Terug naar de Motor-pagina




Toerentellerkabel


Nu ik een tweede CX heb, een zwart hobby-sleutel-projectje, zou ik bijna vergeten dat er ook nog een Rode Rakker is, die af en toe wat zorg en aandacht nodig heeft. Maar de "Rakker" zelf doet zijn naam eer aan, door me toch er even fijntjes op te wijzen.......

Het is een mooie morgen, en dus wordt er niet met de auto, maar met de CX naar het werk gereden. De zon schijnt, en in de frisse morgenlucht is eigenlijk alles prima in orde. Het verkeer is niet waanzinnig druk, en de motor snort lekker rustig. Ja, zo bedenk ik me, zo kan ik best dat ritje naar Santiago maken. De verse olie en filter staan al klaar, er zitten nieuwe banden onder, de motor is in prima conditie, alle kabels zijn minder dan twee jaar geleden al eens vervangen. Behalve de toeren teller kabel....

Terwijl ik zo mijmer valt mijn oog op de toerenteller. En dan klopt er iets niet. Ik ga nog steeds met een aardig vaartje over de door bomen overschaduwde weg, maar de toerenteller zegt dat de motor uit staat, en geeft helemaal niets aan. Nu kunnen mijn waarneming, en de kilometerteller, en mijn oren het allemaal mis hebben, en maakt de motor inderdaad geen toeren, maar de kans dat er iets met de toerenteller, of de toerentellerkabel fout is, is wel vele malen groter.

Dus wordt er die avond een nieuwe toerenteller kabel besteld bij www.cms.nl, die heel veel kunnen leveren voor mijn oude CX-je, en dat werd een onderdeeltje OEM#: 37260-415-000, Product#: 37260415000. Een hele lange code, voor een enkel kabeltje. Nu weet ik dat het verwisselen van die kabel niet zo'n heel groot probleem is. Een boutje, en de koplampkap los halen, dat is alles. Helaas zit er op de "Rakker" een mooie Polaris kuip, met een originele tellerkap, dus dat moet allemaal los. En dat ene boutje zit aan het einde van de nokkenas, tussen de cilinders en de fan, achter de radiator. Diep, heel diep onder de benzine tank. Daar kom je niet zomaar bij. De laatste keer dat ik dat probeerde, bij het uitbouwen van het blok, viel een verlengstuk van de dopsleutel ratel achter de fan, en daar kon ik pas bij nadat ik alles had losgehaald wat ik niet meteen wilde loshalen.

cms
... 37260-415-000 ...

Maar goed, laat ik eens kijken hoe en wat.

Een paar dagen nadat de bestelde kabel binnen is gekomen is er tijd en ruimte om de verwisseling te laten plaatsvinden. Eerst maar de kuip eraf. En omdat ik dat al een paar keer heb gedaan, levert dat ook nu geen verrassingen op. Vrij snel staan de lowers, en daarna de kuip, naast de motor. Het volgende is de benzine tank, en gelukkig, deze keer heb ik niet vlak voor een reparatie aan de motor de tank volgegooid. Dat scheelt weer een paar kilo.

nieuwe kabel
... nieuwe kabel ...

Tot nu toe geen problemen, en ook de tellerkap gaat er redelijk eenvoudig af. Door het vele op- en afbouwen van de kuip is er een schroefgat los gaan zitten, en voor het mooi moet dat een keertje vastgelast of gesoldeerd worden. Maar voorlopig gaat het ook met de waterpomptang, waarmee ik het loszittende schroefgat vast kan houden.

De kabel laat zich met enige moeite los halen uit de teller, en er blijft een stukje van ongeveer tien centimeter binnenkabel aan de meter hangen. Dat is is het afgebroken stukje. Nu de rest nog los zien te krijgen.

Ik voel er niets voor om de radiator te verwijderen, en de fan los te halen, alleen maar om een enkel stom boutje daar ergens binnenin los te halen. Het moet toch anders kunnen?

Een eerste poging met een ratel-verleng-as op nog een verleng-as gestoken, waarbij beide gedeelten met een stuk plakband aan elkaar zijn vast gemaakt, loopt bijna mis, als de dop 10 aan het einde op de bout achterblijft. Het lukt me om de dop weer op te vissen, maar dit is kennelijk toch niet de meest succesvolle manier. Een dop-schroevendraaier, waar van de steel veel dunner is als de verlengassen van de ratelset, lijkt een betere oplossing, maar helaas, deze is net drie centimeter te kort.

Dan maar anders. Ik pak de fiets en rij naar de GEHA toe, voor professioneel gereedschap. Maar nee, zegt de man, ik heb geen langere dop-schroevendraaier dan deze. Da's balen, vind ik, en kijk voor de zekerheid even over het indrukwekkende bord met alle soorten handgereedschap achter hem.

En dan....hee......, is dat niet.....

Ik wijs naar wat me is opgevallen, een T-sleutel, met een dop aan het einde. Dat blijkt de juiste te zijn . De steel is wel 6 of 7 centimeter langer dan de steel van de schroevendraaier. Hier mee moet het lukken. De prijs is aan de heftige kant, maar het is of dit, of de halve voorkant van de motor uit elkaar......

Thuis gaat de fiets weer in de schuur, en de T-sleutel in de motor. Insteken, iets draaien, iets omhoog, en lengte zat. Nu nog zorgen dat de bout mee terug omhoog komt, en niet pardoes ergens in de motor verdwijnt. Weer brengt een stukje plankband de oplossing, nu dwars over de kop van de T-sleutel geplakt. Sleutel weer het blok in manoeuvreren, boven de bout zetten en met een korte klap over de kop slaan. De theorie, en naar blijkt ook de praktijk, is dat de bout net iets beter klem blijft zitten door de stukjes cellofaan in de dop. En het boutje laat zich gewillig losdraaien en komt eenvoudig mee uit het blok.

losdraaien
... losdraaien ...

Nu kan de toerenteller kabel verwijderd worden, en de nieuwe geplaatst. Dan gaat het boutje weer in de T-sleutel en nu met een extra plakbandje losjes vastgezet, worden boutje en T-sleutel weer door de kleine openingen geloodst en wordt het borgboutje vast gedraaid. Klaar. Nu nog de tellerzijde aansluiten, en dan eerst even testen, voordat ik alle plastic-werk weer monteer. Contact, startknop,....

De motor slaat netjes aan en de toerenteller doet het weer. Kleine klusjes geven soms ook een grote voldoening. De kuip gaat er weer op, lowers eronder, en tot slot wordt alle gereedschap opgeruimd.

De "Rode Rakker" is weer in een prima conditie.




Terug naar de Motorpagina