Een tochtje met de Zwerver |
De winter van 2012-2013 wil nog niet echt doorzetten. Na de eerste sneeuw van
begin december is er eigenlijk nauwelijks sprake geweest van winterweer. En
ook dit keer zit een 'witte kerst' er niet in. Rond de kerstdagen is het zelfs
uitermate zacht, volgens de weermannen en weervrouwen op de televisie.
| |
Op tweede kerstdag, als er een wat waterig zonnetje z'n waterige best staat te
doen slaat de motor kriebel weer toe. En er staat een motor, en daar zit
voldoende benzine in, dus wat houdt me nog tegen. En zoon Ben, die best ook
zou willen motorrijden, die ziet het ook wel zitten, een rondje achterop.
Laarzen worden opgezocht, het 'oude' motorpak uit de oude motorpakkendoos
gehaald, en een passende helm van de bovenste plank gehaald.
| |
En nog steeds is de "Rode Rakker" in winterslaap, en nog steeds staat daar,
min of meer rijklaar, de tweede CX500, genaamd "Zwarte Zwerver". TomTom wordt
erbij gehaald, en op de motor gezet, en dan stappen we op, voor een rondje
door de omgeving.
| |
... stappen we op ... | |
Al vrij snel is er een eerste onvoorziene stop, als ik bij het tweede
verkeerslicht, nog binnen Ede, merk dat het stationair toerental wel erg hoog
is, bijna meer dan 3000tpm. Afstappen, stelschroef iets terugdraaien, maar
niet teveel, en weer verder.
| |
Een tijdje later blijkt het stationair alweer te hoog te staan, en weer is het:
afstappen en bijstellen. Voor de rest werkt deze oude CX nog best, maar het is
toch wel wat hinderlijk, steeds dat hoge toeren gedoe. Maar nu is het weer
tijd voor gewoon toeren, en de rit brengt me langs oud Reemst, Hoederloo,
Assel en Hoog Soeren naar Nieuw Milligen. Maar 'Buds', de locatie van de
Veluwse Stamtafel is gesloten, dus rij ik door, door Voorthuizen heen, tot
voor Barneveld, daar waar de A2 en de A30 elkaar ontmoeten. Het restaurant
aldaar is wel open, maar geheel gereserveerd, dus een kopje
koffie is niet mogelijk. Jammer, dan de volgende, en dat is de McDonalds. Jas
en helm even uit en af, en koffie. En als we al pratend de koffie drinken
krijgt een ideetje meer en meer gestalte. Het grote, en vrijwel verlaten
parkeerterrein is geen openbare weg, dus misschien.....
| |
We rijden weg bij de McDonalds, maar nog voor we de weg oprijden stop ik
alweer. En nu mag Ben zijn allereerste meters maken op een motor. Een korte
uitleg volgt: dit is de rem, dat daar ook, dat is de koppeling en dat is de
gashandel. Vooral die laatste met zorg behandelen, en maar hele kleine beetjes
verdraaien. Opstappen gaat prima, starten ook, maar schakelen naar de eerste
versnelling is iets wat even met wat m,eer woorden uitgelegd moet worden. Over
de tweede versnelling wil ik het nog niet hebben.
| |
Daarheen, en weer terug wijs ik aan. Het is een afstand van nog geen honderd
meter, vanaf waar we staan tot het einde van het legen parkeerterrein. Voor
mij is het veel minder ver als voor Ben, die nog nooit op een motor heeft
gereden. Daar gaat 'ie dan, en als hij terug komt schitteren z'n ogen door de
pret en opwinding onder de helm vandaan. Ik wijs: hier achterlangs, en nog een
keer....
| |
... pret ... | |
Als Ben een keer of vijf-zes achtjes heeft gedraaid vindt ik het wel weer
genoeg. Bovendien, ik krijg het koud, dus mag hij afstappen, en mag ik weer.
Dan blijkt dat ik heb vergeten te zeggen dat hij de koppeling moet aantrekken
als hij bijna stilstaat, want met een schok komt de "Zwarte Zwerver" tot
stilstand, met een afgeslagen motor. Even lijkt Ben te schrikken, zo van: er
is toch niets stuk, maar mijn grijns is een goede graadmeter over wat er aan
de hand is. Dingen die ik na jaren automatisch doe die vergeet ik wel eens te
vertellen.
| |
Op huis aan gaat het nu, eerst een stukje snelweg, en dan achter de TomTom aan,
snelwegen vermijdend, naar Ede toe. Daar komen we een klein uurtje
later aan, met verhalen, koude voeten, en trek
in wat koffie en een kerstkoekje erbij.
| |
En Ben? Die wil een CX..........
| |
|