Terug naar de Motorpagina


De "Rode Rakker" uit de winterslaap




Begin maart 20123 lijkt het erop dat de winter op z'n retour is. Een paar flink zonnige dagen doen het lente-gevoel (naar later blijkt veel te vroeg) toenemen, en ook ik ben daar niet ongevoelig voor. Nu een regenbuitje of twee de wegen weer hebben schoongespoeld is het tijd om de 'echte' motor weer uit de schuur te halen.

Niet dat de 'Reservist' een slechte motor is, helemaal niet. Deze CX doet het prima, en is als motor om in deze barre tijden, met restanten pekel op de weg, te rijden een prima vervoermiddel. Maar ik mis mij 'eigen' motor.

Dus wordt, met wat gesjouw en gezwoeg, de Rode Rakker uit zijn overwinteringsplaats gehaald. Daar staat 'ie dan. Zonder de koffers, zonder de kuip. En wat ze ook zeggen, eerst opbouwen, en dan kijken we wel verder. De volgende twee uurtjes worden besteed aan het opzoeken van de juiste boutjes, de schroeven en moeren, en het plaatsen van de Polariskuip.

... zonder de koffers, zonder de kuip ...
... zonder de koffers, zonder de kuip ...

Nu het geheel er weer een stuk beter uitziet besluit ik om de motor toch maar even te starten. Morgen lijkt het weer goed genoeg om per motor naar het werk te rijden, dus nu starten kan geen kwaad. ( Nooit de motor starten, zonder er minstens tien kilometer mee te rijden, hebben ze me verteld. )

De beste van de twee accu's zit nu nog in de Reservist, dus die wordt eruit gehaald, en in de Rakker geplaatst. Deze accu moet nog redelijk opgeladen zijn, want met die motor wordt min of meer, als het weer toelaat, gereden. Dan gaat de sleutel erin, wordt de benzine kraan op 'Reserve' gezet, zodat er in elk geval benzine is, en wordt de 'kill-switch' gecontroleerd. Ook dat is goed. Olie en vrijstand lampjes lichten netjes op, als ik het contact op 'ON' zet. Daar gaat 'ie dan: een druk op de startknop, en ….....

Niks. Zwaar draait de startmotor, moeizaam wordt het blok rondgetrokken, en na twee of drie pogingen is alle energie verbruikt, de accu krijgt de motor niet meer 'rond' getrokken. Nee, deze eerste poging is duidelijk geen succes. Ik ben wel wat teleurgesteld. De motor is weggezet terwijl alles het prima deed. En nu start het geval niet. Best balen, vindt ik.

Een tweede poging, met de andere accu, en de volgende dag met een opgeladen accu hebben allemaal hetzelfde resultaat. Niets, geen plof, geen knal, helemaal niets behalve het moeizaam ronddraaien van het blok. Ergens is er iets niet goed.

Wat rondvragen op het forum van de Dutch Honda CX-V club komt niet met veel nieuwe standpunten, behalve de suggestie om het eens met startkabels aan de auto accu te proberen. Dus de daarop volgende dag ga ik naar mijn favoriete bouwmarkt waar de startkabel uitverkocht blijken te zijn. Jammer, maar helaas. Wat nu? Een tankstation opzoeken natuurlijk.

Bij "De Haan" zijn wel startkabels te koop, en ook tref ik daar Michael, een mede CX-er uit Ede. Michael is ook met een startmotor bezig, voor een '650' en heeft daarvoor een modificatie toegepast waardoor er een betere massa verbinding te realiseren is. Maar ja, mijn startmotor is drie jaar geleden helemaal uit elkaar geweest, en die heeft dat vast niet nodig......

... startkabels ...
... startkabels ...

Met de startkabels aangesloten op de auto accu wordt een uurtje later de zoveelste startpoging ondernomen. Maar nee, niets is er veranderd, behalve dan dat ik meer startpogingen kan ondernemen, nu de auto-accu meehelpt.

En als ik alles wat ik kan bedenken heb gecontroleerd, tot en met de zwart-witte draad onder het zadel, dan weet ik het even niet meer. Wat kan het zijn? En dan denk ik ineens aan wat Michael me vertelde, over massa en startmotor en modificatie. Het zou toch niet zo zijn dat.......

De reserve startmotor is snel gevonden. Het omwisselen van de twee motoren duurt ook niet veel langer dan een kwartiertje. De controle voor de bedrading is ook binnen twee minuten gebeurt. Dan wordt, omdat de motor-accu het al zwaar genoeg heeft, de auto-accu weer erbij aangesloten. En de ombouw is klaar. Is dit het probleem geweest? Er is één goede manier om daar achter te komen.

Contact aan en de 'Killswitch' in de middenstand. Diep adem halen en dan de startknop indrukken. En er is een duidelijke verandering te horen, want de startmotor draait het blok met een beduidend hogere snelheid rond. Een plof, en dat klinkt al ergens naar, een sputter, en dat is ook erg goed, een aarzelend begin van een 'broem' en tot slot een luide "BROEMMMM" , die me als muziek in de oren klinkt. Klassieke muziek natuurlijk, want het is een klassieke motor.

Om 12:17 herleeft de "Rode Rakker".

De startkabels worden in de auto gelegd, de zij-kapjes en het zadel op de motor geplaatst, en het gereedschap weggeborgen. En het eerste ritje van 2013 met mijn eigenste, soms rebelse Rode Rakker begint. Accu opladen, heet dat officieel.

Maar 't is gewoon een goed excuus om eens lekker een rondje te rijden......




Terug naar de Motorpagina