Gedoe met rem- en andere lichten |
Om op 5 mei, bij het vertrek naar dat verre Santiago de Compostella de
zekerheid te hebben dat alle lampjes die nodig zijn voor de veiligheid
van de CX en mijzelf het ook echt doen, besluit ik om nieuwe lampjes op
de CX te plaatsen. De oude lampjes gaan dan mee als reserve.
| |
Zo gedacht, zo gedaan. En in plaats van de gewone gloeidraad lampjes
voor de knipperlichten, worden daar LED lampjes voor aangeschaft.
| |
Nu zegt een CX kenner natuurlijk direct. 'Ho, dat gaat niet want...'.
Inderdaad, normaal gesproken zou het niet gaan. Het knipperlicht
relais van de oude CX500 is van een type wat reageert op de hoeveelheid
stroom die door het relais loopt, en die is weer afhankelijk van de
lampen die er in zitten. Bij het plaatsen van LED lampjes moet je dus
ook het relais vervangen. Maar de “Rode Rakker” heeft al een ander
knipperlicht relais, dus dat probleem is al opgelost (dacht ik).
| |
Ik begin vol goede moed bij de linker knipper achter. Dus knipperlicht
kapje eraf, lampje eruit, en meteen al het eerste probleem. Om deze
nieuwe lampjes erin te krijgen moet er wel stevig doorgeduwd worden.
Maar na wat moeite is het toch zover, de eerste zit er in. Testen. En
gehoorzaam gaat het knipperlicht knipperen. Zie je wel? Niets aan de
hand. De tweede dan maar, vooraan, in de kuip.
| |
Die laat zich iets eenvoudiger plaatsen. Weer testen. En …. niets. Ja
een heel flauw gloeien van het indicator lampje op het dashboard van
de motor. Juist, een probleem. Maar wat? Als ik de schakelaar van de
alarmlichten omzet is het duidelijk, want dat werkt wel. Ik realiseer
me dat het relais dat voorin, onder de tellers, zit wel is aangesloten,
maar dat de massa draad daarvan niet is aangesloten. En dan werkt het
niet. Het relais wat in de “Rakker” zit is wel in staat om met één
functionerende knipperlamp te werken, want dat heb ik al eerder meegemaakt,
maar als er twee lampen uit vallen, doet het ding het ook niet meer. Balen
dus, want nu moet ik óf alles terugbouwen, óf het relais alsnog van
een massa draad voorzien.
| |
Ik besluit tot het eerste, want het is nat en koud aan het worden. De
dure LED lampjes gaan in een bak, wachtend op betere tijden, en de oude
lampen gaan weer in de CX-knipperlichten.
| |
Maar ik had ook nog achterlicht lampjes gehaald, en die wil ik nog
plaatsen. Het zadel gaat eraf, de bak waar vroeger het gereedschap
in zat wordt eruit gehaald, en de beide achterlicht lampen losgemaakt.
Nieuwe erin, en nu eerst weer testen. Licht aan, OK, licht uit, rempedaal
in, en nee, dat werkt niet.
| |
Wat voor de gloeiende hier en daar is dat nu weer! Het lijkt wel of
alles tegenzit deze avond. Dat de handrem maar, en gelukkig, die laat
de remlichten wel aangaan. Het probleem zit dus in het achterrem
remlicht circuit. Dat is niet zo ingewikkeld.
| |
Het achterrem remlicht schakelaartje doet het bijna niet, soms heel even,
maar meestal niets. Daarmee kan een mens niet veilig naar Spanje rijden,
en nog weer terug ook. Dus wordt de schakelaar losgemaakt en mee naar binnen
genomen. Het kost wat moeite, maar het geval kan uit elkaar gehaald worden.
Daar binnenin is het somber gesteld. Alles wat van messing gemaakt is,
dus alle contactvlakken, zijn vies en
dof en aangeslagen, en het geheel ziet oud en vuil uit.
| |
... contactvlakken ... | |
Het lukt me om, met een fijn schuurpapiertje de contacten weer glanzend
te krijgen, de trek- en schakel as weer roestvrij, en het geheel weer in
een enigszins toonbare staat. En zelfs lukt het me om alles weer in elkaar
te krijgen, waarbij ik hoop dat het stevig genoeg zal zijn.
| |
Dat is het dus niet, merk ik, als ik met de nodige moeite, in de nu
merkbaar vallende schemering, de schakelaar weer op de juiste plaats
monteer. Even iets te hard aan de kabel trekken, en de schakelaar valt
in twee delen uit elkaar. Dat gaat dus niet. Wat nu?
