Toerentellerkabel |
Nu ik een tweede CX heb, een zwart hobby-sleutel-projectje, zou ik bijna
vergeten dat er ook nog een Rode Rakker is, die af en toe wat zorg en
aandacht nodig heeft. Maar de "Rakker" zelf doet zijn naam eer aan, door
me toch er even fijntjes op te wijzen.......
| |
Het is een mooie morgen, en dus wordt er niet met de auto, maar met
de CX naar het werk gereden. De zon schijnt, en in de frisse morgenlucht
is eigenlijk alles prima in orde. Het verkeer is niet waanzinnig druk,
en de motor snort lekker rustig. Ja, zo bedenk ik me, zo kan ik best
dat ritje naar Santiago maken. De verse olie en filter staan al
klaar, er zitten nieuwe banden onder, de motor is in prima conditie,
alle kabels zijn minder dan twee jaar geleden al eens vervangen.
Behalve de toeren teller kabel....
| |
Terwijl ik zo mijmer valt mijn oog op de toerenteller. En dan klopt
er iets niet. Ik ga nog steeds met een aardig vaartje over de door
bomen overschaduwde weg, maar de toerenteller zegt dat de motor uit
staat, en geeft helemaal niets aan. Nu kunnen mijn waarneming, en de
kilometerteller, en mijn oren het allemaal mis hebben, en maakt de
motor inderdaad geen toeren, maar de kans dat er iets met de toerenteller,
of de toerentellerkabel fout is, is wel vele malen groter.
| |
Dus wordt er die avond een nieuwe toerenteller kabel besteld bij
www.cms.nl, die heel veel kunnen
leveren voor mijn oude CX-je, en dat werd een onderdeeltje
OEM#: 37260-415-000, Product#: 37260415000. Een hele lange code,
voor een enkel kabeltje.
Nu weet
ik dat het verwisselen van die kabel niet zo'n heel groot probleem is.
Een boutje, en de koplampkap los halen, dat is alles. Helaas zit er op
de "Rakker" een mooie Polaris kuip, met een originele tellerkap, dus
dat moet allemaal los.
En dat ene boutje zit aan het einde van de nokkenas, tussen de cilinders
en de fan, achter de radiator. Diep, heel diep onder de benzine tank.
Daar kom je niet zomaar bij. De laatste keer dat ik dat probeerde, bij
het uitbouwen van het blok, viel een verlengstuk van de dopsleutel ratel
achter de fan, en daar kon ik pas bij nadat ik alles had losgehaald wat
ik niet meteen wilde loshalen.
| |
... 37260-415-000 ... | |
Maar goed, laat ik eens kijken hoe en wat.
| |
Een paar dagen nadat de bestelde kabel binnen is gekomen is er tijd en
ruimte om de verwisseling te laten plaatsvinden. Eerst maar de kuip eraf.
En omdat ik dat al een paar keer heb gedaan, levert dat ook nu geen
verrassingen op. Vrij snel staan de lowers, en daarna de kuip, naast de
motor. Het volgende is de benzine tank, en gelukkig, deze keer heb ik
niet vlak voor een reparatie aan de motor de tank volgegooid. Dat scheelt
weer een paar kilo.
| |
... nieuwe kabel ... | |
Tot nu toe geen problemen, en ook de tellerkap gaat er redelijk eenvoudig
af. Door het vele op- en afbouwen van de kuip is er een schroefgat los
gaan zitten, en voor het mooi moet dat een keertje vastgelast of gesoldeerd
worden. Maar voorlopig gaat het ook met de waterpomptang, waarmee ik het
loszittende schroefgat vast kan houden.
| |
De kabel laat zich met enige moeite los halen uit de teller, en er blijft
een stukje van ongeveer tien centimeter binnenkabel aan de meter hangen.
Dat is is het afgebroken stukje. Nu de rest nog los zien te krijgen.
| |
Ik voel er niets voor om de radiator te verwijderen, en de fan los te
halen, alleen maar om een enkel stom boutje daar ergens binnenin los te
halen. Het moet toch anders kunnen?
| |
Een eerste poging met een ratel-verleng-as op nog een verleng-as gestoken,
waarbij beide gedeelten met een stuk plakband aan elkaar zijn vast gemaakt,
loopt bijna mis, als de dop 10 aan het einde op de bout achterblijft. Het
lukt me om de dop weer op te vissen, maar dit is kennelijk toch niet de
meest succesvolle manier. Een dop-schroevendraaier, waar van de steel veel
dunner is als de verlengassen van de ratelset, lijkt een betere oplossing,
maar helaas, deze is net drie centimeter te kort.
| |
Dan maar anders. Ik pak de fiets en rij naar de GEHA toe, voor professioneel
gereedschap. Maar nee, zegt de man, ik heb geen langere dop-schroevendraaier
dan deze. Da's balen, vind ik, en kijk voor de zekerheid even over het
indrukwekkende bord met alle soorten handgereedschap achter hem.
| |
En dan....hee......, is dat niet.....
| |
Ik wijs naar wat me is opgevallen, een T-sleutel, met een dop aan het
einde. Dat blijkt de juiste te zijn . De steel is wel 6 of 7 centimeter
langer dan de steel van de schroevendraaier. Hier mee moet het lukken.
De prijs is aan de heftige kant, maar het is of dit, of de halve voorkant
van de motor uit elkaar......
| |
Thuis gaat de fiets weer in de schuur, en de T-sleutel in de motor.
Insteken, iets draaien, iets omhoog, en lengte zat. Nu nog zorgen dat de
bout mee terug omhoog komt, en niet pardoes ergens in de motor verdwijnt.
Weer brengt een stukje plankband de oplossing, nu dwars over de kop van de
T-sleutel geplakt. Sleutel weer het blok in manoeuvreren, boven de bout
zetten en met een korte klap over de kop slaan. De theorie, en naar blijkt
ook de praktijk, is dat de bout net iets beter klem blijft zitten door de
stukjes cellofaan in de dop. En het boutje laat zich gewillig losdraaien
en komt eenvoudig mee uit het blok.
| |
... losdraaien ... | |
Nu kan de toerenteller kabel verwijderd worden, en de nieuwe geplaatst. Dan
gaat het boutje weer in de T-sleutel en nu met een extra plakbandje
losjes vastgezet, worden boutje en T-sleutel weer door de kleine openingen
geloodst en wordt het borgboutje vast gedraaid. Klaar. Nu nog de tellerzijde
aansluiten, en dan eerst even testen, voordat ik alle plastic-werk weer
monteer. Contact, startknop,....
| |
De motor slaat netjes aan en de toerenteller doet het weer. Kleine
klusjes geven soms ook een grote voldoening. De kuip gaat er weer op,
lowers eronder, en tot slot wordt alle gereedschap opgeruimd.
| |
De "Rode Rakker" is weer in een prima conditie. | |
|