goede vriend van me plots een
TomTom Rider over heeft. Of ik die wil hebben. Euh... ja, graag, natuurlijk.
En zo ben ik ineens en heel overwacht de trotse bezitter van een echte TomTom Rider, geschikt voor de motor, waterdicht, en met de kaartgegevens van 2010. | |
... TomTom Rider ... | |
Dit is best een vreselijk mooi en 'over the top' ding, vindt ik zelf.
Alles is waterdicht, een niet onbelangrijk voordeel. En ook
nog eens voorzien van een 'Bluetooth' verbinding met een meegeleverde
Cardo-Scala Rider headset. Het bedieningscherm voor de gehandschoende
mens werkt netjes, ik prik maar zelden mis, in tegenstelling tot het
gedoe met de Mio. Ook de RAM motorsteun is veel steviger als de Mio
houder, die eigenlijk alleen geschikt is voor een fiets.
Een ander voordeel is de luxe omstandigheid dat ik nu vanaf de motor 'handsfree' kan telefoneren, want ook daarin voorziet de TomTom met Cardo. Connectie met de telefoon instellen en hups, telefoneren via de TomTom. | |
... CARDO-scala rider... | |
Mens, wat een luxe zo ineens. De Mio steun wordt direct van het motor
stuur verwijderd, want die heb ik dus voorlopig niet meer nodig. De RAM
bevestiging is vele malen robuster, en ook heel wat beter in te stellen.
Ergens is het natuurlijk onzin, maar zo'n dure hypermoderne navigatieset
op een motorfiets van meer dan dertig jaar oud, het ziet er niet uit.
Nou ja, terug geven doe ik niet, daarvoor vindt ik het natuurlijk veel te leuk.
Piepjes bij te hoge snelheid, bij snelheids controle punten, waarschuwingen
voor dit en dat en zus en zo, veel te veel mogelijkheden. En ik denk
dat ik na de eerste week meer dan de helft van al die piepjes en waarschuwings
dingen al uit zet. Want daar wordt ik simpelweg, euh.... juist, simpel van.
| |
Nu de TomTom op de motor zit, en mijn helm via 'Bluetooth' verbonden
is met de TomTom, kan ik de aanwijzigen van de TomTom ook horen. Waar
het vroeger onmogelijk was om te verstaan wat er gezegd werd, is
het nu, met de kleine speakertjes die in de helm gemonteerd zijn, allemaal
glashelder. Dat wil nog steeds niet zeggen dat ik precies doe wat die
TomTom juf tegen me zegt, maar ik kan het wel horen.
| |
... TomTom op de motor ... | |
Het enige wat jammer is, is dat er geen motor-oplader voor de TomTom in de
doos zit. Dus het onderweg opladen van de accu van de TomTom zal nog
even moeten wachtten. Niet erg, want over een maand of anderhalf is
het Sinterklaas, en daarna komt Kerstfeest, en dan volgend jaar de
verjaardag......
Als dat niet lukt....... | |
|