Sieds' Herfst-Tinten-Toer-TochtDe Zeven van Bud's |
Woensdagavond 26 september was een stamtafelavond bij Bud's Hollandse
restaurants in Nieuw Milligen waarop twee besluiten werden
genomen. In de eerste plaats werd, op verzoek, de vaste avond verzet van
woensdag naar donderdag. En in de tweede plaats maakte Sieds bekend dat hij
een Stamtafel Toertocht had uitgezet en of we die gingen meerijden.
| |
Nou, daar zit je dan, ineens even beslissen wat je gaat doen. Sieds gaf toe
dat het een erg korte termijn was, want de beoogde Veluwse Stamtafel Toertocht
zou al op 7 oktober verreden worden, anderhalve week na datum, maar we werden
allemaal van harte en met nadruk uitgenodigd om deel te nemen.
| |
Na het uitdelen van de omschrijving van de tocht kwam Sieds nog even op me af.
Het ging erom dat hij met behulp van Tyre, de route planner software van Jan
Boersma, de tocht had uitgezet, maar dat er toch wat onverharde wegen in
voorkwamen, en hoe ik dat oploste als ik een rit in elkaar zette. Nou is dat
heel eenvoudig, want een rit in elkaar zetten is één ding, zorgen dat 'ie
soepel verloopt een tweede. Maar mijn eerste optie is altijd om mijn TomTom
Rider de route te laten 'bekijken'. Dan krijg ik meestal wel een melding dat
er óf een brug, óf een veerdienst, óf een onverharde weg in de route zit. Het
tweede is, natuurlijk, om de route te rijden, echt rijden, met een notitieblok,
of een goed geheugen, bij de hand. Maar de vraag van Sieds was: 'wil jij de
route nog eens nakijken?' En veel te vlug antwoordde ik natuurlijk: 'ik zal
eens kijken'.
| |
Die zaterdag kreeg ik de .ITN bestanden voor Tyre en TomTom, met de mededeling
dat de zandwegen eruit gehaald waren. Meteen maar eens kijken wat het ging
worden, besloot ik. Zowel Tyre als ook het bekende Google Earth werd opgestart
op de computer, en dan maar eens vergelijken. En dat is, geloof me maar, een
intensief karweitje. Maar al gauw liep ik tegen wat problemen aan. Want bij
het vierde of vijfde routepunt uit Tyre liet Google Earth een onverharde weg
zien. Het koste aardig wat tijd en moeite om de eerste punten te vinden, en
een aantal keren kwam ik op een zandpad uit. Ergens zat er wat fout, en veel
tijd om het te herstellen was er niet. Wat te doen?
| |
... de .ITN bestanden voor Tyre ... | |
Het was een mooi excuus om op de laatste dag van September de motor te pakken,
en een eindje te gaan rijden. De TomTom Rider werd geladen met de te rijden
route, het nieuwe motorpak werd aangetrokken, en zo werd de route verkenning
gestart.
| |
Zo'n route verkenning gaat natuurlijk vanaf het beginpunt, en daarom werd er
naar de McDonalds in Barneveld gereden. Dan naar het eerste punt, dan het
tweede, en dan, juist, het derde. En zo de hele route langs. Er waren
in het eerste stukje toch nog wat verbeterpuntjes te vinden, en dat
liet me denken dat Sieds me een oude route lijst had gestuurd. Maar het eerste
stuk, plus de weg door Kootwijk werd gereden, en daarna was de tijd op. Hoog
tijd om naar huis te gaan.
| |
In de avond, en de volgende ochtend werd er druk met Tyre en Google Earth
gezocht en gekeken hoe ik de route kon laten gaan, met vermijding van alle
onverharde wegen, maar met instandhouding van zoveel mogelijk van Sieds'
routepunten. En nou wist ik niet of Sieds verder nog een oefenrondje zou
willen en kunnen doen, maar om hem daarvoor zoveel mogelijk in de gelegenheid
te stellen werden op zondag-middag de gewijzigde punten aan hem doorgemaild.
