Motorzegening Grubbenvorst 2013 |
| |
Op de 28ste april 2013 vond in Grubbenvorst de voor de 27ste maal de
motorzegening plaats. Gaan of niet gaan, maar dat was eigenlijk geen vraag. Op
de site van de Dutch Honda CX-V club werd, zoals vaker, een oproepje
geplaatst. Maar er kwamen weinig reacties. De 28ste april bleek een dag te
zijn rijk aan motor evenementen: Een tulpenrit in Noord Holland, een
Dragstar-rit over de Veluwe, en een motorevenement in Assen. En dat waren alleen
nog maar de evenementen die ik wist....
| |
Half tien die zondag morgen stond de "Rode Rakker" klaar om me naar
Grubbenvorst te brengen. Het was nog niet echt warm, maar het weerbericht
beloofde dat later op de dag het warmer zou worden. Voor de heenreis een extra
trui aan, en dan zou ik wel zien hoe het verder zou gaan.
| |
Evenals voorgaande jaren was de reis naar Grubbenvorst zo'n beetje mijn eerste
langere rit over de snelweg. En evenals voorgaande keren waren de eerste
kilometers snelweg weer wennen. En opletten hoe de motor het deed. Ja, kleine
stukjes van een kilometer of dertig, binnendoor, die had ik allang weer
gereden. Maar dat is maximaal 80 km/u toegestaan, en hier ging het op 120km/u,
een heel verschil.
| |
De zon scheen af en toe tussen de wolken door, en er was niet al te veel
verkeer. De nieuwe afslag in de A50, naar de A73 toe, had ik per auto al eens
gedaan, en per motor ging het ook heel goed. Langs Nijmegen verder naar het
zuiden, waar ik op de A73 met wel 130 km/u mag rijden. Nou, als het toch mag,
eens even kijken of het lukt.
| |
Met deze snelheid duurt het niet lang of ik kom in de buurt van Grubbenvorst.
"Tyre" gaf aan dat ik bij Horst van de A73 af moest, maar de TomTom stuurde me
rechtdoor, naar de afslag Grubbenvorst. Kennelijk waren de kaarten van TomTom
en "Tyre" niet helemaal in overeenstemming met elkaar. Maar dat maakte niet
uit, ik was toch waar ik wilde wezen. Alleen ging ik Grubbenvorst niet in,
maar draaide naar links, de Horsterweg op, waar op nummer 23 de camping
"Californië" te vinden is. Via de CX-site had Coen iedereen laten weten dan
Michael, Maria, Lieke, Kaithlyn en hij daar op de camping stonden met caravan
en 'pop-up'. En, zo luidde de boodschap, de koffie staat klaar.
| |
![]() ... op de camping ... | |
Inderdaad, toen ik de familie's gevonden had was er ook koffie. Het was best
handig van hen, om gewoon een dag van te voren rustig naar Grubbenvorst te
rijden met auto's en motoren, en vanaf daar, na lekker uitslapen, de laatste
twee kilometer naar de motorzegening af te leggen. Scheelt een hoop stress, zo
op de vroege zondagmorgen.
| |
Rond half twaalf werd er weer opgestapt. Lieke besloot op de camping te
blijven, bij de honden lekker rustig zittend in de zon. Michael en Maria, Coen
en Kaithlyn en ik gingen ter motorzegening. Amper tien minuten na vertrek
waren we er al. Duidelijk was dat we niet de enigen waren, en het leek
erop dat de enige parkeerplaatsen die er nog waren vlak achter de 'ingang' van
het motor gebied waren. Nou ja, voorlopig stonden ze daar goed, en straks zien
we wel verder.
| |
Er waren weer veel, heel erg veel mensen op deze editie van de motorzegening
afgekomen, zo op het oog meer dan het voorgaande jaar, toen het wel erg koud
was geweest, en er continue regen dreigde. Honderden motoren, in alle
mogelijke categoriën stonden op en rond het Pastoor Vullinghsplein opgesteld.
Blinkend chroom en heldere verf stond naast roest met kale plekken. Strak in
het motorpak zittende knapen naast bedaarde grijsharige rijders, ze waren er
weer allemaal.
| |
![]() ... motoren ... | |
Kaithlyn en ik maakten samen een eerste rondje tussen het zo ruim
tentoongestelde moois. Niet alles was even mooi, en soms dacht ik wel even van
'hoe is het mogelijk', maar het bleek mogelijk, en iets verderop was er weer
wat anders te zien. De gloednieuwe Goldwing stond naast de afgetrapte Suzuki,
de gifgroene Kawasaki naast de zwarte Ducati, en her en der een 'dwarse' Honda,
een CX of GL.
| |
Niet alle CX/GL motoren herkende ik, maar de GL van Honki Tonk was goed te
plaatsen. En even later zagen we hem rondlopen, en met een 'hey, jullie ook
hier' werden we begroet. Er waren meer mensen met een Dutch Honda CX V-twin
T-shirt rondliepen, en ook Cosmar met aanhang konden we begroeten. Volgens
Michael liep Joshua ook ergens rond. Zo waren er toch, verspreid over het
plein, zeker een stuk of 10 tot 15 Dutch CX-ers aanwezig.
| |
Om half een begon de pastoor met de Mis, en tegen de tijd dat hij bijna klaar
was, begon ik vast naar de motor terug te lopen. Ook Coen en de anderen waren
daar, en er werd besloten om niet te lang te wachten met opstappen en in de
rij aan te sluiten. De ervaring van vorige jaren deed ons vermoeden dat we wel
eventjes in de rij zouden staan.
| |
![]() ... begon de pastoor met de Mis ... | |
Maar dat viel reuze mee, relatief vlot reden we door, bocht om, en daar was de
pastoor al, druk bezig met wat een pastoor in zo'n geval doet. Een zwaai met
de kwast, en de "Rode Rakker" en ikzelf waren weer gezegend. Het koste wel wat
moeite om weer terug op de camping te komen, want we kwamen Grubbenvorst op
een heel ander plaats weer uit. Via Lottum lukte het toch weer om de juiste
weg te vinden, en zo reden we wat later weer de camping op, waar Lieke al weer
een lekkere pot koffie had gemaakt, die op ons stond te wachten. Even later
voegde ook Henk zich bij ons op de camping. Praatje , koffie, praatje,
enzovoorts......
| |
![]() ... via Lottum ... | |
Om drie uur vond ik het welletjes. Ik moest nog een stukje rijden naar huis,
met een tankbeurtje er tussenin. Er werd afscheid van iedereen genomen, de
helm werd opgezet en de motor gestart. Bijna even snel als ik naar de
motorzegening gereden was, kwam ik ook weer terug. Motor achter het huis, helm
af, en even bijkomen.
| |
Het was een heel prettige dag geweest.......
| |
|