Terug naar de Motorpagina


De zekering van de Bah'Kup


Met mijn tweede CX, de "Bah'Kup" ben ik onderweg geweest in Frankrijk. In het "Santigo" gedeelte van dit motorlogboek staat beschreven onder "alweer op de tweede dag" hoe de electra uitviel, en dat de oorzaak daarvan de zekering was.

En vandaag vond ik uit hoe dat nu gekomen is, dat zo'n zekering ineens aan de onderzijde geen contact meer maakt.

Want het was de onderzijde van de zekering waar het defect optrad. En vandaag, na een heel kort ritje, had ik hetzelfde. De zekering connector aan de onderzijde, dat verende clipje waar je de zekering induwt, was een beetje lam-achtig geworden, en maakte niet altijd even goed contact. En dan kun je vonken krijgen, zeker met de hoge stromen die daar doorheen kunnen lopen, het is tenslotte een 20 Ampere zekering. Elechtrische vonken geven naast licht en geluid ook warmte. En die warmte, als het maar vaak genoeg achter elkaar gebeurt, is voldoende om de zekering kapot te laten gaan. De electrische verbinding binnen in de zekering gaat los, en hoewel er niets aan de hand lijkt te zijn, en de zekering op het eerste gezicht in orde is (niet 'gesprongen') staat je CX-je toch zonder stroom.

Bij een 'oer'CX of een A of B model met CDI heb je, zolang je rijdt, geen grote problemen. De motor blijft wel draaien, maar licht, knipperlicht, accu laden en al het electrische werk doet het niet meer. Stopt de motor, dan start hij ook niet meer, want de startmotor werkt ook niet meer.

Bij een CX met een "Ignitech CDI" zijn de problemen wat groter. Ineens doet je ontsteking het niet meer. Geen probleem als je in je schuurtje of garage staat, maar wel als je net met 120 km/u aan het inhalen bent op de snelweg. Kun je het je voorstellen? In de vijfde versnelling, 6000 tp/m en dan ineens, geen ontsteking....... Net of je de 'kill-switch' per ongeluk omzet.

Gelukkig overkwam het mij op een parkeerterrein voor de Gamma, waar ik direct nieuwe zekeringen kon kopen. Even later, weer met een los contact op de zekering, voor het verkeerslicht gebeurde het weer. Maar ik heb toch wel even de zekeringhouder vervangen voor een wat moderner exemplaar.




Terug naar de Motorpagina