| |
Op de middag van zaterdag de 6de oktober was het mooi weer, en er stond een
motor die best een ritje kon gebruiken om de accu op te laden, en dus werd er
nog eventjes een kort stukje van het tweede deel van de te rijden route
proefgereden. Maar deze keer kwam ik geen andere problemen dan een wat
modderige weg tegen, en de kans was groot dat die nog wel zou opdrogen. Ik zou
wel zien hoe het zou lopen, de volgende dag.
| |
Zondag 7 oktober, HerfstTintenToerTocht dag. Verzamelen om 10:30, en beginnen
rond 11:00. Nou, dat kon. De "Rode Rakker" stond klaar, camera, plastic
betaalmiddelen en andere zaken in de tas, en de tas in de zijkoffer. Ongeveer
kwart over tien vertrok ik naar Barneveld, waar bij de McDonalds het
vertrekpunt zou zijn. En deze keer alweer niet binnendoor, maar rustigjes aan
over de A30. En dan bedoel ik ook rustigjes, want 100-110 was een mooie
snelheid, en vlot genoeg. Bij de afslag zag ik op het parkeerterrein van de
McDonalds al heel veel motoren staan. En als die allemaal mee moesten rijden
dan werd het een lange sliert, die achter Sieds aan kwam. Zo'n vaart liep het
gelukkig, of moet ik zeggen helaas, niet. De meerderheid van de motoren bleek
bij een andere club of misschien twee clubs te horen, en de CX-afdeling was
een stuk kleiner. Nauwelijks was ik er, of ook Henk en Sieds arriveerden.
| |
... de CX afdeling een stuk kleiner ... | |
Hartelijke begroetingen over en weer, en ik moest meteen mijn oude, en
langzaamaan wat flets geworden Honda Dutch-CX club fluoriserende hesje uitdoen,
en dat vervangen door een nieuwer exemplaar wat Henk uit zijn topkoffer
haalde. Beetje klein, maat 'L' en over mijn motorjas moet toch echt een maat
'XL' maar het zat redelijk, en zag er in elk geval een stuk beter uit als het
oude hesje.
| |
Sieds vroeg me of ik in ieder geval het eerste stuk wilde voorrijden, juist
omdat ik dat al eens had gereden. Nu is het best wel leuk om als eerste te
rijden, en een bij eigen tocht zal ik ook altijd 'voorrijder' zijn, maar dit
was Sieds' toertocht, en ik vond dat hij daarom de leiding mocht nemen. Ikzelf
ging, met de complete route van de tocht in de TomTom, achteraan, bezemwagen
spelen.
| |
Zeven CX-ers waren gekomen. Naast ouwe getrouwen als Henk en Theo en Arnold
waren er ook nieuwkomers als Edwin, die pas een half jaar zijn motor-rijbewijs
had. De groep vormde zich min of meer vanzelf, met Sieds voor, ik achter, en
de rest daar tussenin.
| |
Vanaf het parkeerterrein ging het richting Nijkerk, op weg naar het eerste
routepunt. Langs smalle weggetjes, omzoomd door bomen, en over boswegen, waar
de kou waar de dag mee was begonnen nog niet geheel verdreven was door de
herfstzon, die de hele wereld in een helder licht zette. Goed dat er een
ingebouwd zonnevizier in mijn helm zat.......
| |
Het eerste gerepareerde routepunt werd zonder moeite genomen, en ook de tweede
reparatie, die een omweg door een bosrijke laan ten gevolge had, leverde geen
problemen op. Maar bij de derde alternatieve route ging het toch fout. Waar ik,
bij het proefrijden, nog de Huinerenkweg tot het einde toe had afgereden,
omdat ik de overgang van verharde naar onverharde weg in de verte zag liggen,
had de TomTom, getrouw aan zijn opdrachten, de kortste route naar het volgende
punt berekend. En die ging over de Huinerweg. Dat leverde wel een ruime 400
meter op, waarin de bestrating verdween, en een zanderig zandweggetje onder de
wielen van onze niet zo op off-road rijden toegespitste motoren kwam.
| |
Maar daarna lag er weer een straat over onze weg, en de zes motoren voor me
waren er nog allemaal. Gezevenen reden we verder, richting Putten, en daarna
naar Garderen. Vlak voor Garderen werd er een, in mijn ogen, merkwaardiger
slinger naar links gemaakt, over een smal en met takken en bladeren bezaaide
bosweg, om, na een scherpe bocht naar rechts uiteindelijk weer op dezelfde weg
uit te komen. Dit weggetje had ik met het proefrijden ook al opgemerkt, maar
het was verhard, en het was Sieds' route, dus daar bleef ik vanaf.
