De Koppelingkabel van de Zwarte Zwerver |
Sinds een aantal maanden staat er een tweede motor achter het huis, en
natuurlijk een CX. Het is een 1978-er, uit maart, en het is een duidelijk
opknapproject. Maar na het vervangen van de rechter cilinderkop, en het
toevoegen van twee nieuwe banden is de motor toch aardig op weg om weer goed
rij-baar te worden.
Er zijn nog wel wat dingen die gedaan moeten worden. De drie belangrijkste punten zijn:
| |
Een oproepje op het forum van de
Dutch Honda CX-500 club resulteerde
in een berichtje van Nick L., dat hij nog een kabel van een Silverwing
overhad. Of ik die kon gebruiken? Ja, natuurlijk, want de koppelingskabel
van een Silverwing is langer dan de kabel van een standaard CX.
Had ik verder nog wat nodig?, vroeg Nick. Nou ja, als hij nog twee remschijven had dan.....
En zo had ik zowel de vervangende schijven als de langere kabel voor de Zwarte Zwerver.
| |
Het plaatsen van de kabel koste wel wat hoofdbrekens, want deze kabel
was eerder te lang dan te kort. Maar met wat kreatief kabelloop aanpassen
werd het toch een redelijk succesvol gebeuren, waarbij de koppelingskabel
de koppelingshandel niet meer naar beneden trok, om het stuur heen,
als ik de motor naar links stuurde.
| |
Een kort proef rondje gaf de zekerheid dat de nieuwe kabel goed werkte. En toen
ik de motor weer neerzette besloot ik om de valbeugels, die na de kopwissel
nog niet waren terug geplaatst, er maar weer op te zetten. Ik hoefde gelukkig
geen uitlaten los te halen, maar wel bleek dat de beugels samen niet helemaal
op elkaar aansloten. Met behulp van een waterpomptang werd de laatste
halve centimeter aan de voorkant overbrugd, flinke bout erin, en voor de vorm een moer erop.
Klaar, dat zit.
| |
![]() ... valbeugels er weer op ... | |
Jammer alleen dat, na een paar uurtjes op de motor, ik toch het idee
kreeg dat het niet helemaal paste, die valbeugels en ik, net of mijn voeten
net verkeerd staan om makkelijk bij de pedalen te komen. Misschien moeten
die beugels er toch maar weer af.....
| |
|