Terug naar de Motor-pagina




Nieuwe banden voor de Zwarte Zwerver


Met al die verre reizen naar Vechta en Santiago zou een mens bijna vergeten dat er achter in de tuin, op het achterste stuk van het straatje, bijna aan het zicht ontrokken, nog een motorfiets, ja, zelfs nog een CX staat. De Zwarte Zwerver staat daar, nu weer met twee goed lopende cilinders, werkende remmen, een goede koppelingshandel. Wat moet er nog meer mee gebeuren?

In de eerste plaats nieuwe achterlichtjes. Van de ene lamp is het gloeidraadje van het achterlicht defect, van de andere het draadje van het remlicht. Makkelijk zat. Ik haal het zadel los, verwijder het bakje waar ooit gereedschap in zat, en neem de lampjes uit de houders. Nieuwe lampjes liggen al klaar, en zo is dat probleempje ook weer opgelost. Testen....juist. Dat werkt.

De aankomende zondag wil ik, vooraf gaande aan alweer een familie beraad, een rondje gaan rijden met mijn broer. Hij had ooit een mooie BMW K75, maar moest deze helaas verkopen. Maar als hij nou toch in de buurt is......

Hoe oud zouden de banden van de Zwerver zijn, vraag ik me af. En dat is toch wel schrikken. Met wat moeite kan ik op de zijkant van de achterband DOT 1300 lezen, en op de voorband DOT 4500. Dat betekent week 13 en week 45 van het jaar 2000, en dat betekend dat die banden nu 12 jaar oud zijn. Nog steeds zit er profiel op, en lek zijn ze ook niet, maar ik vrees dat de soepelheid er toch wel uit is gegaan in die tijd. Tien jaar is eigenlijk een maximum, ook al, en misschien juist, als een motor ruim 4 jaar stil heeft gestaan.

Nu hoeft er voor mij onder deze motor geen Bridgestone banden, zoals onder de 'Rode Rakker'. Deze 'Zwarte Zwerver' is voor meer incidenteel gebruik, want die rode CX is en blijft mijn favoriet. Theo J. raad aan om Kommer Motorparts eens te proberen, in Garderen, waar hij goede ervaringen mee heeft

Een telefoontje leert met dat de prijs redelijk is, al denk ik dat er nog wel wat bij zal komen voor nieuwe ventielen en los spul, maar ook dat Kommer deze niet al te dure Chinese of Koreaanse banden op voorraad heeft. En dus besluit ik om daar maar eens een bandenwissel voor deze Zwarte CX te laten doen.

Tot nu toe heb ik alleen maar proef-rondjes en test ritjes 'in de buurt' gemaakt, en meer dan 10 kilometer ver ben ik niet geweest. Garderen is meer dan 30 kilometer weg. Maar met kleine stukjes proberen ben ik tot de conclusie gekomen dat dit motorgeval ook best wat langere afstanden aan kan. En dit wordt dan een mooi stukje, voordat ik met mijn broer op stap ga.

Ik doe het dikke motorpak aan, steek rijbewijs en betaalkaarten bij me, en ga op weg. En vrijwel direct mis ik mijn TomTom Rider. Niet dat ik niet weet waar Garderen is, maar een mens gaat er toch aan wennen, zo'n automatisch afrollende kaart voor de neus. Nou ja, zonder gaat het ook. In '78 hadden ze ook geen TomTom, en toen reed deze motor ook al rond.

Het is heel anders, het rijden op deze CX. De Rakker heeft een ander stuur, en een grote Rickman Polaris kuip. Deze heeft een hoog en vrij scherp gebogen stuur, en alleen maar een klein windschermpje. Maar toch beter als niets. De motor loopt goed, en schakelt vlot, nu ik ook de koppelingskabel iets anders heb afgesteld. Wel merk ik een probleempje bij het remmen. Hij remt goed, dat is het niet, maar wel een beetje schokkerig. Het zou wel eens een wat kromme remschijf kunnen zijn. Maar het is niet hinderlijk, en voelt alleen maar 'raar'.