| |
Nu moet de "Zwarte Zwerver" er aan geloven. Het is niet mijn favoriete
oplossing, maar waarschijnlijk zit daar nog wel een redelijk schakelaar
op. Die is er inderdaad, en ik zie dat die al eens een keertje is
vervangen, of in elk geval los geweest is. Dat zit, zoals meerdere
dingen, niet zoals het zou moeten zitten. Maar ik kan nu wel vlotjes
de schakelaar verwijderen.
| |
Aansluiten en inbouwen in de “Rode Rakker” gaat ook goed. En, het best
van alles, het werkt in één keer. Nu de lampjes weer vastzetten in het
achterlicht, en dan, voordat het zadel erop gaat, nog even alles testen.
| |
Licht, ja, remlichten, ja, van rempedaal en van handrem, beide doen
het. Ook de knipperlichten nog even, links, ja, voor en achter doen het,
en dan rechts, en daar doet alleen de voorste het. Wat nu weer......
| |
Nu weer een slecht contact. Gek genoeg zit alles strak vast, maar toch
geen contact. Als ik de steker van lichtblauw los haal, en deze gewoon
los weer in de aansluiting duw, werkt alles. Zet ik de steker weer vast,
knippert alleen de voorste knipper. Na drie, vier keer proberen ben ik het
zat. De kniptang en twee klemmetjes worden gehaald, en knip, de ene kant
los, en knip, de andere kant los. Stukje draad schoon strippen aan beide
zijden, aan de ene kant wordt een schuifje aangebracht, en aan de andere
kant de contra. Nu nog vastzetten met de grote tang, en in elkaar steken.
| |
Juist. Wanneer ik nu de richting aanwijzer schakelaar naar rechts doe,
knipperen zowel het voorste, als het achterste knipperlicht. Zo hoort het ook.
| |
In het nu schemerdonker pak ik de gereedschappen bij elkaar, leg het
zadel weer op de motor, en doe de hoes over het geheel heen. Het is niet
allemaal gelopen zoals ik wilde, maar ik toch wel weer wat opgeschoten.
Nu alleen nog ergens een remlichtschakelaar zien te vinden......... | |
De remlicht schakelaar vindt ik dezelfde avond op internet bij Motozoom, en
die wordt meteen besteld. Jammer is wel dat het minimale orderbedrag hoger is
als de prijs van een Honda remlicht schakelaar, maar dan koop ik er direct ook
twee, en dan is de tweede voor de zwarte. Nu even wachten totdat de doos
binnen komt.
| |
Die komt op de volgende dinsdag, de 17de. Vol verwachting open ik de doos, en
daar zitten inderdaad twee remlichtschakelaartjes in. Maar wel met een
aansluitdraadje wat een centimeter of twintig te kort is. Jammer, maar ik had
er al een beetje rekening mee gehouden.
| |
De vrijdag avond moet het gaan gebeuren. Oude schakelaar erbij, een nieuwe, en
dan, met een resoluut gebaar, worden de aansluitklemmetjes , tezamen met een
paar centimeters draad, los geknipt. De soldeerbout ligt al warm te zijn, en
de krimpkous staat ook al klaar. Zo is het niet veel werk om tussen draadjes
aan de schakelaar te fabrieken, waardoor er plots een heel wat langere
remlichtschakelaardraad aan de schakelaar zit. Dat gaat in elk geval passen.
| |
Voor de tweede probeer ik het wat anders. Helaas is de draad van de oude
schakelaar tot ver onder de isolatie aangetast, en niet soldeerbaar, maar de
buiten mantel van de originele kabel kan ik wel gebruiken. De oude draden gaan
eruit, en de verlengdraden worden in de oude buitenmantel geschoven. Het is nu
wel wat gepier om de uiteinden goed te solderen, maar het lukt. Met veel geduw
lukt het ook nog om de oude kabelmantel iets over de nieuwe de schuiven, en
zie daar: een bijna niet van nieuw te onderscheiden remlichtschakelaar met
lange draad.
| |
De nieuwe schakelaar gaat op de plaats van de oude, die uit de “Zwarte
Zwerver” komt, en die gaat een andere keer terug op z'n eigen plekje, want het
is koud en het begint te regenen. Snel nog even testen, een beetje de
hoogte instellen waarop het remlicht aangaat, en dan is dat ook weer gebeurd.
| |
Twee avonden later wordt ook het remlichtschakelaartje van de “Zwarte Zwerver” weer gemonteerd. En daarbij kom ik tot de conclusie dat ik daar best eens een keertje alle elektra mag nalopen, want die wirwar van ongedocumenteerde draadzooi is wel erg wirwarrig. Maar dat is voor een andere keer.. | |
|