De 'Vlaamse' van 2012 |
De agenda van de Dutch Honda CX-V twin club vermelde dat er weer een toertocht zou
komen in het Belgische land, voorafgegaan door een reeds legendarisch Pizza
festijn bij Jan en Wilma. Zal ik? Of zal ik niet?
| |
Ik was al een beetje laat met aanmelden, maar och, dat was de vorige keer ook
geen bezwaar geweest. En ik kreeg een mailtje terug dat ik vanaf drie uur in
de middag welkom was op de tijdelijke camping 'Les Deux Pneux' te Balen.
| |
Van Ede naar Balen is niet zo'n hele grote afstand, en nadat ik alles bij
elkaar had gepakt en op de "Rode Rakker" had geplaatst werd de reis
aangevangen. Deze keer geen gedoe met een TomTom, want ik weet best waar ik
langs wil. Ook niet over kleine binnendoor weggetjes, maar gewoon over de A12
en de A50. Voorbij Eindhoven bekijk ik wel wat ik doe. Vanaf Eersel binnendoor,
of toch niet. En voor de laatste kilometers staat het adres van Jan en Wilma
al in geprogrammeerd in de TomTom. Ik kom er wel.
| |
Het is een mooie dag, de CX loopt als een trein, en er is geen olie lekkage
meer te bespeuren. Alles lijkt in orde. De nieuwe helm en oordopjes maken het
rijden toch weer een heel stuk rustiger, en ik merk af en toe dat de snelheid
omhoog kruipt tot over de 120 heen. De A50 rijd heerlijk, en ik nader
Eindhoven. Daar is het wel even opletten, want met het ingewikkelde op- en
afritten gedoe rond Eindhoven is een vergissing zo gemaakt. De afritten liggen
dicht op elkaar, en als je eenmaal verkeerd zit, kost het moeite om weer op de
juiste baan te komen.
| |
Maar ik kom zonder problemen op de A67 terecht, en daar is het sinds kort een
snelheid van 130km/u toegestaan. Zal ik? Waarom niet? Dus het gas gaat open,
en langzaam klimt de snelheid omhoog, 100, 110, 120, en ik rij al bijna 130
als er ergens iets niet meer klopt, voor me op de weg. Remlichten flitsen op,
en de snelheid ligt er in één keer helemaal uit. Gelukkig beschikt de 'Rode
Rakker” over goede remmen, want ik moet wel snel van bijna 130km/u naar
15km/u. Ik sta in de file, op een zaterdag.......
| |
Wat te doen? Er bestond het idee om bij Eersel de A67 te verlaten, en
binnendoor langs Postel naar Balen te rijden, een mooi stuk wel, door de bossen,
over de bekende Baileybrug heen. Maar dan moet ik deze afrit nemen, en
langs de file heen kijkend, zie ik dat de file juist ook deze afslag neemt.
Niet doen dus. Als er een gaatje is ga ik op de linker baan, en passeer de
file. Wat nu? Iets verder is een andere afslag, en daar zou ik eraf kunnen,
maar voordat ik heb kunnen bedenken of dat een goed idee is, ben ik er al weer
voorbij. Nog een paar kilometer verder is de grens, en vlak daarvoor een
tankstation. Met de gedachte aan mijn minder goede ervaringen met Belgische
tankstations besluit ik hier de motor af te tanken. Ik schat dat ik, met
toertocht en alles erbij, verder niet meer hoef te tanken in België.
| |
Tanken, en verder, België in. Het wegdek, en dat had ik al verwacht, is van
mindere kwaliteit als dat in Nederland. De motor wiebelt meer, en elke
zijdelingse verplaatsing is een avontuur. Maar gelukkig is de afslag Retie er
al snel, en kan ik van deze weg af.
| |
Als ik in de richting Retie draai herken ik ineens de weg. Hier stopten we, op
de eerste dag van de Santiago reis, om regenkleding aan te doen, want België
onthaalde ons met een flinke bui. Nu is het droog, en heel erg warm, een heel
verschil.
| |
Ik volg de TomTom, maar ook hier zijn weg omleidingen en afsluitingen. De weg
naar Balen is bezaait met hindernissen, lijkt het. Maar er zijn ook minder
problematische momenten, als, net buiten Retie, de kilometerteller van de
“Rode Rakker” de 50.000 kilometer passeert. Tijd voor een foto-tje. Natuurlijk
weet ik niet of dit klopt, of dat er, voordat ik de motor kocht, er een andere
teller op is gekomen, maar in elk geval staat het wel goed. Nog een kleine
5000 kilometer, en ik heb zelf weer 50.000 kilometer motor gereden.
