Koffer ombouw op de "Reservist" |
| |
De voorheen zwarte motor, die nu, met de rode lakset zo mooi rood is geworden,
rijdt eigenlijk bijzonder lekker. Er is alleen een klein probleempje. Na een
kilometer of tien begin ik kramp in mijn benen te krijgen, en moet is steeds
even een been op het achterstepje laten liggen. Niet echt een veilige situatie,
maar rijden met een verkrampt been ook niet.
| |
Het probleem ligt bij dat bijzonder fraai gevormde 'King & Queen' zadel wat op
de Reservist ligt. Het zit heerlijk, de eerste kilometers, maar daarna is het
een probleem. Daar is natuurlijk wel wat aan te doen, namelijk een gewoon
normaal CX zadel er op leggen.
| |
Dat zou wel kunnen, maar op deze CX heeft men in het verleden een 'Sigma'
kofferset gebouwd, zonder rekening te houden met een gewoon zadel. Want laat
je niets wijsmaken, een 'King & Queen' zadel heeft ook onderaan een heel
andere vorm dat een gewoon CX zadel. Zonder kofferset merk je daar niet van,
maar als er een extra kofferrek aan de CX gesleuteld is, pas dan maar op.......
| |
Omdat ik op de "Rakker" een Krauser kofferset heb, wilde ik op de "Reservist"
ook een Krauser rek. De koffers kwamen uit Puttershoek, opgehaald op een
drukke, koude winteravond, het rek vond ik op Internet, in Boekel. Beide zaken
liggen al geruime tijd te wachten totdat de lente gaat beginnen, en er weer
buiten gesleuteld kan gaan worden.
| |
Nu is het zover, lijkt het. De temperatuur komt boven de in lange tijden niet
bereikte waarde van zeven graden Celcius uit, de zon schijnt, en het lijkt
bijna wel lente te worden. Gereedschap wordt bij elkaar gezocht en in een
koffertje gedaan. Een ruime sortering steek- en ringsleutels, wat
schroevendraaiers, ratelsetje, samen met een bus WD40, alles in het koffertje,
en dan maar eens naar buiten. De hoes wordt losgehaald van de achterkant, want
daar moet gewerkt worden. Het zadel gaat eraf, en dan moet er even gekeken
worden hoe ik verder kan.
| |
Het rek, ja, dat moet eraf. De sleutels van de Sigma's worden gehaald, en de
koffers losgehaald. Nu het rek zelf. Een aantal bouten heb ik een paar maand
geleden al los gehad, anderen niet. En de bouten van de uitlaatophanging, waar,
net als bij het Krauserrek de onderste ophanging van het rek vastzit, die
zitten erg, heel erg vast. Pas als ik de momentsleutel erbij pak, met de lange
arm, lukt het me om de bout daar los te krijgen.
| |
Ik merk wel dat zowel links als rechts de 'oren' van de uitlaat/voetsteun
ophanging aardig aan het roesten zijn geslagen. Daar moet toch eens naar
gekeken worden. Het is geen 'dragend' deel van het frame, maar toch ook niet
onbelangrijk.
| |
De overige bouten laten zich, zij het met wat moeite, loshalen, en dan kan het
rek eraf. Wat ik daarmee ga doen is een vraag voor later. Belangrijk voor nu
is, dat het rek eraf is. Ook de achterlicht-unit is nu makkelijk los te halen,
want die zit nu nog maar aan twee boutjes vast.
| |
... het rek eraf ... | |
Het 'kontje' wat nu op deze motor moet ligt ook al klaar. En nu is, na het
loshalen, het opbouwen van het geheel aan de beurt. Dat gaat niet altijd even
makkelijk. Sommige dingen, zoals de onderste ophangbeugels van het Krauserrek,
passen vrijwel direct, andere dingen kosten wat meer tijd en aandacht. Maar er
is toch een wat groter probleem, een echte uitdaging.....
| |
... een echte uitdaging ... | |
Het voorste/bovenste ophangpunt past niet. De beschikbare beugels zijn te lang,
en komen niet op het gewenste ophang punt bij de schokdempers uit. Er is wel
een andere oplossing, want het ophangpunt komt vrijwel recht tegenover een
bestaand M8 gat in het frame, waar ooit het voorste bevestigingspunt van de
sierstrip/zadelbeugel zat. Met wat passen en meten komt het ophangpunt daar
vast te zitten, en ik hoop dat het zo goed zit.
| |
Maar nu eerst de achterlicht-unit. Een reflectortje wordt geplaatst, het
kenteken van de oude unit losgehaald, de hulpbeugels voor het Krauserrek op
maakt ingesteld, en het geheel tussen het rek door op de motor gezet. Hierbij
kom ik er snel achter dat dat eigenlijk de verkeerde volgorde is. Beter is het
om eerst het 'kontje' met alle schroeven, bouten en moeren vast te zetten, en
daarna pas een koffer-rek te monteren. Nu zit het rek de plaatsen waar bouten
en schroeven moeten komen een beetje in de weg. Gelukkig is er nog net
voldoende ruimte om een en ander door te steken en vast te zetten, maar het is
iets om te onthouden voor een volgende keer. Alhoewel, ik hoop dat die
'volgende keer' even op zich laat wachtten.
| |
Als bijna laatste van deze ombouw actie zet ik de knipperlichten over. De
elektra aansluiten komt later wel, als alles goed en goed vast zit. En dat ga
ik uitproberen. Het ging erom om de Krauser koffers op de motor te hangen, en
dat lukt. Dan, tot slot, het zadel. En dat past niet.
| |
... en dat past niet ... | |
Het blijkt dat de tussen-oplossing die ik gevonden heb om de voorste/bovenste
ophangpunten vast te zetten het plaatsen van het normale zadel in de weg zit.
En zachtjes mompel ik bij mezelf een lelijk woord, want hoe is dit nou weer op
te lossen.
| |
Om te beginnen haal ik de eigengemaakte oplossing maar eens weg. Die werkt
niet goed, en daar moet dus wat anders komen. Wat, dat weet ik nog niet, wat
de beschikbare beugels gaan geen van alle passen. Maar toch, nu het rek daar
bovenaan weer los zit, kan ik al wel het normale zadel op de “Reservist”
plaatsen. En dan blijkt dat er een apart beugeltje nodig is om het rek aan
het frame vast te krijgen.
| |
Dat komt een andere keer, want op dit moment zit alles strak en vast, en met
lege koffers aan deze constructie zou ik wel durven rijden. Belast? Nee, echt
niet, het zit wel mooi, maar kan veel beter, veel strakker vastgezet worden.
| |
Als laatste probeer ik nog even, voordat ik gereedschap en alles weer opruim,
of de motor wil starten. En ja hoor, hij doet het. Dat is natuurlijk heel fijn,
maar een min puntje is dat, waarschijnlijk vanwege de vervangen, rode, benzine tank, die aan
de binnenkant met het een of ander is behandeld, er vuil in de vlotterkamer
gekomen lijkt te zijn, met als gevolg dat de linker vlotter niet meer netjes sluit. Een stroompje
benzine op de grond is het gevolg, en zodra ik dat merk gaat de benzine kraan
weer dicht.
| |
Er blijft nog genoeg te doen........ | |
|