Een lekkende carburateur en meer... |
| |
Er lekte benzine uit een overloop slangetje van de “Rode Reservist”. Niet
alleen is dat erg milieu-onvriendelijk, maar ook heel erg duur. Twee goede
redenen om eens goed te kijken of die lekkage te verhelpen is.
| |
Voor een goede inspectie van de carburateurs moeten die achter het blok
vandaan gehaald worden. Dat past nét zonder het blok te verwijderen, dat had
ik al een paar keer eerder gedaan.
Dus gingen de carburateurs er weer onderuit, maar helaas werd deze keer ook
het draadje van de nulstand schakelaar mee genomen, en prompt kapot getrokken.
Eerst dat dan maar repareren.
| |
Waarom het kapot ging is ook snel verteld, want ooit is dit blok uit elkaar
geweest. Er zijn sporen die daar op wijzen, zoals een andere pakking onder het
achterdeksel, verkeerde schroeven bij het waterpomp deksel, lossen boutjes
rond het achterdeksel en ga zo maar door. Bij het weer samenbouwen is vergeten
om de draad van de vrij-stand schakelaar netjes achter de daarvoor bestemde
uitsparing te laten gaan, waardoor de draad nu los hangt, en kapot getrokken
kan worden.
| |
![]() ... kapot getrokken ... | |
Dus nu is die draad kapot getrokken en het bevestigingspunt is onder de motor,
waar je makkelijk bij kunt als de motor op de brug staat, of als het blok los
ligt. Helaas, geen brug, en het blok was ook nog steeds stevig ingebouwd. Toch
lukte het me, diep in het stof op de koude grond gebogen, om een en ander weer
te herstellen, de draad netjes met een nieuw gesoldeerd oogje vast te maken,
en alles weer redelijk in orde te krijgen. Alleen het omleiden via de juiste
route lukte niet. Dat is dan voor een andere keer.
| |
![]() ... weer redelijk in orde ... | |
Nu de vrij-stand schakelaar weer in orde was was het tijd voor de
carburateurs. De rechter vlotterkamer werd losgehaald, want daar vermoedde ik
een lek. Maar nee, het was er nog redelijk schoon. Nou ja, verder zoeken naar
het lek. Maar met het vlotterbakje in de hand viel me op dat het
aftapschroefje een beetje ver naar buiten stak, zit dat wel goed dan?
| |
Nee dus. Het schroefje stond gewoon 'open', en zodra ik de benzine kraan
opende liep de benzine langs deze weg gewoon uit de carburateur. Schroefje
dicht, en de carburateur weer in elkaar. Er was maar één goede manier om te
testen of dat losse schroefje de oorzaak van mijn hoofdbrekens was, en dat was;
inbouwen en proefdraaien.
Het inbouwen van de carburateur set verliep probleemloos, en toen ik de
benzine kraan opende liep er, hoe verrassend, geen benzine onder de CX uit de
overloop slangetjes.
| |
Weer wat geleerd: alles vastdraaien voor je wat los haalt.
| |
|