Terug naar de Motor-pagina




CX500, een laatste check


Nu de rit naar Grubbenvorst, voor mij althans, zonder grote storingen is verlopen, is het tijd om toch eens even te kijken naar wat laatste puntjes, voordat de grote reis naar Santiago wordt aangevangen.
Wat staat er op het lijstje?
  • Olie en filter wisselen,
  • Klepspeling controleren / stellen.
  • Achterlicht nakijken.
  • Algehele controle.

Het is, gelukkig, een kort lijstje. En de meeste puntjes heb ik al eens gedaan, maar toch, aangezien twee meer weten, en zien, dan één.....

Op maandag rij ik naar Theo J. toe. En of hij me wil helpen om de puntjes na te lopen en eventueel op de nodige í te zetten. Daar heeft Theo geen bezwaar tegen en hij begint meteen door het achterlicht aan te pakken. Ook Theo had wel eens gemerkt dat, om de een of andere reden het achterlicht van de “Rakker” wat zwak lijkt. Maar als we de kap eraf hebben, blijkt de binnenkant niet vuil of zo, en blijft het een beetje een raadsel waarom er niet zoveel licht naar achteren schijnt. Wel wordt, nu de zaak toch open ligt, het parkeerlampje achter vervangen. Ruil-kap erop, en laten we maar eens zien of het verschil maakt.

De volgende dag, een gure en winderige aprildag, ga ik weer die kant uit. Olie en filter in de koffer, en wat los gereedschap, als voorbereiding op wat er mee moet naar Santiago, en terug.

De motor is lekker warm als ik bij Theo parkeer. Meteen maar aftappen, want nu is het nog lekker vloeibaar, is de opvatting. Terwijl de olie uit het carter stroomt wordt het nieuwe filter in het filterhuis geplaatst.

Nadat de verse olie in het blok zit, en de motor heel even op de startmotor heeft rondgedraaid, is het tijd om de deksels te verwijderen, voor het kleppen stellen. Wat ik merk is dat ik sleutel 17 niet moet vergeten, want die is toch echt wel nodig. Als ik de eerste klep wil losdraaien houd Theo me tegen. "Eerst kijken of het nodig is" vind hij, en hij blijkt gelijk te hebben. Geen van de kleppen heeft een grotere speling dan volgens het boekje (van Peters) is toegestaan, niet links, en niet rechts. Niets aan doen, gewoon de deksels er weer op en klaar.

Er wordt gekeken naar de kabels, de remmen, de verlichting, maar alle punten die Theo opnoemt heb ik ook gehad, en nagekeken. Er hoeft niets meer aan te gebeuren, op een klein beetje koelvloeistof na.

De CX is goedgekeurd voor lange reizen, is het eind oordeel. Nu ik nog.




Terug naar de Motorpagina