| |
Van Garderen naar Houtdorp, Speuld en dan naar Staverden, als je een
motorroute in deze buurt probeert uit te zetten kun je die weg haast niet
overslaan, een hoofdroute, en nog lekker te rijden ook. Ook het vervolg, over
de Uddelermeerweg naar Uddel, en vandaar over de heide, de Aarhuisweg, naar de
N344, mag en kan eigenlijk in geen enkele motortocht ontbreken. Want mooi is
het.
| |
Eerst reden we door Garderen, een toeristisch plaatsje, dan door het bos, wat
plotseling plaats maakte voor boeren bedrijven aan de ene kant, en nog meer bos aan de
andere kant. En waar het bos ophield was er een prachtige weg voor motoren.
Een klein oponthoud bij een rotonde, en dan verder langs een stenen duiventil, en langs een oud landgoed,
Kasteel Staverden, waar een volgend weggetje ons door het dichtbegroeide bos
voerde naar een klein dorpje, Uddel. En daar rechtsaf, langs kleine huisjes,
door bos en ineens over een nu bruin gekleurde heide die golvend om ons heen
nog een vage indruk verspreide van de kleurenpracht die hier geweest moest
zijn, amper een maand geleden. Een stuk bos tot besluit, en dan was daar al
weer de N344, een lange vrijwel rechte weg tussen Apeldoorn en Amersfoort.
| |
Aan die N344 staat al jaren Bud's, sinds enige tijd ook de vaste plek waar
Veluwse CX-ers hun stamtafel hebben. Daar was de afslag naar het volgende
prachtige en bijna verplichte weggetje door Kootwijk heen. Maar Kootwijk moest
even wachten, want het was nu tijd voor de lunch. De zeven motoren werden op
de parkeerplaats gezet, en wij mochten binnen plaatsnemen.
| |
... binnen bij Bud's ... | |
Daar kwamen natuurlijk de verhalen en opmerkingen los, vooral over het per
ongeluk toch aanwezige zandweggetje. Maar ik hield vol: het is niet mijn route,
en je hebt twee andere modderpaadjes gemist. Misschien had ik toch voorop
moeten rijden, dan was het zandweggetje niet gebeurt, maar dat is, zoals veel
zaken, achteraf gepraat, en achteraf weet iedereen het beter.
| |
Koffie, en lunch. Over camera's, over motoren, over TomTom's en over nog veel
meer werd er gesproken. Maar er werd ook flink en vooral lekker gegeten. En
aan het eind van die voortreffelijke maaltijd moest ik toch mededelen dat ik
niet de hele rit zou uitrijden. Thuis, in Ede, wachtte nog een klusje op me,
en daar moest ik toch echt even bij zijn. Maar, door Kootwijk heen zou ik nog
mee rijden, en daarna was het tot ziens, en tot een volgende keer.
| |
... voortreffelijke maaltijd ... | |
Bij Bud's voegde Erik zich bij ons, zodat bij vertrek voor het tweede deel van
de rit er nu acht motoren waren. Weer reed ik achteraan, en zag de rij
motoren voor me door de bocht gaan, over de prachtig mooie en mooi rijdende
Heetweg. Maar daarna was het ook afgelopen, want het werk wachtte in Ede. Gas,
langs alle motoren, en een zwaai. Goede reis, en tot ziens betekende dat.
| |
Een klein half uurtje later was ik weer thuis, en stond de 'Rode Rakker' af te
koelen op zijn eigen plekje. Ik zelf kreeg een kopje thee voordat ik weer aan
de slag moest. Het was een leuke rit, jammer van dat ene zandweggetje, dat er
toch nog tussen zat.
| |
En misschien ga ik voor het volgende jaar, ergens september, toch mijn tweede
Veluwe rit in elkaar zetten, en dat kon best eens minstens zo leuk worden als
deze HerfstTintenToerTocht van de 'zeven van Buds'......
| |
|