| |
... 50.000 kilometer ... | |
Via een heel andere weg dan gebruikelijk kom ik in Balen aan, waar een CX-blok
op een zuil aangeeft waar de tijdelijke CX camping is. Ik ben niet de eerste
die hier een hartelijk welkom krijgt van Wilma en Jan, maar zeker ook niet de
laatste. De motor wordt netjes geparkeerd, en dat is dat.
| |
... ik ben niet de eerste ... | |
Tent opzetten, kennissen begroeten, en een kopje koffie, het hoort allemaal
bij het aankomen op een treffen, groot of klein. Er zijn al een aantal
Nederlanders, en als de tenten worden opgezet, blijkt dat de Nederlanders aan
de ene kant staan, en de Belgen aan de andere kant. 't Gaat vanzelf.....
| |
Jan is van de vroege avond al bezig geweest met het warm stoken van de pizza
oven. Daar gaat een hoop tijd inzitten, en de oven wordt met zorg opgewarmd
voor het Pizza gebeuren. Meer en meer CX-rijders komen aan, en rond een uur of
vijf zijn de meesten aanwezig. Mij wordt het iets te druk, en ik ga heel even
een tukje doen in de tent, waar het, op deze eerste septemberdag, best wel
warm is.
| |
... warm stoken van de Pizza oven ... | |
Een klein uurtje later doe ik weer mijn best om me onder de aanwezigen te
mengen. Koffie , praatje, maar op de een of andere manier wil het niet echt
vlotten. Dus is het even afwachten, want later voel ik me vast wel weer beter.
| |
Tegen zevenen begint het hoogtepunt van de avond, het pizzabakken. Onder
algemene belangstelling wordt er door Wilma de eerste pizza gemaakt, een
demonstratie model waarbij voorgedaan wordt hoe het allemaal moet en gaat. Er
wordt gevraagd wie er mee wil werken, en al snel staan er een aantal ijverig
deeg te kneden, en pizza bodempjes te maken. Het is een hele drukte, en mij
wordt het iets te druk......
| |
... een hele drukte ... | |
Ik zoek, aan de zijkant van het huis, een rustig plekje op. Even uit de drukte
en de gesprekken om me heen. Jammer genoeg werkt het rustige plekje niet, en
schiet ik in de stress, zoals vaker. Opstaan gaat niet meer, door de spanning,
dus blijf ik maar zitten. Wilma, Henk en Joost komen langs, geven me een deken,
een pizza en een cola, en langzaamaan kom ik weer een beetje bij. Maar ik ben
wel verbaasd dat er meer dan een uur voorbij is gegaan......
| |
Als ik me weer onder de anderen begeef is het al na negenen. En koud dat ik
het heb, ongelofelijk. De dikke motorjas helpt amper, het extra dekentje ook
al niet. Om tien uur kruip ik de tent maar eens in, misschien dat het in de
slaapzak beter gaat. Thermohemd aan, en proberen warm te worden, in de
slaapzak, met de extra deken er bovenop.
| |
Het wordt een onrustige en koude nacht voor me. Van slaap komt er niet veel,
dus blijf ik maar rustig liggen, val af en toe in slaap, en lig soms een half
uur of meer wakker.......
| |
Als ik de volgende morgen, na het zoveelste korte stukje slaap weer wakker
wordt is er buiten de tent al het een en ander te horen. Kennelijk zijn er een
aantal CX-ers al een stuk wakkerder dan ikzelf. Ik blijf nog even liggen, nu
ik het eindelijk weer warm heb, maar slapen, nee, dat gaat niet meer. Dan maar
opstaan en eens kijken wat de dag gaat brengen.
| |
Een vruchtensapje uit de koelkast, en even later een warme koffie, door de een
of ander alvast gezet. Ik wordt er ietsje wakkerder van, maar ik blijf me
nogal gammel voelen. Dan verschijnen Jan en Wilma, en die blijven maar lopen
en lopen met broodjes, eitjes, kaas en ham, totdat de tafel zo vol staat dat
er echt helemaal niets meer bij kan. Ontbijt in Belgische stijl. En als dan
het zonnetje, z'n best begint te doen, over het dak van de garage heen, dan
zoek ik snel een tafel en een stoel op, om in de zon mijn ontbijtje op te
eten. Misschien wordt het toch nog wel wat, vandaag.......
| |
... broodjes, eitjes, kaas en ham ... | |
Na het ontbijt is het voor mij tijd om de motor weer op te laden. Koffers,
slaapzak en tent, alles verdwijnt in vrij korte tijd weer op de CX, die al
helemaal klaar staat om de toerrit te rijden. Dat deze of gene wat vreemd
kijkt naar dat rare figuur die alles nu al op de motor laadt, ach, dat
interesseert me niets.
| |
Rond een uur of tien is het tijd om met de toertocht te beginnen. De een na de
ander start de motor, en rijd deze naar de straat. Henk wil wel even
demonstreren hoe dat gaat met zo'n Turbo-CX, en geeft even flink gas. Dat
resulteert in een prachtige spurt, met een veel minder prachtige donkere
rookwolk achter de Turbo.
| |
Maar nu begint de toerrit dan ook. Eerst een tankbeurt, voor al degenen die
dat nodig hebben. De rondrit zal een 150 kilometer zijn, best wel veel, maar
mijn “Rode Rakker” is pas af getankt, en kan dat zonder moeite halen.