Garderen wordt snel bereikt, en dan is het linksaf, en daarna....euh..... rechts aanhouden? Nee dus, want na een paar minuten ben ik Garderen uit, en in het bos. Wel mooi, maar op dit moment is dat niet de bedoeling. Terug, en ja, de andere poot, de links-aanhouden-poot, is de Puttersweg, en daar vindt ik al snel de oprit naar "Kommer Motorparts". Opritje op, standaard uitklappen, en daar ben ik dan.

standaard uitklappen
... standaard uitklappen ...

Een korte kennismaking volgt, en dan wordt de Zwerver de werkplaats ingereden, een brug op, waar net nog een Pan-European of zoiets op stond. Voortvarend wordt de bandenwissel ter hand genomen, en het achterwiel wordt eruit gehaald. Dat geeft mij de kans om eerst de spiebanen van de cardan en het achterwiel te controleren, en vervolgens, nu er genoeg ruimte is, ook de achterbrug aan een grondige inspectie te onderwerpen. Bij de achterbrug is geen reden tot zorg, zo te zien. Alles waar ik met de schroevendraaier op tik is hard, geen roest vorming daar. Da's mooi. Iets minder mooi is de vertanding tussen cardanklok en achterwiel. Hier is duidelijk een hoop slijtage te zien, aan de cardan zijde. Het wiel ziet er iets beter uit. Kennelijk is dat eens vervangen geweest. De remvoeringen van de achterrem zijn nog ruim op dikte, en die hoeven dus niet op korte termijn vervangen te worden.

Het achterwiel, nu met nieuwe band en een nieuw ventiel gaat er weer in, en daarna is het voorwiel aan de beurt. Maar hier vallen toch een paar dingen op. Het minst van al is dat de schroef van de kilometerteller kabel niet de juiste is, geen kruiskop, maar een zeskant boutje. Erger is dat de lagers van het voorwiel aan vervanging toe schijnen te zijn. En echt vervelend is dat, als het wiel er uit is, er duidelijk een punt te voelen is waar het stuur moeilijk over heen draait, zowel naar links als naar rechts. En dat duidt op versleten balhoofdlagers. Het feit dat de stofkappen van de vorkpoten een scheur vertonen is hierbij vergeleken amper de moeite van het noemen waard.

voorwiel aan de beurt
... voorwiel aan de beurt ...

Ook het voorwiel wordt nu voorzien van een nieuwe band en een nieuw ventiel. Na het balanceren wordt het geheel weer teruggebouwd. De remmen worden nu gecontroleerd op hun werking, en die zijn ook goed. Wel is ook nu te merken dat er een remschijf iets krom getrokken is, waarschijnlijk door te lang doorrijden met een vast zittende rem. Maar al met al valt het toch mee, en is er niets onoverkomelijk mis met deze Zwarte Zwerver.

De motor gaat van de brug naar buiten, en het geld gaat van mijn rekening naar die van Kommer. Tijd om de terugweg aan te vangen, met verse banden. Op de terugweg naar huis, wat met die nieuwe banden best lekker rijdt, ga ik nog even het lijstje met 'opknappunten' na. Het is gelukkig een niet al te lang lijstje.

     
  • 1- Waterpomp keerringen vervangen
  • 2- Remschijven vervangen
  • 3- Remcilinders schoonmaken
  • 4- Vorkpoten vervangen/schoonmaken
  • 5- Lagers voorwiel vervangen
  • 6- Ophangpunt uitlaat dichtlassen
  • 7- Balhoofdlagers vervangen
     
Nou, als ik dat zo zie dan zijn er toch nog wel mogelijkheden om deze Zwerver wat bij te werken. Maar eerst gaat er een tochtje gereden worden......

      Naschrift.

Helaas, het weer, de grote onbekende factor bij motorritjes, gooide roet in het eten door regen op de weg te gooien. Het waren geen goede vooruitzichten om een motortochtje te gaan maken. Een volgende keer beter.







Terug naar de Motorpagina