Terug naar de Motorpagina


Her-montage van een Krauser-rek

Bij het vervangen van de bedrading in de achterlicht-unit is gebleken dat de hoek van het achterlicht verkeerd is. En om de hoek van de lens binnenin de achterlicht-unit weer een beetje op orde te krijgen moet wel het hele Krauserrek los gehaald worden. Hoewel......

De "Rode Reservist", die achterin de tuin staat te wachten totdat ik er eindelijk eens een goede accu in plaats, daar zit ook een Krauserrek op. En daar zit het achterlicht wel goed. Dus wordt het een kwestie van 'zoek de verschillen'. Dat zijn er nogal wat, zoals een andere manier om de nummerplaat te monteren, een schroef in plaats van een dragende bout en nog wat afstellingen en instellingen. Het komt er op neer dat ik, om het achterlicht goed, of in elk geval beter, te monteren de achterkant van het Krauserrek moet loshalen, en anders monteren.

Het zadel gaat eraf bij de "Rode Rakker" en nu kijk ik eerst eens naar de hoek van het achterlicht. Tja, op de andere CX zit het veel rechter, en hier hangt het toch naar beneden. En daar komt natuurlijk ook de grote kier tussen 'kontje' en zadel vandaan. Dat moet beter kunnen. Het nummerbord gaat eraf, de dwarsverbinding, de eigenlijk nummerplaathouder, en dat is tot mijn verbazing, alles wat er los moet. Oh ja, bijna vergeten, ook de beide onreglementaire dwarsverbindingen moeten eraf. En waarom die erop zitten? Goeie vraag, want ze zaten erop toen ik de motor kocht, in 2006, en ik heb ze steeds weer netjes gemonteerd.

... de hoek van het achterlicht ...
... de hoek van het achterlicht ...

Nu kan ik het 'kontje' ophoog tillen, en dat gaat aan een hoop kanten veel schelen. Niet alleen komt het achterlicht een stuk meer rechtop, ook de afstand tussen het achterspatbord en het achterwiel lijkt wat groter. Voorzichtig maak ik ook de bevestigingspunten van het Krauserrek los, om het rek zelf ook beter te kunnen richten. Veel ruimte is er niet, maar toch lukt het om de ophangbeugels niet meer tegen de bovenzijde van de schokdempers te laten komen.

Dat is niet het enige pluspuntje van de hele operatie. Want als ik, boutje na boutje en schroef na schroef de achterzijde weer in elkaar heb zitten, is er een duidelijk verschil in de hoek die het achterlicht maakt, ten opzichte van de situatie twee uurtjes eerder. Ook de nummerplaat zit veel netter, en beter op de plaats. Bijna zeven jaar heeft het allemaal verkeerd gezeten, en hoewel het geheel wel eens los geweest is met deze of gene verbouwing en/of reparatie, het is steeds weer verkeerd in elkaar gezet.

... duidelijk verschil in de hoek ...
... duidelijk verschil in de hoek ...

Het tussenstuk van het Krauser-rek, de kofferplaat, is ook los geweest, en is daarna eerst wat verder naar achteren, maar later toch weer in de voorste stand gemonteerd, nu zonder enige spanning op de rest van het rek. De ruimte tussen achterband en spatbord is veel groter geworden. Misschien heeft het spatbord al die jaren wel veel te dicht boven het achterwiel gezeten. En bij elke hobbel in de weg was het dan eventjes 'aantikken' en schuren. Voor de zekerheid neem ik een foto-tje, om als 'praatstuk' te dienen. Binnenin het spatbord is aan de linker- en rechterkant modder en zand te zien, maar in het midden is het spatbord schoon, alsof er af en toe iets langs is gegaan.

... modder en zandk ...
... modder en zand ...

Misschien was dit wel het laatste reparatie-item voor het niet zo goed werkende achterlicht.........




Terug naar de Motorpagina