We rijden links en rechts door België. Langs bossen en kastelen, langs molens
en restaurants, langs velden en over wegen gaat de tocht. Gedurende bijna twee
uur leid Jan ons langs de bezienswaardigheden van de "Kempen", met de bochtige
landwegen en de talloze Abdijen.
| |
... tankbeurt ... | |
Maar dan is het ook tijd voor een rustpauze, bij cafe "de Graef" vlakbij
Postel. De motoren worden neergezet, en het is tijd om even een koffie of iets
dergelijks te nemen, en een beetje bij te komen. Nu merk ik hoe moe ik ben. Ik
heb last van de korte stukjes slaap van de afgelopen nacht, en de emoties van
de vorige dag. Als ik nog een uur moet doorrijden, en dan terug en dan …. nee,
het is beter, gezien de spanning van gisteren en de matige nachtrust die
daarop volgde, om nu te vertrekken, en rustig op huis aan te gaan. Dus neem ik
afscheid van Jan, van Wilma, en van de rest. Zij maken straks de toertocht nog
af, maar voor mij zit het erop.
| |
Pak aan, helm op, en weg. Een eerste afslag mis ik, wat meteen een bewijs is
hoe moe ik ben. Dus verder goed uitkijken. Al snel ben ik door Retie heen, en
komt de A67 in zicht, die hier de A21 heet. Niet dat dat uitmaakt, want het
asfalt is er niet beter van. Maar zodra ik in Nederland ben is het wegdek weer
een stuk beter. En ik mag hier 130km/u, lees ik op de borden. Heel even wordt
dat ook gehaald, maar het is met 120 mooi genoeg vindt ik, zeker als ik er
rekening mee hou hoe moe ik ben.
| |
Wel moet ik ergens nog wel gaan tanken, want een halve toerrit, en dan naar
huis rijden, nee, dat gaat niet. Dus wordt er gestopt bij "De Gagel" langs de
A50. En niet alleen de CX krijgt wat, want ik zelf lust ook wel een hapje.
Maar daarna gaat het gewoon weer verder, rustigjes aan, want hier is het weer
een maximum van 120km/u. Toch rij ik hard genoeg om met enige regelmaat ergens te mogen inhalen.
Meestal helemaal geen probleem, totdat ergens.......
| |
Spiegel kijken, en er is ruimte zat, knippers aan naar links, spiegels, geen
bezwaren en opzij dan maar. De auto die ik wil inhalen gaat, zo lijkt het wel,
iets sneller rijden, maar dan doe ik gewoon een paar seconden extra over deze
inhaal beweging. Er zit toch niemand.... verdorie! Vlak achter me, en naar
mijn mening veel te dicht bij mijn koffersetje, zit een grote auto, open dak,
zwart en knipperend met de lampen. Hij heeft kennelijk haast, en hoewel ik,
snel kijkend, zie dat ik meer dan 120 rij volgend de TomTom, dus eigenlijk al iets te hard, wil
hij er langs, en wel nu. Jammer, maar ik geef met mijn linkerhand aan dat het
iets rustiger mag, en maak gewoon de inhaal manoeuvre af. Knipper naar rechts,
en rustig schuift de CX de andere rijbaan weer op. De man in de auto geeft een geweldige
hoeveelheid gas, en als hij naast me zit maakt hij een gebaar van: je moet
beter uitkijken. Dan is de auto me al weer met een flinke snelheid voorbij. Op
dit stuk weg geld toch echt 120.........
| |
Bij de afrit Wageningen/Oosterbeek ga ik van de A50 af. Het is wel weer genoeg
geweest, en hoog tijd om het wat kalmer aan te gaan doen. En een twintig
minuten later parkeer ik de CX op zijn eigenste plekje achter het huis. Mezelf
parkeer ik zo snel mogelijk op een plaats waar ik even een uiltje of twee kan
knappen, een tukje doen of in elk geval even kan slapen. Het is weer mooi
geweest........
| |
En dat was dan mijn tweede Vlaamse toertocht. Niet helemaal zoals ik gehoopt
had, en met wat veel last van mijn hoofd. Misschien een andere keer beter, of
misschien geen Vlaamse toeren meer doen. We zien het wel.........
| |
|