Terug naar de Motorpagina


Koffer ombouw op de "Reservist"




De voorheen zwarte motor, die nu, met de rode lakset zo mooi rood is geworden, rijdt eigenlijk bijzonder lekker. Er is alleen een klein probleempje. Na een kilometer of tien begin ik kramp in mijn benen te krijgen, en moet is steeds even een been op het achterstepje laten liggen. Niet echt een veilige situatie, maar rijden met een verkrampt been ook niet.

Het probleem ligt bij dat bijzonder fraai gevormde 'King & Queen' zadel wat op de Reservist ligt. Het zit heerlijk, de eerste kilometers, maar daarna is het een probleem. Daar is natuurlijk wel wat aan te doen, namelijk een gewoon normaal CX zadel er op leggen.

Dat zou wel kunnen, maar op deze CX heeft men in het verleden een 'Sigma' kofferset gebouwd, zonder rekening te houden met een gewoon zadel. Want laat je niets wijsmaken, een 'King & Queen' zadel heeft ook onderaan een heel andere vorm dat een gewoon CX zadel. Zonder kofferset merk je daar niet van, maar als er een extra kofferrek aan de CX gesleuteld is, pas dan maar op.......

Omdat ik op de "Rakker" een Krauser kofferset heb, wilde ik op de "Reservist" ook een Krauser rek. De koffers kwamen uit Puttershoek, opgehaald op een drukke, koude winteravond, het rek vond ik op Internet, in Boekel. Beide zaken liggen al geruime tijd te wachten totdat de lente gaat beginnen, en er weer buiten gesleuteld kan gaan worden.

Nu is het zover, lijkt het. De temperatuur komt boven de in lange tijden niet bereikte waarde van zeven graden Celcius uit, de zon schijnt, en het lijkt bijna wel lente te worden. Gereedschap wordt bij elkaar gezocht en in een koffertje gedaan. Een ruime sortering steek- en ringsleutels, wat schroevendraaiers, ratelsetje, samen met een bus WD40, alles in het koffertje, en dan maar eens naar buiten. De hoes wordt losgehaald van de achterkant, want daar moet gewerkt worden. Het zadel gaat eraf, en dan moet er even gekeken worden hoe ik verder kan.

Het rek, ja, dat moet eraf. De sleutels van de Sigma's worden gehaald, en de koffers losgehaald. Nu het rek zelf. Een aantal bouten heb ik een paar maand geleden al los gehad, anderen niet. En de bouten van de uitlaatophanging, waar, net als bij het Krauserrek de onderste ophanging van het rek vastzit, die zitten erg, heel erg vast. Pas als ik de momentsleutel erbij pak, met de lange arm, lukt het me om de bout daar los te krijgen.

Ik merk wel dat zowel links als rechts de 'oren' van de uitlaat/voetsteun ophanging aardig aan het roesten zijn geslagen. Daar moet toch eens naar gekeken worden. Het is geen 'dragend' deel van het frame, maar toch ook niet onbelangrijk.

De overige bouten laten zich, zij het met wat moeite, loshalen, en dan kan het rek eraf. Wat ik daarmee ga doen is een vraag voor later. Belangrijk voor nu is, dat het rek eraf is. Ook de achterlicht-unit is nu makkelijk los te halen, want die zit nu nog maar aan twee boutjes vast.

... het rek eraf ...
... het rek eraf ...

Het 'kontje' wat nu op deze motor moet ligt ook al klaar. En nu is, na het loshalen, het opbouwen van het geheel aan de beurt. Dat gaat niet altijd even makkelijk. Sommige dingen, zoals de onderste ophangbeugels van het Krauserrek, passen vrijwel direct, andere dingen kosten wat meer tijd en aandacht. Maar er is toch een wat groter probleem, een echte uitdaging.....

... een echte uitdaging ...
... een echte uitdaging ...

Het voorste/bovenste ophangpunt past niet. De beschikbare beugels zijn te lang, en komen niet op het gewenste ophang punt bij de schokdempers uit. Er is wel een andere oplossing, want het ophangpunt komt vrijwel recht tegenover een bestaand M8 gat in het frame, waar ooit het voorste bevestigingspunt van de sierstrip/zadelbeugel zat. Met wat passen en meten komt het ophangpunt daar vast te zitten, en ik hoop dat het zo goed zit.

Maar nu eerst de achterlicht-unit. Een reflectortje wordt geplaatst, het kenteken van de oude unit losgehaald, de hulpbeugels voor het Krauserrek op maakt ingesteld, en het geheel tussen het rek door op de motor gezet. Hierbij kom ik er snel achter dat dat eigenlijk de verkeerde volgorde is. Beter is het om eerst het 'kontje' met alle schroeven, bouten en moeren vast te zetten, en daarna pas een koffer-rek te monteren. Nu zit het rek de plaatsen waar bouten en schroeven moeten komen een beetje in de weg. Gelukkig is er nog net voldoende ruimte om een en ander door te steken en vast te zetten, maar het is iets om te onthouden voor een volgende keer. Alhoewel, ik hoop dat die 'volgende keer' even op zich laat wachtten.

Als bijna laatste van deze ombouw actie zet ik de knipperlichten over. De elektra aansluiten komt later wel, als alles goed en goed vast zit. En dat ga ik uitproberen. Het ging erom om de Krauser koffers op de motor te hangen, en dat lukt. Dan, tot slot, het zadel. En dat past niet.

... en dat past niet ...
... en dat past niet ...

Het blijkt dat de tussen-oplossing die ik gevonden heb om de voorste/bovenste ophangpunten vast te zetten het plaatsen van het normale zadel in de weg zit. En zachtjes mompel ik bij mezelf een lelijk woord, want hoe is dit nou weer op te lossen.

Om te beginnen haal ik de eigengemaakte oplossing maar eens weg. Die werkt niet goed, en daar moet dus wat anders komen. Wat, dat weet ik nog niet, wat de beschikbare beugels gaan geen van alle passen. Maar toch, nu het rek daar bovenaan weer los zit, kan ik al wel het normale zadel op de “Reservist” plaatsen. En dan blijkt dat er een apart beugeltje nodig is om het rek aan het frame vast te krijgen.

Dat komt een andere keer, want op dit moment zit alles strak en vast, en met lege koffers aan deze constructie zou ik wel durven rijden. Belast? Nee, echt niet, het zit wel mooi, maar kan veel beter, veel strakker vastgezet worden.

Als laatste probeer ik nog even, voordat ik gereedschap en alles weer opruim, of de motor wil starten. En ja hoor, hij doet het. Dat is natuurlijk heel fijn, maar een min puntje is dat, waarschijnlijk vanwege de vervangen, rode, benzine tank, die aan de binnenkant met het een of ander is behandeld, er vuil in de vlotterkamer gekomen lijkt te zijn, met als gevolg dat de linker vlotter niet meer netjes sluit. Een stroompje benzine op de grond is het gevolg, en zodra ik dat merk gaat de benzine kraan weer dicht.

Er blijft nog genoeg te doen........



Terug naar de Motorpagina