De "Rode Rakker" uit de winterslaap |
| |
Begin maart 20123 lijkt het erop dat de winter op z'n retour is. Een paar
flink zonnige dagen doen het lente-gevoel (naar later blijkt veel te vroeg)
toenemen, en ook ik ben daar niet ongevoelig voor. Nu een regenbuitje of twee
de wegen weer hebben schoongespoeld is het tijd om de 'echte' motor weer uit
de schuur te halen.
| |
Niet dat de 'Reservist' een slechte motor is, helemaal niet. Deze CX doet het
prima, en is als motor om in deze barre tijden, met restanten pekel op de weg,
te rijden een prima vervoermiddel. Maar ik mis mij 'eigen' motor.
| |
Dus wordt, met wat gesjouw en gezwoeg, de Rode Rakker uit zijn
overwinteringsplaats gehaald. Daar staat 'ie dan. Zonder de koffers, zonder de
kuip. En wat ze ook zeggen, eerst opbouwen, en dan kijken we wel verder. De
volgende twee uurtjes worden besteed aan het opzoeken van de juiste boutjes,
de schroeven en moeren, en het plaatsen van de Polariskuip.
| |
... zonder de koffers, zonder de kuip ... | |
Nu het geheel er weer een stuk beter uitziet besluit ik om de motor toch maar
even te starten. Morgen lijkt het weer goed genoeg om per motor naar het werk
te rijden, dus nu starten kan geen kwaad. ( Nooit de motor starten, zonder er
minstens tien kilometer mee te rijden, hebben ze me verteld. )
| |
De beste van de twee accu's zit nu nog in de Reservist, dus die wordt eruit
gehaald, en in de Rakker geplaatst. Deze accu moet nog redelijk opgeladen zijn,
want met die motor wordt min of meer, als het weer toelaat, gereden. Dan gaat
de sleutel erin, wordt de benzine kraan op 'Reserve' gezet, zodat er in elk
geval benzine is, en wordt de 'kill-switch' gecontroleerd. Ook dat is goed.
Olie en vrijstand lampjes lichten netjes op, als ik het contact op 'ON' zet.
Daar gaat 'ie dan: een druk op de startknop, en ….....
| |
Niks. Zwaar draait de startmotor, moeizaam wordt het blok rondgetrokken, en na
twee of drie pogingen is alle energie verbruikt, de accu krijgt de motor niet
meer 'rond' getrokken. Nee, deze eerste poging is duidelijk geen succes. Ik
ben wel wat teleurgesteld. De motor is weggezet terwijl alles het prima deed.
En nu start het geval niet. Best balen, vindt ik.
| |
Een tweede poging, met de andere accu, en de volgende dag met een opgeladen
accu hebben allemaal hetzelfde resultaat. Niets, geen plof, geen knal,
helemaal niets behalve het moeizaam ronddraaien van het blok. Ergens is er
iets niet goed.
| |
Wat rondvragen op het forum van de
Dutch Honda CX-V club komt niet met veel
nieuwe standpunten, behalve de suggestie om het eens met startkabels aan de
auto accu te proberen. Dus de daarop volgende dag ga ik naar mijn favoriete
bouwmarkt waar de startkabel uitverkocht blijken te zijn. Jammer, maar helaas.
Wat nu? Een tankstation opzoeken natuurlijk.
| |
Bij "De Haan" zijn wel startkabels te koop, en ook tref ik daar Michael, een
mede CX-er uit Ede. Michael is ook met een startmotor bezig, voor een '650' en
heeft daarvoor een modificatie toegepast waardoor er een betere massa
verbinding te realiseren is. Maar ja, mijn startmotor is drie jaar geleden
helemaal uit elkaar geweest, en die heeft dat vast niet nodig......
| |
... startkabels ... | |
Met de startkabels aangesloten op de auto accu wordt een uurtje later de
zoveelste startpoging ondernomen. Maar nee, niets is er veranderd, behalve dan
dat ik meer startpogingen kan ondernemen, nu de auto-accu meehelpt.
| |
En als ik alles wat ik kan bedenken heb gecontroleerd, tot en met de
zwart-witte draad onder het zadel, dan weet ik het even niet meer. Wat kan
het zijn? En dan denk ik ineens aan wat Michael me vertelde, over massa en
startmotor en modificatie. Het zou toch niet zo zijn dat.......
| |
De reserve startmotor is snel gevonden. Het omwisselen van de twee motoren
duurt ook niet veel langer dan een kwartiertje. De controle voor de bedrading
is ook binnen twee minuten gebeurt. Dan wordt, omdat de motor-accu het al
zwaar genoeg heeft, de auto-accu weer erbij aangesloten. En de ombouw is
klaar. Is dit het probleem geweest? Er is één goede manier om daar achter te
komen.
| |
Contact aan en de 'Killswitch' in de middenstand. Diep adem halen en dan de
startknop indrukken. En er is een duidelijke verandering te horen, want de
startmotor draait het blok met een beduidend hogere snelheid rond. Een plof,
en dat klinkt al ergens naar, een sputter, en dat is ook erg goed, een
aarzelend begin van een 'broem' en tot slot een luide "BROEMMMM" , die me als
muziek in de oren klinkt. Klassieke muziek natuurlijk, want het is een
klassieke motor.
| |
Om 12:17 herleeft de "Rode Rakker".
| |
De startkabels worden in de auto gelegd, de zij-kapjes en het zadel op de
motor geplaatst, en het gereedschap weggeborgen. En het eerste ritje van 2013
met mijn eigenste, soms rebelse Rode Rakker begint. Accu opladen, heet dat
officieel.
| |
Maar 't is gewoon een goed excuus om eens lekker een rondje te rijden......
| |
|