Terug naar de Motorpagina


Weer in Winterstalling


Het was de bedoeling om de motor van de kuip te ontdoen, en dan netjes in de schuur te parkeren, tot het volgende jaar. Maar de plotse sneeuwval aan het einde van de eerste week van december verhinderde dat plan. Eerst dan maar even wachten totdat de sneeuw weer weg is.

Dat duurde niet zo lang. Zo ligt er een laag sneeuw van meer dan tien centimeter, en amper twee dagen later is alles weg. En koud was het ook niet. Vooruit dan maar....

In plaats van schoenen werden de motorlaarzen aangedaan, waterdicht, en lekker warm. Gereedschap bij elkaar zoeken duurde ook niet lang, want het op en afbouwen van de kuip heb ik tenslotte al vele malen gedaan, dus ik wist precies wat ik nodig had. En dan naar buiten, waar het toch een paar graden kouder aanvoelde als dat het op het eerste gezicht leek te zijn. Hoes van de motor, en beginnen. En waar begint een mens dan mee? Juist, met de grote hoeveelheden troepjes en spullen uit de kuip te vissen, die er in de loop van de zomer in zijn blijven liggen. Dus gaat er ook een kratje mee voor de rommeltjes en de troepjes

Een schroef, nou ja, dat kan, dat is niet vreemd, maar een suikerzakje, een poetslap, een waterflesje uit Frankrijk, een zakje oploskoffie en nog meer ongeregeld werd uit de vakken van de kuip gehaald. Naast natuurlijk de nodige elektronica, zoals een oplader voor iPhone en een oplader voor de headset.

Alles werd in het kratje gedaan, om later (veel later) eens uit te zoeken. En daarna werd de demontage aangevangen. Beenschilden eraf, kuip losmaken, en niet vergeten de kabel tussen kuip en motor los te maken, anders zit ik daar straks mee in de knoop. Met een klein half-uurtje stond de kuip naast de motor, en kon ik aan het volgende karweitje beginnen.



... beenschilden eraf ...
... beenschilden eraf ...

Er moest wel wat ruimte gemaakt worden in de schuur, voordat ik de CX naar binnen kon rijden. Gelukkig bleek het opruimen aardig mee te vallen. Een doos op een andere doos, een karretje opzij en daar was de ruimte al die ik nodig had om een hele motor neer te zetten. Wel moesten de vier fietsen even naar buiten, maar toen was er voldoende manoeuvreer ruimte voor mij en mijn CX.

Achteruit naar binnen, want dan kon ik nog makkelijk bij de accu, en was het op de middenbok zetten ook geen probleem. Binnen tien minuten had ik het voor elkaar. De accu werd losgehaald, om op de Optimate aan te sluiten, en de hoes werd over de motor gedaan. Goed beschermd stond 'ie daar dan. De fietsen er weer voor, en nu was ik dus een paar maanden motorloos.....

Hoewel, er stond nog een tweede CX, de “Zwarte Zwerver”, en als ik de opgeladen accu van de “Rakker” nu eens in die motor zou plaatsen.....




Terug naar de Motorpagina